gir olje

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

gir olje

Post by citro1cx »

har noen erfaringer med å bruke denne Biltemaoljen på cx 25 gti girkasse?:
Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Folk får rette meg hvis jeg tar feil her:

Biltema sin girolje er laget for kasser som støtter API GL-5 smøretilsetninger. Kassa til CX er laget for API GL-4. Heller du på GL-5 vil tilsetningene spise opp messinglegeringene som er brukt. Det gir ihvertfall ikke lettere girskifting på lang sikt. :D:D (men er det forskjell på de nye og gamle modellene?)

Jeg har kjøpt en olje fra shell i noen år nå. "Getriebeöl EP" heter den, er 100% syntetisk, API GL-4, 75W-90. Den koster bare litt over 100 kroner literen, og gir lette girskift på min cx selv i -30 kuldegrader. I forhold til den gamle oljen på min ex 22 rs (som jeg pg.a. en utrolig svovel-stank antar var gl-5) gir den i tillegg til lettere skiftinger også mindre støy. Men det er mange gode (og dyre) oljer å velge i. :D



-mattis
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

det er akkurat dette jeg hadde misstanker om, I min istruksjonsbok står det følgende: TOTAL TRANSMISSION BV 75 W 80 W og ingen ting om den støtter API GL-5. Det beste er vel å gå ut ifra at den ikke støtter denne oljen? Selv om en olje koster over 100 kr literen er jo ikke det avskrekkende mange kroner det snakk om totalt. Selvfølgelig er det best med ei kasse som girer som varm kniv i smør og som ikke høres ut som revers i alle gir.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Da jeg skiftet syncringene i mine biler fikk jeg beskjed om at den var litt sær på gir olja så jeg fikk med den som dem fikk fra frankrike det var en esso olje BV 75-80 den hadde dem bare i 2l flasker mener jeg betalte 120-130kr eller noe for 2 liter mulig at jeg fikk 20-30% men det er mye biligere og enklere en å bytter syncro ringer..
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Ser på en service meddeelande et fra juli 89 er olje mengden i gir kassa økt fra 1.25l til 1.60l er litt usikker på om det gjelder for eldre modeler også.. hva skjer om man har for mye olje på kassa.. har en 89mod den har den gammle peile pinnen det står noe mo at peile piner skal byttes????

http://cx.zapto.org/cx/bul/g5-90-02.pdf

noen som vet noe om det...
Påberg
Posts: 19
Joined: Sun 12 Dec, 2004 13:12
Contact:

Post by Påberg »

Hmm, servicemeddelandet gäller C25 - inte CX25. :?:

Image
En helt annan bil alltså.
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

:oops: :oops: hm gått det er noen som føler med :D

det er vel litt annen utforming på dem kassene.. men suncro ringene var like.. :D har hatt en del plunder med suncroniseringer på cx spesielt tri og turbo2 så prøver og ikke gjøre for mye feil her..
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Citroengen wrote::oops: :oops: hm gått det er noen som føler med :D

det er vel litt annen utforming på dem kassene.. men suncro ringene var like.. :D har hatt en del plunder med suncroniseringer på cx spesielt tri og turbo2 så prøver og ikke gjøre for mye feil her..
jeg hadde alltid plunder med syncroringer i 2. giret på de gamle 4 trinnskassene. På 5 trinnskassene har det vært litt bedre. Men er det slik at de utviklet egen kasse for C25? gjelder dette for C35 også? Trode disse gikk omhverandre.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Girolje

Post by Tjensen »

Jeg mener det SKAL være GL5 EP olje på CX på grunn av at gir og differensial er i samme boksen. Jeg har alltid benyttet GL5 og funnet det i tabeller.


To ting til

*Bruk HELSYNTETISK olje, det hjelper særlig om vinteren
*Bruk gjerne litt supervidundermiddel i tillegg.

Jeg kan gire uten å klutsje og det er helt mykt og fint. Litt treg synkro på 1 giret, men det er vel kassens natur...

altså girolje helsyntet GL-5 75-85 EP eller 75-90 EP og litt superlurium (Slick 50 feks).Og skift på intervallene , hver 40 000.
CX Turbo 1 1985
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg mener også at det skal være GL4, ikke 5! Dette nevnes flere ganger på dette forumet samt også på akuten!
har masse Citroèn:-)
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Oljen BV 75-80 er oljen som er spesielt til gir kasse på citroen og peugeot. . jeg spurte teknisk rådgiver på peugeot hva slags olje det var han sa det var en GL5 olje som var tilsatt et stoff for og gjøre det lettere og gire.. han var usikker på olje mengden på cx han trudde det kunne være bare kasse bilene som hadde økt olje mengde..

Jeg mener en her oppe brukte cx kasse i en C25 er nesten sikker på at kassene er like jeg brukte cluhts fra C25 i min cx det eneste var at utløserlageret var anderledes..
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

http://www.citroen.nu/ fikk jeg følgende svar:
frenchie wrote:Minns jag inte helt fel "äter" API GL-5 synkringar av mässing = använd inte API GL5 i CX'ns låda!!! Endast API-GL4...

Dels kan du kan ju läsa på http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN ... L.HTM#Olja

dels;
http://home.earthlink.net/~cmcguffey/amsoil/lubebsk7.htm wrote:A gear oil product meeting API GL-5 SAE 80W-90 is commonly recommended for both manual gearboxes and conventional differentials in cars pick up trucks and sport utility vehicles (SUVs). This fluid provides the full protection of an SAE 90 under high temperatures and hard driving conditions, while still providing the fast flow characteristics of SAE 80W when the unit is cold. Likewise API GL-5 fluids may also be recommended for use in industrial gear units. However, a typical GL-5 will contain approximately twice the amount of Extreme Pressure (EP) additive as that of an API GL-4 gear oil. When an API GL-5 fluid is used in an API GL-4 application, the additional EP additive may have a negative reaction with the yellow metal components (brass, bronze, etc.) used in some transmissions. The EP additive can contribute to chemical corrosion, etching or excess wear of yellow metals over time, which may shorten the life of the transmission components. Always be sure that the correct fluid with the proper API service designation is chosen for the application.
D.v.s., en API GL-5 innehåller dubbelt så mycket EP-additiv (som är agressiva mot mässing, brons etc). EP-additiv är till för att hypoidväxlar (alltså i CX'ns fall differentialen) ska bibehålla en hinna med olja trots de stora ytkrafter denna typ av kugghjul utsätts för. Så länge konstruktionen får den olja som fanns när den konstruerades, brukar det "räcka". Vid tiden för CX25-lådans uppkomst fanns mer eller mindre bara API GL-4 = håller man sig till det står oljan pall för de krafter konstruktionen utsätts för.

Du kan med gott mod hälla i en API GL-4 olja som uppfyller SAE 80 EP (som det står i instruktionsboken)

Image

Med tanke på att synkringarna är just av mässing är det förmodligen rejält korkat att chansa med en olja som även möter API GL-5.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply