Automatgir og kickdown

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
MartinZ

Automatgir og kickdown

Post by MartinZ »

Hei igjen. Det er jo ikk ebare en ting. Sliter nå med to ukjente (det blir vel) flere)
Tema her blir autmat og kickdownkabel. Jeg har også postet på http://www.citroen.nu/ under cx - motor og drivverk. ( fikk ikke til å linke direkte til artikkelserien, dessverre :cry: )

Finnes det noen som har greie på automatkasser her?

Problem: Kickdownwire er røket i nærheten av feste til spjeld på innsuget. Bilen går fint, men girer straks den har litt fart opp i 3 gir. Der ligger den støtt. Behagelig osv, men lite fres i bilen. Manuell giring virker fint.

HILFE !

Fikk ellers Gasskula i posten i går. Kjempefint medlemsblad !! :D

MVH MARTIN
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Post by Carel »

Jeg tok en god knipetang og kuttet strømpen på vaieren et stykke lenger inn. Du må være forsiktig så du ikke skader vaieren inni. Da kan du feste vaieren på nytt inne ved spjeldet. Husker ikke helt hvordan innfestningen er, men i mc forretninger har de ofte et utvalg av duppeditter til å feste i enden av vaiere. Da er det bare å gi gass 8)

Det er verre hvis den ryker inne i kassa......
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
Martin Z

Post by Martin Z »

takk for tips. :D
Da er det kaskje håp. Jeg har kuttet strømpa et godt stykke inn for å finne wiren ( ca 20 cm) Dvs at strøma er blitt så mye kortere. Kanskje det er verd et forsøk? Liker uansett best at ting er som de skal.

Finnes det noenm som leser disse sidene, som er fra sørlandet evt kjenner noen med automatgir her nede. Bor selv i Arendal. det ville vært fint å se hvordan det ser ut før jeg starter mekking selv... 8-)

Alternativet til å fikse viren som er, er jo å bytte til en ny. Tenkte jeg skulle ringe ZF i morgen. Kan jo være de har noen råd, eller evt en ny wire!

mvh Martin
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Post by Carel »

Gjør ingenting om vaieren/strømpa er kortere, bare den rekker frem. Husk at motoren vrir seg endel, slik at du har slakk nok til å ta opp vridningen.
Lykke til :D
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
Guest

Post by Guest »

Hei Carel

Har sjekket med ZF, de har ny kabel komplett. Måtte bare ha produksjonsnummer på girkassa.

Noen spørsmål...

Wiren som går inn i girkassa: Skal det være noen motstand/fjær/moment på denne. Jeg kan dra wiren fritt inn og ut av strømpa ca 5-7 cm. Det er ingen motstand. HAr forsøkt å dra litt hardt, uten at noe klikker/slipper etc.

Skal wiren bare vandre lett inne i strømpa.

Alt er borte på min bil: Justering for strømpe osv. Må nok ha en ny "endestopp" for å holde strømpa på plass også.

Er som dere kanskje skjønner litt i tvil på hvilken løsning jeg skal velge. Billig og selvgjort, eller dyrere, mer arbeid og kanskje skikkelig!


Ved en evt åpning av girkassa? Må jeg da evt demontere mer inni i selve kassa før ny wire kan festes?

Dette ble mye, men jeg liker å vite hva jeg går til. Tenkte jeg skule dokumentere med litt bilder om jeg skrur kassa fra hverandre...

mvh Martin
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Post by Carel »

Må nok en tur på delelageret for å finne ut dette. Jeg husker faktisk ikke. Er redd jeg ikke kommer i nærheten av delelageret før til helgen.
Synes det høres rart ut at det ikke er motstand i strømpa. Såvidt jeg husker, er justerer du hvor raskt du vil at bilen skal gire ned (ikke kickdown) ved å stramme denne vaieren.
Uansett, jeg må dessverre komme tilbake til deg senere. Du får vel bare gire ned med spaken så lenge... :)
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
Martinz

