FuelMax

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

FuelMax

Post by citro1cx »

på citroencx.no førsteside fant jeg følgende artikkel linket opp:

FuelMax - Magnet som knuser drivstoff-molekylene
Denne lille magneten på 3x2 cm gir en mye mer fullstendig forbrenning av drivstoffet, med betydelig reduksjon av forbruket, øket effekt og renere avgasser, skal vi tro forhandleren av denne lille "dingsen".
osv....

Dette har jeg vondt for å tro på. Hvorfor? fordi jeg ennå ikke har sett noen troverdige tester på at dette gir den effekten "selgerene" lover på lignende produkter. Jeg har derimot lest en del artikler hvor slike produkter blir framstilt som lite effektfullt. Noen ganger er det til og med framstilt som juks og fanteri. Om Webmaster eller noen andre i CX miljøet har prøvekjørt en bil med dette utstyret føler jeg ikke at det er overbevisende nok. Jeg spiller derfor ballen over til de av dere som prøver å selge oss dette. Prøv gjerne å overbevise oss om at dette har noe for seg.
http://www.chem1.com/CQ/magscams.html#MFT
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

:D :D :D
God underholdning er det ihvertfall!
har masse Citroèn:-)
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

"Knuser molekyler" er det nesten det samme som å spalte atomer? Ikke rart at man bruker mindre bensin...
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

har tatt en titt på andre produkter som www.topcarenord.no fører, og må vel si at jeg fortsatt er litt skeptisk :

Her kan du også kjøpe noe de kaller for NoFog som da holder innsiden av ruten fri for dugg, men kan selvfølgelig også brukes på andre speil- og glassoverflater som skal holdes duggfrie i hele 1 år. Endelig slipper jeg å bruke defrosteren på innsiden av ruta. RainAway og èn flaske NoFog og koster kun kr.200,-

hva med Glasspolish som gir is- og duggfrie ruter i et år! eller Hot Max - Oppvarmede vindusviskerblad. Topcarenord lover at Hot Max slår seg automatisk på når temperaturen synker ned mot null, og at de varme viskerbladene hindrer at is og slaps fryser fast. koster kun kr.400 så slipper du ishelvete på viskerbladet neste vinter.

Aromamax luftrenser virker på samme måten som lynet og renser luften ved å sende ut negative ioner, og produserer derved ozon. Kanskje kan dette bidra litt til å tette igjen hullet i ozonlaget også. høres egentlig litt skummelt ut også, dette med lynet. Pris bare kr.600,- for å bli kvitt svevstøvet sigarettrøyk, matos i fall du skulle steke deg egg og bacon e.l. inni bilen, eksos og andre ubehagelige lukter, fjerner også svevestøv.

og så selve rosinen i pølsa:
dette er noe for oss med rustholker; OFFERANODE:
Shieldmax Elektronisk rustbeskyttelse gir mer enn dobbel levetid på alle metallflater. Shieldmax er en elektronisk rustbeskyttelse. Den leverer et overskudd av elektroner til alle metalldeler. Rustbeskyttelse med offeranoder og etterhvert påtrykket strøm har vært brukt i mer enn 100 år. Metoden er helt vanlig på skip og har mange andre bruksområder som bruer og bygninger, men nå altså tilgjengelig for bruk på CX slik at vi slipper all den sveisingen.. Shieldmax koster kun kr.1000,-

Kanskje noen av dere har gode erfaringer med disse tingene?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Rustbeskyttelse med offeranoder og etterhvert påtrykket strøm har vært brukt i mer enn 100 år. Metoden er helt vanlig på skip og har mange andre bruksområder som bruer og bygninger, men nå altså tilgjengelig for bruk på CX slik at vi slipper all den sveisingen.. Shieldmax koster kun kr.1000,-
Dette virker helt sikkert. :!: :wink:
Tror det er en liten bakdel. :shock: Du må nok senke hele bilen ned i vann. :? :cry: Og det vet jeg ikke om elektrisk anlegget tåler. :?: Snorkling med CX :idea:
Tjaaaa.
Mvh
webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

FuelMax

Post by webmaster »

Som svar til Citro1cx kan jeg opplyse at vi ikke prøver å selge noe som helst. Vi har et klubbmedlem som har prøvet noe han har likt meget godt, og utstyret er kjøpt i en forretning hvor klubbens medlemmer har rabattfordeler generelt.

Derimot synes jeg det er veldig hyggelig å se at tema blir tatt opp her, og at alle synspunkter kommer frem. Det var nemlig det jeg håpet mest på da jeg skrev artiklene!

Når det gjelder undertegnedes kjøring av den aktuelle bil, skriver jeg at det var en meget hyggelig opplevelse å kjøre akkurat den bilen. Men, om det skyldes montert utstyr eller det bare skyldes at en velholdt turbo2 ER veldig bra, vet jeg jo slett ikke. Jeg har IKKE kjørt samme bil FØR utstyret ble montert.

Teksten jeg skrev er hentet fra leverandørens brosjyremateriell og tåler av den enkel grunn alltid å bli konfrontert med innvendinger og spørsmål.
Så derfor oppfordrer jeg til videre debatt!

