Er det noen turbodiesel-kyndige her?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Er det noen turbodiesel-kyndige her?

Post by 25trd »

Jeg har en 1985 CX25TRD turbo serie 2.

Jeg er absolutt ikke misfornøyd med krefter og fart i doningen, men lurer likevel på om det er noe problem å ettermontere intercooler. Alltid moro med litt ekstra krefter... :wink: :twisted:

Den vesentligste forskjellen på "turbo" og "turbo2" er jo intercooleren: Kan jeg "bare" plukke en intercooler f.eks. fra en t2diesel og koble den til eller trengs det mer endringer?

Plassering av selve intercoolerenheten er vel ikke noe problem, det ser ut til å være godt med plass foran radiatoren og festing burde heller ikke by på store problemer.

Det jeg lurer mest på er utformingen av manifold og turbohus. Intercooleren skal vel kobles til mellom turbohuset og innsugingen (hvis jeg ikke har misforstått noe vesentlig) og jeg synes det ser ut, på min bil, som det ikke er avstand nok til å få på plass slangene til intercooleren. Er det bare øynene mine som spiller meg et puss? :?

Vet noen omtrent hvor mye en intercooler vil øke kreftene i denne bilen? Den har nå 95HK mens t2 har 125HK. Jeg regner ikke med at jeg kan komme opp i dette HK-tallet, men noe mellom 110 og 120 virker sannsynlig for meg.
Er takknemlig for alle innspill ang. dette da jeg er ganske :mrgreen: når det gjelder diesel generelt og turbo spesielt. :oops:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

T2 er vel 120 hK. Skal sjekke litt, men det er oljekjøling via en dyse under stemplene på T2. Innsuget har også større diameter.
Kommer event. tilbake med mer informasjon.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Leste et av "Info-arkene" på citrotech.se om endringer på dieselturboen ( http://www.citrotech.se/cx/sb/0.html Trykk på "CX25 Diesel Turbo2, Ny version, Tekniska Data" )da den kom med intercooler. Så vidt jeg kan huske var det større kjøledyser under stemplene, litt annen utforming på stemplene samt annen turbo og annet trykk. T1=0,6 bar(?) og T2=0,8 bar.

Jeg vil tro at du må bytte manifolden også, da det er annen slange og innkobling på manifolden fra intercooleren.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Å sette på en intercooler er jo ingen heksekunst, men jeg står ikke inne for levetiden etterpå!!
Intercooleren har plass under radiatoren, festet i tauekrokene. Manifoilen kan du jo ta fra en sugediesel som har innsuget midt på oppå. Om du da får tak i slanger med riktig dim er det jo bare å koble til.
Det er riktig som nevnt at hullene for oljedusjen under stemplene er noe større. Toppen er bygget i et annet matriale, (sikkert pga. den større belastningen) Svinghjulet er lettet. Stemplene er jo smidde i begge motorene, så for å være litt forsiktig kan du alt. sette på en oljekjøler til?

Jeg har dessuten hørt om TRD1 med oppskrudd turbotrykk, som ettersigende skal gå noe helt for jæ....!

Intercooler gir sån ca. 20% økning, men her er det fler ting som setter begrensninger, som f.eks. diesel-dysene og pumpa!

Lykke til! Og hold oss informert :wink:
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Jo, at intercooleren gir 20% økning er vel forsåvidt riktig, men jeg lurer på om det ikke er riktigere å si at intercooleren muliggjør en økning på 20%.

Når man kjøler lufta får den mindre volum pr. masse, og du kan derfor tilføre mere drivstoff og fortsatt få en god forbrenning.

