diesellufting på TRD turbo II

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

diesellufting på TRD turbo II

Post by citro1cx »

holder på å skal få i gang dieseldyret. Har holdt på med pumping noen timer nå, men har fortsatt problemer med å få start på den. Jeg har skiftet en del slanger samt dieselfilter og dieselfilter holder. Jeg har prøvd å følge oppskrifta men kommer ingen vei. Prosedyren jeg følger:

løsne på filterlufteskruen (den med den gjennomsiktige slangen)
løsne på lufteskruen som jeg tror er den dom er forran på dieselfltret.
pumper med håndpumpa til det kommer diesel.....og det kommer bare noen dråper sammen med masse luft.

noen som vet hva jeg feil? (for orden skyld, jeg har 1/2 tank med diesel).

se bildet av filtret og pumpen under.

Image

her er oppskrifta jeg følger, den har selvfølgelig en annen type filterholder og pumpe, men det skal vel være mulig å bruke denne likevel....eller?

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

vel....ikke særlig respons på spørsmålet mitt denne gangen, men jeg fant ut av det til slutt lell. Jeg hadde byttet om slangene på filtret + at jeg luftet på feil side. Da jeg omsider fant ut av dette startet dieselguri som ingen ting hadde skjedd PÅ FØRSTE DRAG... :lol: To dager tok det meg å lære noe nytt om cx denne gangen, og flere timer febrilsk leting på nettet etter bilde av riktig type dierselmotor. :roll:

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Beklager å si det men du er fortsatt på feil jorde!! :wink: :wink:

De store boltene med dieselslanger på er ikke lufteskrue noen av de! Det er KUN den lille nippelen med blank slange på (8mm fastnøkkel) som er lufteskrue. MEN det står litt klumpete forklart i brukermanualen da teksten hører til den eldre typen dieselpumpe hvor man måtte løsne pumpestempelet før man starter å pumpe manuellt. Bildet derimot er av nyere type pumpe.
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote:Beklager å si det men du er fortsatt på feil jorde!! :wink: :wink:

De store boltene med dieselslanger på er ikke lufteskrue noen av de! Det er KUN den lille nippelen med blank slange på (8mm fastnøkkel) som er lufteskrue. MEN det står litt klumpete forklart i brukermanualen da teksten hører til den eldre typen dieselpumpe hvor man måtte løsne pumpestempelet før man starter å pumpe manuellt. Bildet derimot er av nyere type pumpe.
hvorfor sa du ikke det i går da :x he he, :wink: nei da, jeg er ikke sur, men glad jeg lærer stadig nye ting. Men uansett så stod dieselspruten da jeg løsna på skruene og den starta lett som bare det. En annen ting er jo at bilen stinker som en gammel loftotsjark der den står ved siden av naboens blankpolerte 2005 modell opel etterellerannet 8)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

En annen ting er jo at bilen stinker som en gammel loftotsjark der den står ved siden av naboens blankpolerte 2005 modell opel etterellerannet
Og så? :wink: :D :D Ville mye heller hatt den som stinker. 2005 Opler har vel ikke sjel. 8)
Mvh
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

lofotsjark er bra saker! 8)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Opel???? Hva er det?? Har hørt det ordet før, men finner ingenting i synonym-ordboka!
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

En annen ting som er verdt å merke seg, og som er lett å glemme, er dreneringa av dieselfilteret.
Det sitter nemlig en nippel under filterholderen (peker nedover), denne løsnes for å tappe av vann som skilles ut fra dieselen. Dette er viktig, spesiellt før vintersesongen, da for mye vann her kan gi noe tilfeldig virkningsgrad på motor :wink:
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

på filterholderen som jeg nettopp satte på finnes denne dreneringskruen, men den har også en kontakt for etter eller annet helt nederst, noen som vet hva den er til (se nederst, midt på forrige bilde)? På den gamle filterholderen fantes ikke denne.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Kanskje noe for å si ifra om vann-nivå? Har ikke noe slikt selv.
har masse Citroèn:-)
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

jonsto wrote:
En annen ting er jo at bilen stinker som en gammel loftotsjark der den står ved siden av naboens blankpolerte 2005 modell opel etterellerannet
Og så? :wink: :D :D Ville mye heller hatt den som stinker. 2005 Opler har vel ikke sjel. 8)
Mvh
Opel er sånt vi kjører over! :) Rygget tilfeldigvis borti en 99Opel forleden - ødela glasset på baklykta mi (eneste skade på CX'n :D ) mens Opelen måtte rettes opp for kr15000,- :shock:
Må være laget av dårligeste sort plastikk :lol: :lol:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Post Reply