Blå røyk!

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Blå røyk!

Post by pål »

Blå røyk i eksosen!

Med en broket fortid med biler som Ford og Mazda så tenker jeg med en gang: oljeforbruk!

Men: diesel! Kan det være noe annet , dyser, feil justert pumpe?
Røyken kommer gjerne når bilen startes, på tomgang og når jeg "bremser" på motor. Hva kan dette være?
har masse Citroèn:-)
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Min ringe kunnskap om dieselmotorenes irrganger tilsier at eksosen er hvit dersom det er findistibuert diesel i luft som kommer ut. Det skjer hvis den ikke går på en sylinder ved oppstart f.eks. Eksosen blir sort dersom det er delvis uforbrendt diesel i form av sotpartikler som kommer. Det skjer hvis dieselpumpen dytter inn mer diesel enn luftmengden tilsier, men er gjerne symptom på feil på dysene.

Blå røyk skyldes i min erfaring smøreolje. At du får det under motorbrems er særlig symptomatisk. Ihvertfall for bensinbiler da det blir mye undertrykk i sylinderene når innsuget strupes ved høye turtall. Dieseler får jo full mengde luft hele tiden, så hmmm...

Vanligste stedene smøreoljen kommer inn i sylinderene er gjennom slitne ventiltetninger, romme ventilforinger, slitne stempelringer og/eller slitt/skadet sylindervegg.

Jeg tror noen med mer spesifikk CX-diesel kunnskap må bidra...
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hei igjen Pål.
Ja er det ikke det ene så er det det andre sa kjærringa hu blødde neseblod. :)
Under dysene ligger det noen fjærringer. Har dysene vært ute og disse ikke er skiftet eller om de er blitt dårlige av en annen årsak så ryker bilen når den er kald. Men helst svart.
Blå røyk tyder på oljeforbruk som forrige svar sier. Tror helst at det er på tide og skifte paraplyene. (Tettningene rundt ventilstammene). Husker ikke i farten om det er en turbodiesel du har, men på tomgang og ved bremsing og ved oppstart så har du jo ikke turbotrykk så da suger den det inn gjennom tettningene på innsugsventilene. Turboen er også en plass der det kan komme olje i innsugsluften. :evil:
(Som off topic kan jeg fortelle at jeg var med en kompis og kjøpte en Croisette fredag kveld. Han var lei av å kjøre Caravelle og gammel Opel. :D ).
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Joda, dysene har vært ute(iflg forrige eier) og han har nok ikke byttet fjærringer. Jobben var sogar så dårlig gjennomført at 3av4 dyser var "våte" utvendig og den ene boblet det mellom dyse og topp. Så nå blir konklusjonen som følger: ventil tetninger må byttes, fjærringer må byttes, samt at jeg ser det som en stor mulighet for at turboen bør overhales/byttes da det faktisk presses ut olje gjennom slangen mellom turbo og intercooler.

Og til Gilbert: har ikke glemt deg! bare masse sommel fra min side :oops:
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Forresten : Kan jeg bruke toppen fra Turbo 1?
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Husk å bytte/gløde kobberringene også da. :)
Du kan bruke turbo 2 toppen på turbo 1 men ikke omvendt. (Tror jeg). Ser ut som turbo 2 har annerledes utforming på kanalene. Etter det jeg leste en plass kunne det meste fra turbo 2 brukes på turbo 1 men ikke omvendt. :evil: :?: :roll:
Ellers synes jeg ikke det høres bra ut at de er våte utvendig. Hvor kommer den fuktigheten fra?
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Husk å bytte/gløde kobberringene også da.
Og med det mener du...?

Hvis vi har lest det samme, så sto det vel at det var et nytt materiale i toppen, ellers skulle vel ventilsystemet ellers være uforandret?! :? Det værste som kunne skjedd var vel at T1-toppen ikke tålte påkjenningen?

Dysene var våte, ikke nå lenger. Vedkommende som hadde "byttet" dyser hadde nok ikke kostet på seg nye kobber-ringer på retur-skruene på toppen av dysene slik at det "svettet" ut diesel her. Jeg tok å byttet retur-systemet med det ifra sugedieselen (blå plast uten ringer) og dysene er nå "tørre" igjen :P

Apropos ventilhetter: kan disse byttes uten å ta av toppen?(f.eks. trykkluft ned i sylinder?)
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hvis vi har lest det samme, så sto det vel at det var et nytt materiale i toppen, ellers skulle vel ventilsystemet ellers være uforandret?! Det værste som kunne skjedd var vel at T1-toppen ikke tålte påkjenningen?
Mjaaa mulig det, men av selvsyn mener jeg at kanalene fra manifolden og inn til ventilene hadde en annen utforming på turbo 2 toppen. Er ikke dermed sagt at turbo 1 toppen ikke kan brukes, men de var ikke helt like.
Når det gjelder kobberringene så sitter de nedi hullet til dysene de også. :D Helt i bunn sitter fjærringen. På neste avsats har vi kobberringen. Denne må du enten skifte eller gløde. (Og så bråkjøle i vann).
Det skulle gå bra å skifte paraplyene uten å ta av toppen hvis du klarer å koble luft til sylinderen. Har gjort det på bensinmotorer.
Som off topic kan jeg si at det ikke blir noen Oslotur på meg denne uken. De måtte flytte årsmøtet og da får jeg ikke anledning til å dra.
Mvh
Post Reply