Skifte av clutch m.v

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Skifte av clutch m.v

Post by 1987CX25GTI »

Jeg har nå bestemt meg for at clutchen må bøte med livet og ny må settes inn. I den forbindelse: når motor likevel er ute - noen tips på hva man i samme sleng burde skifte av pakninger, dingser osv? :?

Er det noen som har en "smørbrødliste"? Har fått beskjed fra Citro'en om at jeg bør skifte en registerdekselpakning og en annen som jeg ikke husker navnet på i farten... Hun er en manuelt betjent GTI.. :)

Kanskje ikke dumt å klaske til med ny (brukt...) dynamo og starter?
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Re: Skifte av clutch m.v

Post by 1987CX25GTI »

1987CX25GTI wrote:Jeg har nå bestemt meg for at clutchen må bøte med livet og ny må settes inn
Er det forresten noen som her erfaring med clutch fra Classic P kontra f.eks. Mekanomen?
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

I den forbindelse: når motor likevel er ute - noen tips på hva man i samme sleng burde skifte av pakninger, dingser osv?
Skift for all del utløserlageret! http://www.citroencx.no/forum/viewtopic.php?t=1172
Er det forresten noen som her erfaring med clutch fra Classic P kontra f.eks. Mekanomen?
Vi bestiller i allefall clutchen (helt sett) fra Classic Parts nå. Til TRD T2 skulle dem ha ca 2000 kr og Citroen i Tromsø skulle ha 4000kr :?
Når det gjelder kvalitet har jeg ikke peiling, men kvaliteten på en clutch har vell en del med kjørestil og belatning å gjøre også?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

I alle tilfeller er det VELDIG viktig og ta det litt med ro og være extra snill med clutchen de første tusen km eller så. Clutchen må innkjøres.

cg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

noen tips på hva man i samme sleng burde skifte av pakninger, dingser osv?
Det jeg kommer på i farten er lagret i svinghjulet samt lagret og tettningene på den forlengede knastakselen. Den som stikker ut for drift av hydraulikk pumpe og dynamo mm.
Sette inn en brukt dynamo og starter? Tja, da må du i alle fall sjekke dem først. Har ingen hensikt å sette inn en dynamo som er mere slitt enn den du har. Da kan du vel like gjerne sjekke og eventuelt overhale de du har. Vær oppmerksom på at dynamoene har en tendens til å slite ned sleperingene.
Mvh
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Om pakningen ved registerdekslet er dårlig bør du kontrolere det nedere motorfestet det er litt lettereog skifte når motoren er ute.. bør vel også kotrolere simeringene i motor og gir så du slipper olje søl på den nye clutchen..
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Kan være lurt å sjekke hyd. rør som går under motoren, og bytte ut underste motorfeste når du har så god tilgang.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

Og kanskje drivaksel-mansjetter når man først er i gang?
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Post by 1987CX25GTI »

Thomazo wrote:Og kanskje drivaksel-mansjetter når man først er i gang?
Oj, her var det bra respons! :D Takker og bukker... nå gjenstår det å få korrekte pakninger etc etc... og antar at Citroën har "gode" priser på slike ting også... jeg kjøpte for en tid tilbake en knuslete lite rele til den nette sum av nær innpå 600,-.... :x
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

og antar at Citroën har "gode" priser på slike ting også... jeg kjøpte for en tid tilbake en knuslete lite rele til den nette sum av nær innpå 600,-....
Du vet vel at klubben ikke bare har brukte ting. :wink: De har jo bl.a. nye motorfester. Classic Parts er også et alternativ på det klubben ikke har, og så har du de firmaene som klubben har rabbat avtaler med. (Og rør lager jeg for klubben :wink: :D Overhalte dynamoer finnes også :!: )
Mvh
Post Reply