Termostathus

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
totto
Posts: 43
Joined: Wed 18 Aug, 2004 11:29
Location: Stavanger

Termostathus

Post by totto »

Aluminium og stål er en dårlig kombinasjon- Skulle skifte termostat her en dag på min 85 gti, og står tilbake med diverse brekkasje. Er det mye prakk med å ta av hele vannpumpe + termostathus fra blokka, eller frarådes det?
totto
Posts: 43
Joined: Wed 18 Aug, 2004 11:29
Location: Stavanger

temostathus

Post by totto »

Operasjon utført med vellykket resultat ! Termostathus henger ikke sammen med toppen !. Fikk meget bra hjelp av hr. jonaas på Randaberg. Vi plukket termostathuset av hans reservedels - gti. Helt smertefritt er det dog ikke - alt av reimer må av. Likeledes må servopumpe og dynamo dyttes til side. (Må man av med vannpumpa for å skifte dynamo mon tro ?) Stappfull av optimisme begynte demonteringen på min egen bil - i skikkelig vestlandsvær. (Heldigvis har jeg jærbunad) Til vanlig får jeg sarkastiske / spydige kommentarer fra forbipasserende - men det slapp jeg i går. Det blåste stiv kuling og det bøtta ned med nedbør.

Når termostathus var demontert, gikk jeg inn og tok meg en velfortjent kopp kaffe. Jeg tok en titt inn i termostathuset. Termostaten var omgitt av ganske mye irr. Jeg så for meg at den ikke hadde lang tid igjen. Boltene satt ikke uventet som i stein. Meget klok av skade prøvde jeg å varme opp boltene med stearinlys. Negativt resultat. Så fant jeg ut at jeg ville koke hele termostathuset, for å se om termostaten virket. Jeg ble ikke klokere enn det, men etter at termostathuset hadde godgjort seg i kokende vann en stund prøvde jeg lykken med fastnøklen igjen. Bingo ! Boltene gikk av uten krangling ! Så nå skal syrefrie bolter og ny termostat på plass. I helga skal jeg kose meg med å tilpasse pasninger.

Er moralen at en må demontere vannpumpe og termostathus for å skifte termostat på Cx gti ? Jeg anbefaler det. Det er iallefall et ekstremt dårlig prosjekt å bryte av boltene.

Nok en takk til hr. jonaas (nøyer meg med nick her på forumet.)

totto
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

(Må man av med vannpumpa for å skifte dynamo mon tro ?)
Nei, men et velutvikklet vokabular med navnet på masse "ukjente profeter". :shock: :oops: :D
Mvh
Post Reply