Problemer EU godkjenn, utslipp

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Så har jeg endelig fått sjekket noe, uten å ha blitt klokere på problemet.
Den sensoren som vises på bildet må være en "cold start injector". Med den avkoblet ville ikke bilen starte kald. Den endret motstansverdi fra ca 400 ohm på kald motor, På varm motor gikk den nærmest i kortslutning. Med andre en bryter som endres etter temp.
Den andre sensor som ligger midt på i bakre del av toppen er er sensor for display med kjølevanntemp.

Motoren går som ei klokke, starter lett men eneste problemet er at den forurenser for mye.

Luftmengdemåleren gjenstår å kontrollere, men det er ikke så enkelt da det er vanskelig å se noen reakson på den. Jeg vil prøve å bytte den med en reserve jeg har.

Lamdasonden skulle vært interessant å hørt om andre har noen måleverdier på den. Jeg måler heftig variasjon mellom 0v og 0,4 v på varm motor. Er det riktig verdi?

Da gjenstår katalysatoren. Men den må ha riktig innstilt motor for å "overleve".

Hvordan justerer en tenninga på en GTI? Er sensoren den som står oppå clutsjhuset? Før vridde en på fordeler når en justerte tenning, men hv med en GTI som her?
C4 og C5
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Tenningen er det ikke justering på..

Rengner med at coen er prøvd justert..

Når det ikke er mulig og justere nok på co skruen hender det at man må ta av det svarte lokket på luft mengde måleren og justere der. men det må man være litt forsiktig med.. det hender at det blir litt slitarse og noe dårlig kontakt inni der også..

det er ikke så ofte det er feil på luftmengdemåleren men det hender.. måtte bytte en gang og da brukte jeg luftmengde måler fra en opel ascona

kaldstarts ventilen slipper vel bare melom ekstra luft uten om gassspjeldet og øker bare tomgangen på kald motor??????
Post Reply