Rykende turbodiesel

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Rykende turbodiesel

Post by Citpilot »

Har en diesel turbo II, og jeg skal si den ryker fælt! Det er særlig ved oppstart at jeg tåkelegger nabolaget, men den ryker litt på tomgang når den er god og varm også. Bilen er relativt ny for meg, men det ligger kvitteringer i bilen på at dysespisser er byttet og trykket justert for et par år/20000km siden. Kan ikke helt se at den bruker noe særlig olje heller og turbo´en er stille. Hva kan jeg gjøre med dette? Noen gode tips til feilsøkingen? Eller er dette noe jeg må leve med?

Kan forøvrig nevne at oljen i motoren skal skiftes denne uka, har gått over 18000km, dieselfilteret er ikke skiftet på en del år, skal byttes nå og luftfilteret har nok sittet i siden tidenes morgen, kan en "full service" bedre situasjonen? Bilen trekker godt og motoren spinner veldig pent på motorvei-cruising, dieselforbruket er også lavt.

Tron
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Når det gjelder dieselbiler er ikke røyk bare røyk. :wink: :D
Er den hvit blå eller svart?
Som tommelfinger regel er hvit røyk for mye luft (eller for lite diesel), svart er da det motsatte og blå betyr at du brenner olje.
Olje suges inn gjennom turboen eller gjennom ventilstyringene på innsugsventilene. Ellers er det jo store sjangser for at det hjelper å skifte luftfilter. En annen sak er at du sier at det er skiftet dysespisser. Under dysene ligger det ei skive som jeg kaller "bølgeskive". Er denne ikke skiftet ryker den når den er kald, og litt på tommgang. Det er ikke kobberskiva jeg snakker om, men ei fjærskive som selve dysespissen står på.
Mvh
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Tja, jeg skal nok komme tilbake til saken etter en service tenker jeg, kanskje luftfilterbytte + oljeskift kan avhjelpe noe, men takk for gode tips Jon. Det står på faktura´n at kobberskivene er byttet, men ingenting om de andre skivene du nevner. Koster det mye å få byttet dette? Regner med at dysene må justeres på nytt da.

Ellers kan jeg nevne at det ikke ryker svart, men snarere blå/hvitt - har selv tenkt på tetningen til ventilene. Kan disse skiftes ute å ta av toppen? På en bensinmotor kan en jo sette trykkluft på gjennom tennplugghullet, men det blir jo litt vanskelig med en diesel, noen måte å holde ventilene på plass mens en bytter tetninger? Er det forresten de samme små hvite tetningene som brukes på 2,5l bensin, D-modell etc. ?

Tron
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det koster ikke stort å bytte disse skivene. Tror det er samme skivene på dieselene til Peugeot også. Du må ta ut dysene for å skifte selvfølgelig, men du trenger ikke justere eller noe sånt. Skivene kan være litt vanskelig å få ut. Har du verkstedhåndboka som frenchie har lagt ut? Du kan se dem på side 207. Et lite bilde som er dratt ut fra der du ser dysa og glødepluggen montert.
For å holde ventilene på plass på en diesel må en vel lage seg et verktøy for å sette lufttrykk på cylinderen av en gammel dyse. Om tettningene er de samme som på andre motorer vet jeg ikke.
Mvh
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Denne "bølgeskiven" som Jon nevner, SKAL ifølge mitt lokale verksted byttes samtidig med kobberskiven/pakning. Er ikke lov å bare bytte den ene av delene.
BEGGE skal byttes samtidig.

Trym
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Helt riktig trymgreg. Har dysen vært ute skal denne byttes. Men den er litt lei å få ut, og blir derfor lett "glemt". :cry:
Mvh
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Post by Børre »

Hadde et lignende problem. Jeg rensa gummidingsen som sitter på toppen av toppdekslet, og som leder ned til turboen. Problemet ble vesentlig redusert. :wink:
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Børre er inne på en ting som tidligere ikke har vært nevnt her. Ventilasjon av veivhus. Du kan se på inn og utblåsning av turboen (innsugsiden) Er dte olje på tur inn i turboen så kommer dette fra veivhuset (toppdekslet) Er det derimot olje BARE på tur ut fra turboen er det denne som lekker. Det kan selvfølgelig være begge ting som er feil, men er det fra veivhuset, så er det vel bare en overhaling( stempelringer og honing) som vil hjelpe.
har masse Citroèn:-)
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Mye å gripe tak i her....