En ting som i hvertfall er helt sikkert, er at vårt klubbmedlem er kjempefornøyd!
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Kanske kunde man hoppas sig lite mer "fakta"? Aktuell bensinförbrukning? Uppmätt effekt på framhjulen? Klockad acceleration? Oljeförbrukning? Förändring av tomgångsvarvtal efter varje ny produkt?
Det blir ju inte lättare av att han gjort tre saker samtidigt.......
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Mangneter har vært prøvd solgt før har liggende mangneter her. han som haddde dem på bilen kjøpte dem for 10 15år siden han mente det virket men for å få effekt måtte olje plugger luftfilter og co ordnes.. ikke rart det ble effekt.. tror godt vedlikehold er tingen... salget av magneter den gangen tok aldri av og firmaet klarte aldri og skaffe dokumentasjon på at det hadde noe effekt..
Snorkling med CX
http://www.kamfibie.com/

ikke helt snorkling men nesten :D
webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

Post by webmaster »

Nei, vårt klubmedlem som har gjort alle tre ting på en gang har ikke foretatt noen akademisk analyse av resultatene. Vi kan vi si at han kjenner selv sin bil, og med det som utgangspunkt FØLER han at han har oppnådd resultater. Dog mener han å ha målt ca. 15% reduksjon i drivstoff-forbruk, men noen laboratoriemessig analyse er det jo ikke.

Kanskje kan det være forskjell på ulike magnet-produkter også ???
webmaster
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Image
Quote:
Snorkling med CX
ikke helt snorkling men nesten
Her hadde det i alle fall vært en idè med katodisk beskyttelse.
Magnetene har også jeg hørt om for mange år siden, men ikke prøvd selv. Men jeg er av den formening at en ikke skal avfeie noe som tøys, tull og ubrukelig før en har prøvd selv. :roll:
mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jeg vil med dette innlegget oppsumere mitt syn på dette produktet:

Webmaster tok utfordringen og ga et tydlig svar på at dette produktet ikke selges i regi av Norsk citroen cx klubb. Webmaster presiserte også at hans prøvetur ikke var ment som en "test" på utstyret som Hagenau har montert på sin bil, men at Webmasters begeistring var rettet mot bilen generellt, og at kjøreturen var en hyggelig opplevelse uavhengig av det omtalte utstyret som er montert. Webmaster presiserte også at Hagenau følte at effekten ble økt og at dette ikke er målt i en "akademisk" setting. Ut i fra disse forutsetninger mener jeg at produktet absolutt kan presenteres på citroencx.no i forstand det er blitt gjort.

Det jeg er skeptisk til er markedsføringen av dette produktet og på hvilken måte www.topcarenord.no dokumenterer effekten av disse produktene. Vidre er jeg også skeptisk til bruken av referanser og begreper i annonseringen deres.

et eksempel på dette er : Tufoil; verdens mest effektive smøremiddel. En ganske så kraftig påstand og hvor dokumentasjon finnes i Guinnes rekordbok 1997, s.57. Ikke det at jeg tviler på at det som står i rekordboken ikke er sant, men jeg har vondt for å betrakte Guinnes rekordbok som et vitesnkaplig dokument.håper derfor at det vil komme en offentlige godkjent testmetode for evaluering av tilsetninger i oljer, slik at jeg kan bli mer overbevist.

Nar det gjelder FuelMax/SuperFuelMax er også dokumentasjonen hentet fra Guinness Rekordbok. Dokumentasjonen sier ingen ting om virkning, men at Neodynium jernborid har mest magnetisk substans, hvilket jeg tolker som den sterkeste magneten.

5-20% redusert drivstofforbruk, 50-95% mindre avgassutslipp eller 5- 10% økt effekt er ikke dokumenter på annen måte enn uttalelser fra fornøyde kunder. Disse blir presentert som "testresultater", noe jeg finner lite overbevisenede fordi jeg går ut ifra at de personene det referers til, som er traffikskole lærere, ikke har den tekniske kompetansen som man kan forvente av seriøse testkjørere. Slik jeg forstår det er fuelmax i disse tilfellene brukt på kjøreskolebiler. Slik jeg forstår det er dette biler som som blir brukt av svært mange sjåfører med svært ulik kjørestil, og jeg kan derfor se for meg at måleresultatene blir vanskelig å validisere. Drivstofforbruk er svært sensitiv ovenfor kjørestil, type kjøring, og vær og vind over en periode.En test utført under kontrolerte forhold og med testførere med større teknisk kompetanse, ville gitt et mye mer pålitelig og troverdig resultat.

EPA`s testmetode ftp75 og tallene som vises er i seg selv ganske imponernde. Men testen sier ingenting om hvem som utførte testen og på hvilken måte sammenligningen ble utført. Det samme gjelder test utført på Sun Machine 450, her sies det ingenting om hvem som utførte testen og heller ikke hvordan sammenligningen ble utført.

til slutt vil har jeg følesen av at markedsføringen av FuelMax/SuperFuelMax ikke greier å dokumentere at den påvirkningen magneten har på spaltingen av patiklene i drivstoffet varer hele veien inn i forbrenningskammeret på motoren. I de artiklene jeg har lest om Fuelmax og lignende produkter er dette aldrig nevnt. hvis det er tilfelle at drivstoffpartikkelene går tilbake til sin opprinnelige tilstand etter at de har passert ressonansmagneten, vil det slik jeg ser det være fullstendig bortkastet å utstyre sin bil med Fuelmax.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply