Startvansker HJELP

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Guy
Posts: 4
Joined: Mon 24 Nov, 2003 23:59

Startvansker HJELP

Post by Guy »

Får ikke min T2 igang, bortsett fra i 5 sekunder om gangen.
Har fått tips om manglende lufttilgang, men finner ikke ut av dette.
Fins det en eller annen som kunne ta seg en tur til Grefsen i Oslo for å hjelpe et medlem i nød? (mot betaling)eller gi meg et navn eller telefonnummer jeg kunne ringe?
Guy Bøhler
Tel 22 22 97 78/ 40 84 83 13 :cry: :cry:
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Hvordan gikk det med dette?
T2 diesel?
----------
Jeg så plutselig at denne er psotet 07.xx pm
Altså nylig og ikke i dag tidlig...

Fortell mer om symptomer og bil.
Har det oppstått gradvis?
Guy
Posts: 4
Joined: Mon 24 Nov, 2003 23:59

Startvansker

Post by Guy »

Jeg har en T2 bensin 89 modell.
Bakgrunn for dagens situasjon: Bilen gikk OK til jeg skulle komme meg hjem etter en parkering på et jorde.(som inneholdt et slag oppunder) Da ville den bare gå på tomgang. Etter litt NAF hjelp kom jeg meg hjem. Han oppdaget at luftslangen fra ladeluftkjøleren og opp til gasspjelet var nesten sammensugd. Denne har jeg prøvd å vri litt slik at den nå ikke er fullt så slank. Har sjekket etter evt andre lekkasjer i lufttilførselen slik at luftmengdeføleren ikke gir rett blanding inn?
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Ahhh sorry.
Har ikke peil på bensin. Har en T2 diesel.
Det eneste problemet jeg har hatt med den maskina er ...
ehh.... husker ikke.

Uansett jeg tror ikke dette har med manglede lufttilgang å gjøre.
Men det er jo bare å nappe vekk lufslangen om det er tilfelle?


Men jeg beveger meg på tynn is...
Sorry.
Last edited by Citroencx on Wed 16 Mar, 2005 19:34, edited 1 time in total.
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Det første som faller meg inn er kontakten på luftmengdemåleren. Har du sjekket at det er kontakt? Hvis denne ikke har det, får ikke ECU'en (Electrical Control Unit, Styreenheten for innsprøytninga) signal om at det kommer til luft til motoren og vil kutte strømmen til bensinpumpa.

Hvis slangen var klemt sammen er det vell en mulighet for at den har sprukket og trekker falskluft. Er dette før eller etter luftmengdemåleren?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Det høres nesten ut som du har slått flat intercoleren (luftkjøleren)

Det skal ganske stort vakum til for å suge den slangen flat.
prøv om du kommer under og se hva du slo nedi..
Guy
Posts: 4
Joined: Mon 24 Nov, 2003 23:59

Post by Guy »

Hvordan skjekker jeg om det er kontakt inn mot luftmengdemåleren?
Til tanken på innslått intercooler ser det ikke slik ut. Slangen jeg nevnte ser heller ikke ut til å ha sprekker.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Det skal ganske stort vakum til for å suge den slangen flat.
HVis denne slangen er flat er det helt klart at noe blokker fullstendig fralufta. Denne slangen er jo armert for po....! Skal jo tåle et anstendig turbotrykk! Hvordan er det med turboen? Eller returoljeslangen fra den inn på bunnpanna?
har masse Citroèn:-)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Om jeg husker riktig, så må du ohm'e kontaktene på selve luftmengdemåleren. Jeg vet ikke hvilke kontakter du må måle (noen som vet?), men du vil da finne ut om motstanden i slepekontakten endrer seg som den skal.

(Er på litt tynn is her. Har om dette på skolen nå og har prøve om div innsprøytingssystemer på fredag, så jeg er ikke 100% sikker på allt.)

Du kan også prøve å måle kontakt i selve pluggen. Har du multimeter med "pipefunksjon" er det fint. Da stikker du den ene målepinnen inn på siden av hver ledning, og den andre på hver tilsvarende kontaktpinne på motsatt side av kontakten. Tror det er liten mulighet for at det er her feilen ligger når jeg tenker meg om, men da er i allefall det utelukket.

En annen mulighet er jo at det er brudd i kretsen fra mengdemåleren til ECU'en. Her må det i allefall koblingssjema til for å finne ut hvilke stikk man skal måle. Tror ikke det står noe i Haynes om noe sånt.

Har ikke CX noen diagnoseplugg man kan kortslutte for å få fram feilkoder? Da hvet man i allefall hvilken krets man skal feilsøke på.
Både Camryen og 850'en på skolen har blinkende lys som indikerer feilkoden, så da har vell CX'en noe sånt også?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply