Registerrem på CX-diesel

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Registerrem på CX-diesel

Post by 25trd »

Har akkurat anskaffet meg en CX-diesel, 25trd - 95HK 1985-modell. Har vært så flink at jeg har lest instruksjonsbøkene som fulgte med men det står ingenting om skifteintervallet for registerremmen. :?

Har også spurt på det lokale merkeverksted men de visste ikke??? :shock:

Er det noen som vet hva som er anbefalt kilometerintervall for skifte av registerrem på denne typen?

Har planlagt å kjøre endel kilometer med bilen i de nærmeste årene så det hadde vært greit å vite, blir så mye tull hvis reima selv sier fra at "nå skulle jeg ha vært skiftet".... :oops:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

velkommen på forumet :)

om du ikke vet hvor lenge register-reim har stått i bilen, vil jeg anbefale deg å skifte den uansett før du legger ut på langtur. Det er hva jeg kaller en billig forsikring. Når det gjelder intervaler på bytte av reima er det avhengig av kvalitet og kjørelengde. I service hefte for cx 1989 modeller er det oppført kontroll av reimer generellt hver 20000 km. For min egen del gjør jeg et av følgende: skifte hvert andre år, ev. etter 2 intervaler 40000 km. (Alt avhengig av hvor mye du kjører selvfølgelig, ei 10 år gammel reim kan være dårlig selv om den bare har gått noen tusen km)

sevice heftet finner du her: http://cx.zapto.org/gallery/service-helte-cx/1_G?full=1

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

For min egen del gjør jeg et av følgende: skifte hvert andre år, ev. etter 2 intervaler 40000 km.
:?: :shock:

Remmen skal da vel ikke skiftes før hver 100 000km, evt. pr. 75 000km om bilen brukes mye i byen/småkjøring/tomgangskjøring?? Eller har jeg misforstått serviceheftet?

Forøvrig ville jeg lett efter en lapp et sted på bilne, inne i "rammen" til fordøren eller på dekslet til registerremmen etter opplysninger om sist den ble skiftet, på de tre diesel-CX´ene jeg har vært borte i har jeg funnet en slik klistrelapp fra verkstedet.

Tron
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Cx er lett og skifter rem på.
Regelen seier max 5 år eller 60000-70000km.
Det er kunn pumpe reima som er litt dum pga dårlig merking.
Merk pumpe reima godt med referanse punkter og demonter den bytt så reg reim, monter så den merkede pumpe reima, del denne så på langs på midten tre så på ny reim fjern så siste halv del av pumpe reim skyv så på plass den nye og jobben er gjort.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Citpilot wrote:
For min egen del gjør jeg et av følgende: skifte hvert andre år, ev. etter 2 intervaler 40000 km.
:?: :shock:

Remmen skal da vel ikke skiftes før hver 100 000km, evt. pr. 75 000km om bilen brukes mye i byen/småkjøring/tomgangskjøring?? Eller har jeg misforstått serviceheftet?

Forøvrig ville jeg lett efter en lapp et sted på bilne, inne i "rammen" til fordøren eller på dekslet til registerremmen etter opplysninger om sist den ble skiftet, på de tre diesel-CX´ene jeg har vært borte i har jeg funnet en slik klistrelapp fra verkstedet.

Tron
slapp av ingen grunn til panikk :lol: du må også tenke på hvor gammel bilene våre etterhvert er blitt, det er ikke alle som gnikker motorblokka med tannbørsten annenhver uke. Når bilen blir brukt dag ut og dag inn er det ikke til å unngå at det samler seg mye skitt og oljerester rundt reimene, og dette gjør at slitasjen blir større. 100000km på en gammel diesel ville jeg ikke tatt tjansjen på. husk at vi (de fleste av oss som ikke putrer rundt i oslogryta) lever i et klima som kan betegnes som "spesielle forhold". hvordan kan jeg si noe sånt? bare se selv hva citroen mener med spesielle forhold:

ved bykjøring (varelevering, taxi)
ved kjøring i land med meget varmt klima
ved kjøring i områder med mye støv
ved kjøring over korte strekninger (kald motor)
http://cx.zapto.org/gallery/service-hel ... 0_G?full=1

der jeg bor kan jeg oppfylle 3 av disse kriteriene, og velger derfor å halvere service intervaler på b.l.a. reimskifter.
Åppr. lapper, så er vel de fleste vasket bort med høytrykkspyler etter et par hundre tusen kilometer.

Og nå blir vel dere sørafor sure på meg tenker jeg :wink:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

reima kan nok holde intevalen og det dobelte av det men jeg har ikke sett mange cx som ikke lekker eller sveter i simeringen og med litt blanding av olje diesel grus og dårlige lager i strame hjulene er det lurt og følge med litt..

men skule reima rykke så er vel det den beste motoren det kan skje på 2 til 8 bøyde støtstenger jo lite i forhold til hva som skjer med andre motorer..
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Skal du bytte register reim så kjøp et sett. Da får du begge reimene pluss lagret til strammehjulet. (Kjøp en hvit tusj for merking av reimene i samme slengen :wink: )
Mvh
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Jeg kjøpte sett med begge stramehjul og reimene trur det kostet rundt 800kr hos peugot omentrent samme pris som citroen skule ha for bare reima.
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Citroengen wrote:Jeg kjøpte hos peugot .
Hvilken modell er som går om hverandre?
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Trur det er bokser den heter, kassebil, renaut og citroen her samme bil sitter en cx 25diesel motor og girkasse i dem..
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Blant alle disse kommentarene lå svaret jeg var på jakt etter. Ser ut for at intervallet er 75000 - 100000 litt etter kjøreforholdene. Bilen har gått ca30000 etter siste skift, så da vet jeg omtrent når jeg kan legge neste. Takk for god respons. :D

Apropos holdbarhet på reg.reim, jeg har også en 1986 CX-bensin, 2-liter. Her glemte jeg helt reima til å begynne med, min far hadde bilen før meg og jeg vet han er flink til å følge opp serviceintervaller. Her hadde han hoppet over skiftet, og når jeg endelig skiftet reima viste det seg at den hadde gått ca 190000km uten å ødelegges. Det skal dog sies at den var rimelig tynnslitt.... :roll:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Post Reply