Juksemansjetter

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Juksemansjetter

Post by Citroencx »

Hvor var det man fikk tak i de?
Og hvilke holder litt lenger en gjennom EU kontrollen?
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Tror ikke mansjetter går på sikkerhet. Har ihvertfall fått bil godkjent med hull på mansjettene, men sterk anbefaling å bytte dem. Men det var pga av veldig rask slitasje.
C4 og C5
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

I den grad det lekker ut fett, som så vandrer ut og legger seg på bremsene (i alle fall i teorien) så er nok defekte mansjetter en 2-er på kontrollen. Dessuten går kontrollen også på miljø, så det avhenger nok av omfanget, i tillegg til hvem som kontrollerer.

Jeg har fått 2-er på defekt mansjett hos NAF.

Juksemansjett har jeg kjøpt flere ganger hos Torshov bilrekvisita, men jeg vet ikke om de er innenfor rekkevidde der du bor. Jeg tror monteringen har mye å si for holdbarheten, selv om det sikkert finnes dårlige produkter av dette også.
Det som er viktig er at det ikke søles med fett og annet der hvor de skal sammenføyes, og at det er nogenlunde temperatur under prosessen. Det som brukes er ikke vanlig lim, men et stoff som lokalt og midlertidig løser opp gummien, dvs vulkanisering. Jeg fikk godt resultat ved å la en varmluftpistol pøse varmluft mot arbeidsstedet mens jeg holdt på.
Vent med å strekke i mansjetten til du er bombesikker på at gummien er stivnet sammen. Da skal det holde like bra som om det er hel mansjett.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Jeg tror jeg tidligere har nevnt et verktøy for å sette på mansjetter uten å ta av knuten. I kveld fikk jeg demonstrert verktøyet. :shock: Jeg tror faktisk vi kan bruke disse mansjettene på våre biler også. Jeg skal prøve på en drivaksel jeg har liggende. Skulle dette funke kan altså mansjetten skiftes uten å ta ut drivakslingen. Mansjettene kostet ca. 250,- pr. stk. men det var vel ingen upris? :wink: :D
Kommer tilbake med informasjon om hvordan det går.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ved å skifte mansett uten å dele leddet, går man vel glipp av muligheten til å kunne rengjøre og sette inn leddet med nytt fett? Og selv om man slipper å dele leddet så må jo klokka løsnes?

Hhhmm.. :? Er ikke overbevist!
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

klokka løsnes?
Klokka? :?
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

pål wrote:Ved å skifte mansett uten å dele leddet, går man vel glipp av muligheten til å kunne rengjøre og sette inn leddet med nytt fett? Og selv om man slipper å dele leddet så må jo klokka løsnes?

Hhhmm.. :? Er ikke overbevist!
Jo også sliper jeg å få lensmannen på døra med tanga.
Jeg ORKER ikke sitte i snøhauen med dette.
Det får vente til mai.

Men jeg aner ikke hvor man får tak i disse lime på mansjettene.
Noen som vet. :?
:?: :?:
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Klokka?
:D :D :D Bare et uttrykk på "klumpen" som består av bremseskive, hjullager og det grei'ne der! :wink:
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Akkurat ja. Jo det må jo bort. Har du som meg slått forderva en to - tre knuter uten å få dem av så hadde du nok kunnet tenkt deg denne metoden du også. :wink: :D
(Sendte deg en PM).
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg har skiftet på min bil faktisk to-tre ganger, har gått greit. Med håndlanger som holder akselen og en glidehammer med riktig verktøy på så "spretter" det av som regel på første draget! (har svart på pm :wink: )
har masse Citroèn:-)
Post Reply