Skifte av plugger på 20 og 22 motoren.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Skifte av plugger på 20 og 22 motoren.

Post by jonsto »

Dette emnet ble tatt opp på feil plass. Derfor flyttet jeg det hit. Tror det er et tema som kan interesere flere. De første gangene jeg skiftet plugger på min første 22 RS skrudde jeg av forgasseren. :evil: Etterhvert fant jeg ut av hvordan jeg skulle takkle det. Det beste er å ha et 3/8 koppnøkkelsett, men har en først lært seg teknikken så går det med 1/2 tomms også. En stor fordel med en pluggnøkkel som fremdeles har gummihetta inni. Ellers kan det være lett å knekke pluggen. Vanskelig å beskrive, så vi tar en demonstrasjon på treffet på Oppdal. kanskje en konkuranse? Hvem er raskest til å ta ut og sette i pluggene på en 22 motor?
Mvh
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Vet ikke hvor stor forskjell det er på 20 og 22 motorene. Med noen ledd og noen ulike forlengere har det gått greit på min 20, men har man kun fast lengde på pluggnøkkelen blir det problemer. :?

Noen som har en god forklaring på hvorfor motorer blir konstruert slik at det nærmest er umulig å komme til servicepunkter? Sånn som plugger, oljefilter, fordeler m.m.? Det er jo i rettferdighetens navn mange som har slikt plassert helt "bort i vegga". :evil: :evil:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

20 og 22 motrene er bortimot identiske på utsiden,men det ikke så vanskelig å skifte plugger vel.
Har aldri sett på det som noe problem.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Vi bør nå ikke klage. I dag finnes det jo biler du må ha servicekurs for å klare å skifte hovedlyspære. :cry:
Mvh
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Ja, for ikke snakke om at du må ha bilen inn på verksted for å bytte ei lyspære :? :?
Var og kjøpte noen deler til CX en gang, da var en kar som var og hentet sin nye BMW på verkstedet (de forhandler Citroen & BMW). Han hadde fått byttet ei hovedlys pære - ca. kr 750.- :shock: :shock:

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Pluggskifte

Post by hl »

Den gong eg hadde 2 liters bensinmotor, brukte eg ein bit av ein pluggledning til å skru pluggane inn og ut med.

Helge
Post Reply