Kranglete "Croisetter"

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Kranglete "Croisetter"

Post by jonsto »

Har egentlig hatt lite problemer med de få 25 bensinbilene jeg har hatt i bruk. (Har jo for det meste kjørt 22 og 25 diesel :wink: ) Men nå har både bilen til kona og den til en kamerat begynt å krangle. For å ta kona sin først. Enkelte ganger vil den ikke starte med en gang etter stopp. Den må stå et kvarters tid. I går brukte jeg den, og da fikk den plutselig 2000 omdr. på tomgang. Etter å ha stått en ter fire timer var den normal ved oppstart, men etter å ha kjørt ca. 4 km. var tomgangsturtallet 2000 igjen. Vet hvordan jeg skal justere, men lurer på om noen har gode forslag til årsak?
Den andre går til den blir stoppet. Kan ha litt fusking under kjøring, men har ved en par anledninger vært helt død om morgenen. Forrige gangen det skjedde startet den når den fikk lysst, Denne gangen er det konstatert at den får bensin. Forsøker nå å skifte sviunghjulsensoren. Er det flere ting før jeg prøver å skifte hovedenheten?
Vet at det er mange der ute som har mer erfaring med disse bilene enn jeg.
Mvh
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Impledert innsugs manifoild, sprekk i slange mellom luft mengde måler og manifoild, kaldstart kontrollen, ja dette er noen tips, en cx som ikke finner på noe er ikke morsomt ,ha liksom mista sjela om den ikke finner på noe tull om våren,.. :roll: 8)
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

kaldstart kontrollen
På GTi Turboen er det en ekstra dyse i enden på innsugsmanifolden, men på Croisetten hvordan er det der? Styrt kun fra ECU?
Mvh
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

For å ta kona sin først. Enkelte ganger vil den ikke starte med en gang etter stopp. Den må stå et kvarters tid. I går brukte jeg den, og da fikk den plutselig 2000 omdr. på tomgang. Etter å ha stått en ter fire timer var den normal ved oppstart, men etter å ha kjørt ca. 4 km. var tomgangsturtallet 2000 igjen.
Dette ligner på de symptomene jeg har hatt på et par CX'er når svingshjulsføleren har vært defekt.
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Sitat:
For å ta kona sin først. Enkelte ganger vil den ikke starte med en gang etter stopp. Den må stå et kvarters tid. I går brukte jeg den, og da fikk den plutselig 2000 omdr. på tomgang. Etter å ha stått en ter fire timer var den normal ved oppstart, men etter å ha kjørt ca. 4 km. var tomgangsturtallet 2000 igjen.


Dette ligner på de symptomene jeg har hatt på et par CX'er når svingshjulsføleren har vært defekt.
Ja vel. Får prøve å skifte den da. Trodde ellers at om den var defekt så ville ikke bilen starte i det heletatt. Skiftet forøverig svinghjulsføleren på den andre og da startet den. Vi får se om det var nok.
Mvh
Helge MS
Posts: 217
Joined: Fri 07 Jan, 2005 12:30

Helge MS

Post by Helge MS »

Mange muligheter... nevner at croisette har kat med lambdasonde... er denne defekt så tuller bilen

veihusutlufningen kan ligge i klem... påvirker co.. og gange.

luftfilteret er naturligvis nytt og rent...

men mest sannsynlig luftlekkasje... en plass helt i innsugsbelgen.. og klubben har det på lager ja...

H.
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

Ja vel. Får prøve å skifte den da. Trodde ellers at om den var defekt så ville ikke bilen starte i det heletatt.
Den starter ikke så lenge den er varm, men når den har kjølnet kan den startes som vanlig. Og gå normalt til den blir varm igjen. Det har i alle fall jeg erfaring med fra to CX'er.
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

luftfilteret er naturligvis nytt og rent...
Jepp. 1 uke. :wink: :D
Skal sjekke slanger og skifte svinghjulsføler. Men heller litt mot luftlekasje. I morges startet den og gikk normalt på tomgang. Da hun kom på jobb var det 2000 omdr. på tomgang. Ruste litt og da sank den til normalt.
Vi får se. Er ikke topp prioritet før etter helga. :wink:
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ja, så var problemet løst da. Det er enkelte ganger en føler seg litt flau. :oops: Årsaken til den raske tomgangen var ganske enkelt at justerskruen ( den som går på spjeldakselen) var skranglet løs og skrudd seg ut. Resultatet var at hendelen fra spjeldakselen ikke lå an mot eksenteret, men mot kanten innenfor. Det ble helt feil. :shock: :oops: :roll:
Mvh
Post Reply