Bytte drivakselmansjett

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Hmm ja... plundrer litt med å få lagt ut bilde da...

men det er bilde i hayens boka side 105 av et som ligner måtte bare forandre litt på det...

men det ble lekene lett å få ut akselen..
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Har endelig funnet kilden til vibrasjon i min cx. Mens bilen rullet var det ingenting, men jo mere pådrag , jo mer danset bilen.
På drivlakslingen innerst mot diffen er det 3 små hjul som glir inn og ut etter høyde (fjæring + hydr.løft). På høyre siden var det ene rett og slett kommet av ??!!. helt utrolig. Etter å ha satt på det ble bilen endelig helt ok.
Jeg tror ikke dette faller av mens det ståt i bilen. Ergo må et verksted ha gjort en feil i montering. Det kan lett falle av under montering om en ikke passer på. Tror ikke noe er ødelagt, men et sår var det. Men det virker ikke som det funker ok nå. og jeg kan endelig gi "pådrag" uten at det rister.
C4 og C5
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

jonaas wrote:Har endelig funnet kilden til vibrasjon i min cx. Mens bilen rullet var det ingenting, men jo mere pådrag , jo mer danset bilen.
På drivlakslingen innerst mot diffen er det 3 små hjul som glir inn og ut etter høyde (fjæring + hydr.løft). På høyre siden var det ene rett og slett kommet av ??!!. helt utrolig. Etter å ha satt på det ble bilen endelig helt ok.
Jeg tror ikke dette faller av mens det ståt i bilen. Ergo må et verksted ha gjort en feil i montering. Det kan lett falle av under montering om en ikke passer på. Tror ikke noe er ødelagt, men et sår var det. Men det virker ikke som det funker ok nå. og jeg kan endelig gi "pådrag" uten at det rister.
I indre drivknute er det ett nålelager for hver av de tre kulene. Hvis disse nålene er borte vil dette slites ganske fort.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Jeg fant ikke mindre enn 3 typer kuler. Jeg hadde en delebil som hadde bra drivledd. På de drivledd som stod i var det nålelager, noe jeg fant ut litt sent og de ble litt strødd kan en si. På delebilen var lagrene en foring uten nåler. Mye enklere å holde styr på. De ble satt inn på v. side.
På høyre side, var de 3 hjulene av mindre dimensjon. Altså 3 typer allerede etter veldig kort erfaring med drivledd.
C4 og C5
Post Reply