hvordan bytte kjøleveske?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

hvordan bytte kjøleveske?

Post by jonaas »

Spørsmålet er egentlig hvordan fylle på ny kjøleveske?
Har man tappet ut alt, hvordan fyller man enklest på ny? Kan man bare fylle i ekspansjonstanken etterhvert som motoren trekker inn væske? Eller fyller man på det en kan på øverste slange og etterfyller?
C4 og C5
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

på serie 2 biler kan man tappe ut og fylle på nytt. Luft annlegget kjøleanlegget etterhvert som motoren blir varm og og vannet har sirkulert noen runder i systemet.

Vil forresten anbefale deg å kjøre en runde med radiator rens før du skifter kjøleveske og eventuellt spyle systemet. Det hjelper alltid på både på kjøling og varme fra varmeappartet.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ser du har en CX89 GTi så jeg går ut fra at det er den det er snakk om. Gjør du som citro1cx sier og kjører en runde med radiatorrens (det kan være lurt) og tapper av vannet mens motoren er varm, må du fylle på med varmt vann. Jeg fyller den med vann og kjører til termostaten åpner en par ganger før jeg blander i frostveske. Fremdeles med varmt vann. Ha lufteskruen på vannpumpa åpen mens du fyller. Når det kommer vann ut der fyller du til riktig nivå i tanken. Start motoren og kjør til termostaten åpner. Det kjenner du på at radiatoren blir varm. Hold øye med nivået i tanken. Luft også etter at termostaten har åpnet.
Mvh
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Har ikke funnet hvor en tapper ut eller fyller på enda. Ei heller at det er en lufteskrue på vannpumpa. Får se om jeg finner disse ikveld.
C4 og C5
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Tapping: De to slangene som går inn på radiator. Den nederste løsnes på radiator. Den øverste løsnes på motor. Ta også gjerne ut termostaten.
Fylling: På ekspansjonstank. Bilen bør stå flatt. Lufteskruen er enten en luftenippel som den som er på bremsecalipperen eller en vanelig bolt. (Har sett begge deler). Kanskje noen har et bilde?
Mvh
Påberg
Posts: 19
Joined: Sun 12 Dec, 2004 13:12
Contact:

Post by Påberg »

Luftningsskruven sitter under tändkablarna. Bild från Jasons hemsida:
Image
Det finns också en luftningsskruv på topplocket:
Image
http://home.earthlink.net/~jhleung/
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Takker for gode svar.
Det var som jeg fryktet. Ikke så mye ekstra arbeid, men slangene sitter som regel godt på, litt trangt og en radiator som en ikke skal dunke for mye borti. Synes den gamle avtapningsskruen og gammeldags radiatorlokk var bedre løsning!?

Tilleggspørsmål.
Hvordan kan en fylle på radiatortettningsmasse om en har en liten lekkasje i varmeapparat på et slikt system? Denne tetningsmassen stivner når den kommer til luft ettersom jeg forstår, og skal en ta en slange av for å fylle på dette, mister en vel noe underveis. Eller sirkulerer vesken i eksp.tanken så mye at en kan fylle på tetningsmasse der? Dessuten skal vel motoren være varm når en fyller på denne massen.
C4 og C5
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ikke det at jeg vet så mye om denne tettningsmassen, men slike ting pleier som regel å ha bruksanvisning på flaska. men jeg må ærlig innrømme at jeg blir skeptisk til slike vidunderkurer på flaske. Jeg ville vært svært forsiktig med å tømme slike ting i kjølesystemet på min cx. hvis dette stoffet tetter radiatoren tetter det sikkert der det ikke skal være tett også, f.eks temp.giveren på ekspansjonstanken som jeg vet mange strever med å få til å fungere og termostat. Hvis radiatoren/registret er utett kan den leveres inn på et radiatorverksted for tetting. resultatet blir som regel bra og du slipper humbugg flytende rundt i cx'ns intrikate kjøleanlegg. Ellers kan det være lurt å høre med klubben om de har et slikt liggende på lagret.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

men jeg må ærlig innrømme at jeg blir skeptisk til slike vidunderkurer på flaske.
Bruker du aldri medisiner selv heller? :shock: :?
Fra spøk til allvor. Det er to ting inne i bildet her som ellers. Tid og penger. Jeg har hatt små lekasjer på flere av mine biler som jeg har reparert med det som citro1cx kaller "vidundermiddel på flaske". Bare det at jeg bruker små poser med noe som ser ut som aluminiumspulver. Men uannsett, det er så stor gjennomstrømmning gjennom ekspansjonstanken at det er helt greit å ha det dit. Men du bør kjøre deg en tur etter påfyllig. Dette for å få litt fart i systemet.
Mvh
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Bytte av kjøleveske gjelder min CX som jeg for tiden forbereder for EU kontroll. Da kommer bytte av olje m.m. Kjøleveske byttes fordi det er anbefalt hvert 2. år og det passer sammen med de andre EU gjøremål.

Lekkasjen gjelder min datters XANTIA (97) der jeg kjenner en liten lukt av kjøleveske (glykol ?) inn fra ventilasjonssytemet.
Har fått anbefalt noe som heter HOLST (?) som er i en liten plastflaske. Men hva er det jonsto har prøvd som er aluminiumspulver? Er det flere ting på markedet? Å bytte varmereg. i Xantia er ikke enklere enn i CX mener jeg.
C4 og C5
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Att byta kylarvätska vart annat år är nog kontroversiellt! Om vätskan inte är väldigt missfärgad och du har rätt glykolmängd så låt bli! Visserligen kan du byta mot destillerat vatten men annars är det bäst som det är! Vatten innehåller syre och det bidrar till rost eller annan oxid i ditt kylsystem. Det gamla vattnet är syrefattigt efter alla uppvärmningar!
Om du ändå byter så spola rent systemet med massor av vatten tills det kommer helt klart innehåll!

Angående glykoldoften i den andra bilen. Tag reda på om det är o-ringarna eller cellerna i värmepaketet som läcker! Om det är tätningarna kommer kylarcement inte att hålla länge! Risk oxå för att värmen blir mycket sämre! Kanske bättre då med något uppmjukande för gummi typ Omega. Bäst är förstås att byta till nya tätningar/värmepaket.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Men hva er det jonsto har prøvd som er aluminiumspulver
Etter å ha pratet med selger fant jeg stoffet på nettet. Det ser sånn ut:
Image

Du kan finne mer innformasjon her:http://homefree.freewave.no/~s322706/mss/index.htm
Mvh
Post Reply