Er motoren, veivhuset, kun ventilert gjennom toppdekselet? Jeg vet at jeg kunne tatt en titt i motorrommet, men bilen er ikke med inn på kontoret...

Det er mye olje-gugge rundt ventilasjonen på toppdekselet, så det kan vel hende jeg har litt "utblåsing" forbi stempler etc., men bilen kan umulig ha gått veldig langt (mer enn 200-300.000km, speddometeret er skiftet) så jeg venter nok litt med å rive ned motoren.

Jeg oppdaget i dag morges, tenkte jeg skulle ta det åpenbare først, at kald-start ordningen ikke er i funksjon, wire´n er ikke koblet til. Hvilken betydning har dette??

Tron
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Det er to slanger tilkoblet toppdekslet en som går til luftfiltr/turbo og en som går ned i bakant av motor og inn på blokka, sistnevnte slange har en tendens til å tette seg, og da er jo motorhavari nært forestående. :? :cry:
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg oppdaget i dag morges, tenkte jeg skulle ta det åpenbare først, at kald-start ordningen ikke er i funksjon, wire´n er ikke koblet til. Hvilken betydning har dette??
Har vel litt med å gjøre hvordan motoren oppfører seg når den er kald? :D
Stort sett er det vel tomgangen som skrus opp litt tror jeg.
har masse Citroèn:-)
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Har vel litt med å gjøre hvordan motoren oppfører seg når den er kald?
Nei du dæven, rakettingeniør? Selv er jeg blond, så... Men uansett, denne er nå koblet inn og forhøyer tomgangen en del ikke bare med kald motor, også med varm da det ser ut som den ikke virker helt. Wire´n fra blokka slipper ikke kaldstart-armen tilbake når motoren blir varm, skal sjekke justeringen og evt. bytte med en annen. Motoren gikk betydelig penere/rener etter at jeg i går:

- fisket kaldstartordningen (ved kald motor da..)
- skiftet luftfilter
- skiftet dieselfilter
- skiftet termostat (selvfølgelig knakk to av tre skruer, men for en gang skyld hadde jeg noen i reserve og fikk skrudd ut restene med wisegrip´en)

Nå ryker den en del akkurat ved oppstart, men innen bilen fikk heist seg opp var det meste av røyken borte og motoren gikk veldig fint. Oppstartsrøyk er kanskje vanlig??

En annen ting, pakningen til den gamle termostaten så ut som kakaosnerk, hadde svellet litt og antatt en åttetallsform, diesel i kjølevannet? Olje?

Tron
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

antatt en åttetallsform, diesel i kjølevannet? Olje?
Trekk nå ikke forhastede sluttninger. :wink: Ta det med ro og hold heller øye med vannet i ekspansjonstanken.
At kaldstarten ikke fungerer er ikke noen sensasjon. :cry: Den har litt til felles med en temostat. Ta den ut og prøv virkningen med å sette den ned i varmt vann. Den er kun festet i blokka med en seegering.
Bra at du begynner å få skikk på tingene. Tette filter er noe dritt. :shock: :wink: :D
Mvh
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Den er kun festet i blokka med en seegering.
Sitter den i kjølekappa eller bare i blokka, dvs. kommer det kjølevann ut om jeg tar den ut for å sjekke??
Bra at du begynner å få skikk på tingene. Tette filter er noe dritt.
Helt klart, og min bil har nok vært i hendene på eiere som kun mekker med lommeboka, da er det mange småting som aldri blir gjort etter min erfaring. Har brukt en uke på å skifte småpærer så alle lys virker, kodet om mottageren til fjernkontrollen så den 100% perfekte senderen som lå i bilen kan brukes og dørlåsen spares, byttet filtre som nevnt. Nå står QMI motorvask, ny motorolje + filter for tur, deretter LHM....

Så blir det vel noen uker med sveising.... :shock:
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Nei du dæven, rakettingeniør?
:D :D :D

Den wire'n er som du ser justerbar, og skal, hvis den virker, justeres slik at den slipper armen når motoren er driftsvarm. Som jon sier så er det litt varierende hvorvidt disse virker. En av mine har tatt kvelden forlengst.

Jeg trodde den var gjenget inn i toppen men skal ikke påstå noe. Og ja det kommer ut kjølevann om du tar den ut for kontroll.
har masse Citroèn:-)
Post Reply