diesel og lufting av systemet

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

diesel og lufting av systemet

Post by citro1cx »

i dag bestemte jeg meg for å starte opp turbodiesel breaken som har stått i garsjen en stund. Etter vanlig prosedyre med ladding av batteri og utkobling av lyspærer for å spare litt på batterikapasiteten, ville sørenta meg ikke beistet starte. Fant feilen rimelig fort, en dieselslange var sprukket og utt piplet diesel. Slangen ble kappet og skøtet på plass på dieselfiltret. Bilen startet ikke etter dette og noe sa meg at jeg måtte lufte anlegget. Fant frem instruksjonsboka og skulle gjøre det etter boka for en gangs skyld. Siden dette var min første diesel-lufting var jeg nysgjerrig på hva som var under den svarte plastdingsten (nr 2 på bildet) Resultatet var at jeg så vidt rakk å skimte ei fjær, en skrue, og det svarte dekslet fyke i alle himmelens retninger da jeg skrudde skruen litt for langt. Delene var søkk borte, jeg aner ikke hvor de er blitt av...så nå trenger jeg nye :oops: hvis noen har, så vær vennlig å ta kontakt med meg.

tar også i mot råd om hvordan jeg skal få startet beistet etter slangereparasjonen.

på min 88 TRD turbo2 er det litt annerledes enn på dette bildet.

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

nysgjerrig på hva som var under den svarte plastdingsten (nr 2 på bildet)
Når man er nysgjerrig på noe må man ta forholdsregler. :wink:
Men altså, det er håndpumpa du snakker om. Med den pumper man diselen fra tanken, gjennom fitret og til høytrykkspumpa. Den er neppe beregnet på demontering. Tror det er på tide at du tar en tur til Surnadal. Da kan du returnere med en annen filterholder med komplett håndpumpe. :wink: :roll: :D
Mvh
Post Reply