Men jeg tror flesteparten av de 20% kommer av økt turbotrykk, lettere svinghjul, og noe bedre motorstyring (ventiler (?)/ timing). Det at lufta er kaldere gjør det nemlig mulig å trimme motoren mere uten å slite den mere. Setter du på en intercooler kan du nok forsvare å tukle litt med wastegaten for å øke trykket. Kjøp en trykkmåler og mål deg frem til 1 bar (eller så? :D ) ved fullt pådrag i 3000 o/min; etter at du har montert intercooleren. Tror du også må justere opp maks drivstoff til motoren for å øke effekten markert. Maks drivstoff kan du vel justere opp til du ser tendenser til svart røyk under full gass (la en bekjent med bensin turbo legge seg på hjul etter deg for å se :lol:). Ta gjerne en intercooler fra en hvilken som helst bil, bare den passer på et vis er det vel ingen stor grunn til å ta fra CX. Men så stor som mulig.

Vet ikke eksakt, men det forundrer meg heller ikke om T2'en har noe mindre turbo, noe som vanligvis er en stor fordel. Ikke nødvendigvis mindre i total luftstrøm, men en del lettere, som betyr at den raskere får opp hastigheten og lader mere på lavere turtall.



-mattis
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Jeg har dessuten hørt om TRD1 med oppskrudd turbotrykk, som ettersigende skal gå noe helt for jæ....!
Har sittet på i en TRD T1 familiale (motor fra en J5, C25 eller tilsvarende. Stakk tapp ut av reg.deksel til servopumpa) med ettermontert intercooler og laddetrykk på 1,2 bar :D :D :D (+ gåen syncro på 2 og 3 giret :? ).

Gikk noe så borti ........ :D :D :D. Trur det var justert dieselmengden også for den røyk svart i tillegg.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ta gjerne en intercooler fra en hvilken som helst bil, bare den passer på et vis er det vel ingen stor grunn til å ta fra CX. Men så stor som mulig.
Chrysler Voyager har visst en som passer noenlunde, det er vel nokså kjent at de orginale intercolerene ikke holder tett.
har masse Citroèn:-)
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

pål wrote:Intercooler gir sån ca. 20% økning, men her er det fler ting som setter begrensninger, som f.eks. diesel-dysene og pumpa!
Kan virkelig en Intercooler utgjør SÅ mye? Dersom man sammenlikner lufttemperaturen en varm sommer dag og en kald vinters dag, så må vel den tempratur forskjellen være større enn det intercooleren klarer å prestere...? At en IC kan kanskje hjelp 5% er jeg med på, men 20 høres brutalt ut. Noe jeg har misforstått her kanskje... :?

cg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

I din teori om utetemp. vil det vel kanskje dreie seg om en forskjell på 50* eller no? Da må du tenke på at lufta ut fra turboen er flere hundre grader varm, og at man da ved å føre den igjennom IC'en nok får ned temperaturen mer enn 50*.
Dessuten som jeg sa og som dagmatti forklarte litt mer utdypende, gir ikke IC'en 20% mer effekt som ved et trylleslag. Det er andre ting som ladetrykk og dieselmengde som avgjør hvor mye mer en får ut, men IC'en gir mulighet for å ta ut såpass.
har masse Citroèn:-)
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Flere hundre grader...? Hvordan klarer en Turbo bil uten IC seg i det hele tatt da? Kan ikke forstå at det kan være riktig, men jeg må kanskje lese mer om dette.

cg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Turboen's primær oppgave er jo ikke å varme opp lufta men å skape et overtrykk av en på forhånd gitt verdi. Det at lufta blir varm er jo egentlig en u-ønsketbivirkning. Drerfra kom ideen til intercooler.
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Leste litt fort der, trodde du sammenlignet med en bil uten turbo :oops: Det blir jo litt rart :D
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

"Alle" har vel sett brosjyrebilder av en gul-glødende turbo! Det er jo en helt sinnsyk innretning egentlig. Går jo med en ca.150000 omdr. på dieselen!
har masse Citroèn:-)
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Fant en kul link her; http://www.ststurbo.com/f_a_q

Der snakker dem om en temp på 215F ved 8PSI, eller ca 100C ved Turboen utgangen og ca 46C ved Innsugs manifolden ved å bruke IC.

cg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

montèr SUPERCHARGER! :wink:

hadde vært fantastisk gøy :D
Post Reply