Skifte av drivakselmansjetter

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Bjørn S.
Posts: 18
Joined: Wed 14 Jan, 2004 10:10
Location: Oslo

Skifte av drivakselmansjetter

Post by Bjørn S. »

...eller hva disse gummigreiene på drivakslene heter på norsk. "Rubber bellows" heter det i hvertfall på engelsk.

Uansett så er de røtne som f... på min 88-mod. TRS, og jeg må se å få skiftet dem før det går ut over drivakslene.

Derfor følgende spørsmål:

1) Må hele drivakselen ut?
2) Kreves det spesialverktøy? Det er henvist til verktøy nr. 6304-T (utdrager/uttrekker for anti-roll bar link).
3) Andre artigheter som kan være greit å vite før man går i gang?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

...eller hva disse gummigreiene på drivakslene heter på norsk.
De heter drivakselmansjetter, ja. Går ut fra at du mener de yttre. (De som er nærmest hjulet). Har du flaks så slipper du å ta ut hele drivakselen. Men drivknuten må av. Dette er ikke så enkelt hvis du ikke har gjort det før. ( Det er ikke bestandig det er enkelt da heller :evil: )Ser at du bor i Oslo så jeg anbefaler deg å ta kontakt med formann Helge om hjelp.
Men i alle fall det du må gjøre er følgende: Ta av hjulet. :) Ta av mutteren på drivakselen. Løsne nedre bærekule. Her må du ha en spesiell ters. Ta av yttre styreledd. Løft bremsekalipper og vri den slik at drivakselen kan taes ut av navet. Hold drivakselen med en forholdsvis stor rørtang og slå av drivknuten. :D Har du flaks går dette enkelt, men det er store sjangser for at du må trøbble litt. :evil: Det er best å være to. En holder og den andre slår på begge sider av knuten med forholdsvis tunge hammere. Når knuten er av er bytte av mansjett enkelt. Når du kjøper mansjetter må du være oppmerksom på at det er forskjell på yttre og indre.
Trenger du flere råd send meg telefonnr. ditt på en mail så ringer jeg.
Lykke til.
Mvh
Guest

Post by Guest »

Jeg får befare litt i helgen for å få litt bedre oversikt før jeg går i gang.

Dette spesialverktøyet, er det noe jeg kan få kjøpt på f.eks. Torshov?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Dette spesialverktøyet, er det noe jeg kan få kjøpt på f.eks. Torshov?
Vet ikke, men tviler på det. Det undre opphenget kan sitte noe aldeles jæ..... :evil: :evil: :x
Du kan lage det selv. Det er en vanelig klo-ters der du kan låse armene så de ikke sklir av. Det finnes en spesiell avdrager for slike kuler, men de har ikke jeg fått til å bruke her.
Mvh
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Du får kjøpt delte mansjetter som du limer sammen. Da slipper du demontere, men du må være forsiktig så du ikke får fett der limet skal vere. Noen liker dem andre hater dem.

Har selv brukt dem, kanskje litt vanskeligere å få til å sitte godt men sparer jo en del jobb
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Kom plutselig på noe. :oops: Hørte snakk om at et verksted her nede hadde fått tak i mansjetter med et spesialverktøy så de kunne sette dem på uten å demontere knuten. :D De holdt vel ikke så lenge som de vanelige, men shitt au. :shock: :D :D
Mvh
Post Reply