Fjærning av katalysator.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Fjærning av katalysator.

Post by jonsto »

Etter opplevelsen jeg hadde med overoppheting av katalysatoren lurer jeg på om det er noen driftsmessige problemer med å fjærne den og sette på et eksosanlegg fra en "vanelig" GTI? I Norge var det i 1989 enda ikke påbudt med kat. Om en lar lambdasonden sitte der og regulere så skulle vel det være ok? Den sitter jo forran katalysatoren, og den vet vel ikke at jeg har fjærnet den? Har noen prøvd?
Mvh
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

Jeg har hatt en "katalysator CX" uten katalysator. Den gikk bra, til og med gjennom EU-kontroll hos biltilsynet. Bilen var uten katalysator da jeg kjøpte den, så jeg vet ikke nøyaktig hva som var gjort, mener å huske at føleren satt der, foran en vanlig GTi potte....

Thomazo
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Jeg satte inn ny katalysator i min CX. Det reduserte co uslippet fra 6 til 0,1!!. Det må jo bety at katèn var helt kaputt. Men det rare er at jeg merket ikke noe på motoren. Den gikk like fint med gammel som ny kat. Men en kan vel anta at den opphetete katèn til jonsto er ubrukelig til EU måling? En fortalte meg at en kat. med feil vil forverre utslippet. Det er jo en kjemisk reaksjon som foregår her. Og når katèn er "oppbrukt" kan den ikke gjøre denne kjemiske jobben
Kan forøvrig anbefale litt stoff om kat på
http://www.eurokat.no/info.php
C4 og C5
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jon :idea:
siden du setter på et gti anlegg, kunne du jo for nysgjerrighetens skyld koblet ut lambdasonden, satt på en GTI ECU og fjernet alle katalysator ledningene, for så å kjenne etter om du henter tilbake de 18 hestene som kat'n stjeler?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ja, vi får se. I første omgang lar jeg alle remediene stå der for å se hvordan det funker. I neste omgang fjærner jeg det muligens og setter på ECUen fra den "herpa" GTIen jeg har stående. Vet ikke om den er i orden, men vi får se. Eller sagt på "nynorsk" :D "times will show".
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Så var katalysatorens dager talte. :D satte på komplett GTI anlegg og det ser ut til å funke greit. Målte co, og den var 0,9. Syntes ikke det var så verst, men dog betydelig mer enn de 0,14 det var med kat. Katalysatoren var tilsynelatende åpen og fin. Får se om jeg setter den på igjen. Må vel montere den før neste EU kontroll i alle fall. :wink:
Fant vel også årsaken til problemene. Den ene coilen sluttet å fungere når den ble skikkelig varm. :evil: Skiftet coil, så nå får vi se.
Mvh
Post Reply