Temperaturer.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Temperaturer.

Post by jonsto »

Croisetten ser ut til å være litt varm. Testet i dag. Viften startet på lav hastighet ved 91 grader. Høy hastigheten slo inn ved 98 grader. Ved 95 grader gikk den igjen ned til lav hastighet. Er det mest sannsynelig at det er giveren til instrumentet inne i bilen det er noe feil med eller er det mest trolig at det er termostaten i radiatoren? Dette er jo i grunnen en gjettekonkuranse. Heder og ære til den som kommer med den korrekte og mest fornuftige forklaringen. :wink: :D :D
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

bimetall sensorer er noen lumske djevler, de kan være full av kalk og avleieringer som gir snedige måleresultater.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Fikk kjørt en lengre tur i dag. Da lå tempen på 83 til 84 grader. Ny radiatortermostat er bestilt. :wink: :oops:
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Skiftet giveren (radiatortermostaten) men det var akkurat likedan.Termostaten åpnet ved ca 85 grader. Det ser altså ut som vannet på motoren der giveren til instrumentet inne i bilen sitter er mye varmere enn vannet nede i radiatoren. Har flere det slik? Eller har jeg dårlig sirkulasjon. Kunne noen som har Croisette eller GTI prøve å la bilen gå på tommgang og se hva instrumentet inne i bilen viser når vifta slår inn
Mvh
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Min TRI -86 hadde ca same temperaturar, også ein TRI type 1 som eg hadde før den. Var aldri heilt trygg i sommarvarmen.
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

I min Croisette starter heller ikke viften før ca 91 grader. Høyhastighet har jeg ikke fått testet da det er lite bakker her på nord Jæren.
Synes det er høy temp. Til sammenligning viser temp på Xantia 1,8 bensin jevnt ca 80 grader, mens XM 2,1 turbo-diesel ligger på i underkant av 90.
Da jeg fikk Xantia for noen år siden reagerte jeg på lav temp, men fikk beskjed fra verksted at det skulle være slik på denne.
Jeg har forøvrig byttet radiatorføler i Croisetten for at par år siden.
konklusjonen er at det ser ut som motortemp varierer med mer enn 10 grader etter type?? Er årsaken at temp måles på forskjellige steder, eller skal det være forskjell på de forskjellige motor konstruksjoner?
C4 og C5
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

min (89 GTi med katalysator) ligger også på rundt 90*C åkke som. Eneste unntaket var i ferjekø til Danmark i fjor, da gikk vifta på fullt men den greide ikke å holde tempen nede på 90*C, Måtte stoppe bilen for å "hvile" i 10 min før jeg kjørte om bord, utetempen passerte forøvrig 50*C på det høyeste da jeg kjørte inn i ferja, så det ble vel litt i overkant av hva man kan forlange av en 15 år gammel citroën. :(
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply