Ulyd ved Akslerasjon

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Erl
Posts: 35
Joined: Wed 11 Aug, 2004 15:24
Location: Mandal

Ulyd ved Akslerasjon

Post by Erl »

Da jeg kørte idag begjynte det pluzelig en vibrerende lyd ifra område
rundt venstre forhjul med knakkelyd av og til. kan det være noe med drivakselen -kjente den mistet litt kraftoverføring i blandt ?
flyr lavt over fartsdumpene på sørlandet
22 TRS ` 87
GTI Turbo` 85 (under restaurering)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Har fått en slik lyd ved akselerasjon og spesiellt i slakke venstresvinger :shock:
har masse Citroèn:-)
Erl
Posts: 35
Joined: Wed 11 Aug, 2004 15:24
Location: Mandal

Post by Erl »

Ulyden vedvarer så lenge bilen "trekkes" det samme om jeg svinger til høyre eller venstre (ikke helt ulkt en dårlig festet eksosrør) men gir seg når jeg triller i fri!
Hvordan kan man utelukke at det er noe med girkassa (22trs) eller nedre
motorfeste.? :roll:
flyr lavt over fartsdumpene på sørlandet
22 TRS ` 87
GTI Turbo` 85 (under restaurering)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Litt dumme/enkle ting å sjekke, men jeg har opplevd noe av det samme to ganger. Og fant ene gangen ut at hjullagerbolten (den store midt i navet) var relativt løs på høyre framhjul...

...og den andre gangen fant jeg ut at hjulboltene (!!) var løse! (også på høyre framhjul.) Hum!



-mattis
Erl
Posts: 35
Joined: Wed 11 Aug, 2004 15:24
Location: Mandal

Post by Erl »

Jeg gikk tur med bikkja og fant noen hundre meter etter at problemene begjynte en ca 11.5 cm lang bolt med en skive på ca 5.5 cm diameter passer 19 pipenøkkel - har studert " merkatips på citroenakutten " og er stygt redd for at det er bolten til nedre motorfeste !
flyr lavt over fartsdumpene på sørlandet
22 TRS ` 87
GTI Turbo` 85 (under restaurering)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det er det helt sikkert. Håper den har skranglet ut og ikke knekt. :shock:
Har vært utsatt for begge deler. :wink: :cry:
mvh
Erl
Posts: 35
Joined: Wed 11 Aug, 2004 15:24
Location: Mandal

Post by Erl »

Bolten var hel sånt sett men gjegene hen mot "spissen" er ubrukelige!
Går det an å lirke in en ny bolt uten å måtte fjerne drivakslen?
flyr lavt over fartsdumpene på sørlandet
22 TRS ` 87
GTI Turbo` 85 (under restaurering)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

dagmatti wrote:Hei,

Litt dumme/enkle ting å sjekke, men jeg har opplevd noe av det samme to ganger. Og fant ene gangen ut at hjullagerbolten (den store midt i navet) var relativt løs på høyre framhjul...

...og den andre gangen fant jeg ut at hjulboltene (!!) var løse! (også på høyre framhjul.) Hum!



-mattis
ikke dumt, ikke dumt..... :roll: på ingen måte dumt.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

og den andre gangen fant jeg ut at hjulboltene (!!) var løse! (også på høyre framhjul.) Hum!
Dro over alle hjulene untatt v. forhjul (gammel og glemsk). Det ble sånn rar lyd i bilen sa Siv.....
Går det an å lirke in en ny bolt uten å måtte fjerne drivakslen?

Skjønner ikke helt hva drivakselen har med undre motorfeste å gjøre? :shock: Er ikke gjengene ødelagt i blokka skulle det ikke by på noe problem å skru inn en ny bolt. Må kanskje bevege motoren litt, men det skulle ikke være noe stort problem. Har du tilgang til ei traverskran eller talje slik at du kan løfte motoren noen mm er det enda enklere.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jonsto wrote: Har du tilgang til ei traverskran eller talje slik at du kan løfte motoren noen mm er det enda enklere.
Mvh
brukte en garasjejekk med en treplanke oppå og jekket opp bilen de siste mm som skulle til for lirke inn bolten.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

brukte en garasjejekk med en treplanke oppå og jekket opp bilen de siste mm som skulle til for lirke inn bolten.
Går sikkert like greit. Jeg har tilgang på kran, så jeg tenkte ikke på muligheten engang. :oops: :D :lol:
Mvh
Erl
Posts: 35
Joined: Wed 11 Aug, 2004 15:24
Location: Mandal

Post by Erl »

Tusen takk for gode tips! skal besille ny bolt i morgen(selv om den kunne trengt en ny ytre dr. aksl.mansjett innen neste EU kontr.om to år) :P Bolten må ha vært løs i to år, men jeg diagnostiserte i min teknske ukyndiget lyden til min mangelhafte evne som hobby mekaniker da det sjedde etter at jag hadde byttet mellomste eksosrør :oops: Har kjent på den bolten for lenge siden(da var den så løs at jeg kunne vri den med fingrene) men jeg hadde sevlføgelig ingen peiling på at det hadde noe med motorfestet å gjøre :oops:
flyr lavt over fartsdumpene på sørlandet
22 TRS ` 87
GTI Turbo` 85 (under restaurering)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Man lærer så lenge man lever. :wink: (Eller har CX :D )
Mvh
Erl
Posts: 35
Joined: Wed 11 Aug, 2004 15:24
Location: Mandal

Post by Erl »

Det er sant ,og gøy er det også :lol: Desusten er det økonomsksk ;verditapmasseg sett 8)
flyr lavt over fartsdumpene på sørlandet
22 TRS ` 87
GTI Turbo` 85 (under restaurering)
Erl
Posts: 35
Joined: Wed 11 Aug, 2004 15:24
Location: Mandal

Post by Erl »

I dag fikk jeg den nye (brukt) bolten til nedre motorfeste men det kjennes som om gjengene i blokka har tatt skade, bolten vil liksom ikke "bite" jeg har kjent på holet med et stjeneskruejern litt tynnere en bolten det sklei fint inn så motoren var iallfall i riktig posisjon.
Hva for noe lurt kann jeg prøve nå ? :roll:
flyr lavt over fartsdumpene på sørlandet
22 TRS ` 87
GTI Turbo` 85 (under restaurering)
Post Reply