Vrang(?) 2-liter

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Vrang(?) 2-liter

Post by 25trd »

For å være litt snill :wink: har jeg sagt til min sønn at han kan få disponere den ene CX'n min under sommerjobb i år. Det er bare det at nå har den selvsagt begynt å bli vrang å få til å gå vettugt!

Mon tro om den ble sjalu fordi jeg kjøpte meg en diesel..... :roll:

Bilen er meget lett å starte uansett om den er varm eller lunken eller kald. Når den får full gass går den som et uvær (eller hva man nå kan karakterisere en 2-liter som :wink: ) Problemet er at så lenge den skal gå med jevnt turtall i landevegshastighet (40-90 kmh) så føles den anstrengt, lugger/napper, "byr i mot" gasspådrag inntil den får full gass. Når gasspedalen slippes faller turtallet pent til tomgang og der går den pent og rolig.

Jeg har skiftet plugger, sjekket pluggledninger og tenning uten å finne noen feil, men kan selvsagt ha oversett noe. Er det noen mulighet for å finne ut av dette slik at sønnen min har en vettug bil i sommer? :(
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Post by steinarsv »

Kanskje den bare prøver å leve opp til det du kaller den i profilen din?

Ikke lett for en 20RE å leve opp til en "25RE" :)
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Sjekk filteret (sil) i innløpet på forgasseren.
Og ikke glem og sjekk vakum regulator på fordeler.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Kjenner fenomenet. Den går ikke rent på første trinnet. Når du gir full gass kommer 2 trinnet inn, og da jamner det hele seg ut. Når du har sjekket det som er nevnt tidligere i tråden kan du prøve å justere blandingen på tomgang. Justeringskruen er vanskelig å finne, men den sitter i foten på forgasseren inn mot motoren. Om motoren ikke reagerer på justering av denne skruen er det en "microskopisk" O ring på den som er slitt slik at motoren suger falsk luft. Oppblåsing av dysene til førstetrinnet kan også være en idè. Ellers er disse forgasserne leie til å suge falsk luft via spjeldakslingen. Denne er lagret direkte i godset, og det slites.
Mvh
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Eeeehh........ en liten trykkleif der visst :oops:
Her slipper man tydeligvis ikke unna med slike små "bagateller". :lol:

Har nok en break på hånden- tror det er en 25TRI, men er ikke helt sikker. Er visstnok en hugget bil i komplett tilstand - forstå det den som kan! Er blitt utbetalt vrakpant men bilen er like hel? :shock:
Har iallefall masse deler til meg! :D
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Post Reply