Post by Martinz »

Det er ingen krise. Jeg pusler jo på med nok av andre ting på bilen. Dessuten har jeg jo ikke funnet ut hvorfor den stanser ennå. Har bestillt ny wire med strømpe fra ZF-Norge for sikkerhets skyld. Ca 200 eks mva og frakt var prisen jeg fikk oppgitt. Leveringstid 1-2 uker. Synes jo ikke det var galt. Synes jeg fikk god service der... Jakter nå på en skikkelig tegning på girkassa. Får jeg tak i en kan jeg jo publisere den her...


mvh Martin
Guest

Post by Guest »

Sagaen fortsetter...

Heisann

Nå har jeg fått en ny kickdownwire fra ZF-Norge: 305 NOK inkl mva og frakt. Legger inn en link på hvordan en ny wire ser ut!

http://homepage.mac.com/zeiffert/PhotoAlbum10.html

Trenger ellers litt hjelp til å finne ut hvor wiren skal ligge i motorrommet.

Skal den følge speedwire, eller ligger går den en annen vei fra girkassen til luftspjeldet.

Det er flere alternative veier slik jeg ser det. Kanskje et bilde ville hjelpe?

Ellers fikk jeg et deleskjema fra ZF. Skal scanne dette og legge det ut.

Så blir det dags for åpning av automatgirkassen, og se hva som skjuler seg bak dekslet i front. Dette er en jobb jeg IKKE gleder meg til. Igjen: Tips mottas med takk.

(Også postet på Citroen.nu)

Mvh Martinz
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Trenger ellers litt hjelp til å finne ut hvor wiren skal ligge i motorrommet.
Hei igjen.
Hos meg ligger den bak et feste på radiatoren og så er den strippset til hydralikkslangen ved pumpa. Så en stor bue inn i gearkassa.
Tok noen bilder. Må sende dem i privat mail da jeg ikke har noen hjemmeside. :oops: Gjør det i løpet av kvelden. Er du ikke interesert send en "avbestilling" pr. mail. :)
Mvh
Martinz

Post by Martinz »

Nå fikk denne saken en avslutning. Noen justeringer så er saken biff!


[url] http://homepage.mac.com/zeiffert/PhotoAlbum11.html

mvh Martin
Kristian
Turgeneral
Posts: 160
Joined: Thu 09 Oct, 2003 16:03
Location: Oslo

Post by Kristian »

Veldig bra artikkel. denne bør vi få publisert i Gasskula så alle kan lære hvordan dette kan gjøres.
Martin, kan du få laget en liten artikkel og sende den til vår redaktør?

mvh
Kristian
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Post by Helge S »

Kristian wrote:Veldig bra artikkel. denne bør vi få publisert i Gasskula så alle kan lære hvordan dette kan gjøres.
Martin, kan du få laget en liten artikkel og sende den til vår redaktør?

mvh
Kristian
Ja det hadde vel vært flott med en artikkel i Gasskula... MEN :idea: hvorfor bygger ikke CX klubben systematisk opp et elektronisk arkiv på websiden med slike artikler? Det finnes jo allerede noen fine enkeltartikler her på websiden (kjøpsråd, rust...). Beklager om jeg trekker fram Norsk XM Klubb igjen, men det er oppriktig talt ikke for å skryte, men for å komme med velmente råd og tips. Norsk XM Klubb har i over 3 år bygget opp et elektronisk GDS-arkiv (GjørDetSelv) som nå inneholder 85 artikler og som stadig vokser. Dette er artikler som i hovedsak er skrevet av medlemmer av klubben etter at de selv har gjort diverse reparasjoner og utbedringer, men også noen artikler vi har funnet andre steder på nettet. En kan illustrere med fargebilder tatt under operasjonene (slik som Martin her har gjort så glimrende). Noen av artiklene er kanskje veldig enkle og korte, men andre er igjen meget omfattende. Alle kan ha sin verdi for enkelte av medlemmene!
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Post Reply