Motorfeste ved gearkasse

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Motorfeste ved gearkasse

Post by dagmatti »

Hei,

Noen som kjenner symptomene når det lille motorfestet ved gearkassa er slitt? Trdt2'en min har noen ganger noen vibrasjoner ved rundt 2000 o/min som jeg tror er over normalen. :D

Det øvre motorfestet er nytt i høst, og det ble mindre vibrasjoner etter dette byttet (men så var også det gamle helt ødelagt...).



-mattis
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Har du sjekket det nedre festet?

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Nei jeg har ikke det akkurat. :) Hvordan sjekker jeg det?



-mattis
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Re: Motorfeste ved gearkasse

Post by steinarsv »

dagmatti wrote:Hei,

Noen som kjenner symptomene når det lille motorfestet ved gearkassa er slitt? Trdt2'en min har noen ganger noen vibrasjoner ved rundt 2000 o/min som jeg tror er over normalen. :D

Det øvre motorfestet er nytt i høst, og det ble mindre vibrasjoner etter dette byttet (men så var også det gamle helt ødelagt...).

-mattis
Er ikke dette et typisk symptom på at det fleksible røret mellom manifoil og eksosanlegg bør skiftes?
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Dette kan være begge nedre motorfester, du ser på de om de er "gåene", eller det kan være eksosnalegget som "subber". Hvordan fleksrøret skal bli utslitt på noen annen måte enn at det ruster hull er over min forstand, men festene ryker noen ganger og gjør at ting ligger innpå.

Har du eller har du hatt diesellekkasje? Ikke svar før du har sjekket... det hender det lekker litt fra pumpa, mengderegulatoren, filteret eller forvarmingen. Diesel tærer i stykker gummifestene til motoren og eksosanlegget med imponerende grundighet...

Tron
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Ok, jo jeg har hatt en diesellekasje. Når jeg kjøpte bilen lakk det en del ut der gasspedalarmen går ned i pumpa. Jeg fikset lekasjen og byttet register-reim, og tenkte ikke mere over det. :D

Så det kan altså skje at dieselen kommer ned på dette festet og ødelegger det da?! Huff huff... ja jeg får ta en sjekk. Er det vanskelig eller dyrt å bytte dette?


Takk for glimrende svar! :D



-mattis
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Det nedre festet til motoren er nok kjørt hvis det har lekket diesel ut av pumpa. Festet er i det bakre høyre hjørnet av motoren. Det vil si at når du står med hue under panseret er det ibakkant til venstre. Hvis du tar av høyre hjul og dekselet i skjermen kan du akkurat så vidt nå festet og kjenne om det er smuldret opp. Er det diesel der er nok festet historie.

Enkelt å skifte? Nei, det er et mareritt, beklager :? I prinsippet bare å løsne skruen undenfra og løfte motoren med garasjejekken. I praksis er det så j.. trangt at høyre drivaksel må ut for at du skal få løftet motoren høyt nok opp. Og det er drivakselbytte som suger k../&%¤ i hel..)&/¤, slik jeg ser det da.

Ja, også bør du løsne på det øvre festet, sikre motoren med en stropp og beskytte radiatoren mot en nærgående turbo om motoren tipper forover.

Lykke til!

Tron
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Glemte vel å nevne at selve festet også er skrudd i rammen med to bolter, det er trangt som bare fytterakkern så alt i alt sparer du nok tid på å ta ut drivakselen først som sist.

tron
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Oioi! Ja jeg skal Sjekke om det ser ødelagt ut først da. Men vibrasjonene er vel ikke der uten at noe er galt.

Noen andre som har erfaringer med å bytte festet? Er det helt håpløst uten å demontere drivaksel?

Er begge de to nedre like vanskelige å bytte, bør jeg bytte begge mens jeg er igang?



-mattis
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Har byttet på bensinbiler,og om diesel er likedan er det absolutt å anbefale å ta ut høyre drivaksel.

Du har bare 3 motorfester. Det øvre(hundbenet),det som gearkassen er festet i,og det nedre som sitter mellom ramme og motor på høyre side.

De to førstnevnte er veldig enkle å skifte.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Du har bare 3 motorfester.

ahh, heldigvis. ;) (Det forklarer et par saker. :) )

Hmm.. ja vi får se litt hva det blir til. Har jo lest om så mange som har fått det til uten å ta av drivakselen... så umulig er jo tydeligvis ikke. :)



-mattis
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Har jo lest om så mange som har fått det til uten å ta av drivakselen... så umulig er jo tydeligvis ikke.
Jo, på en TRD er det umulig uten å ødelegge noe. Bit i eplet, pell ut akselen. Kanskje på tide å bytte lager eller mansjetter likevel? Lur deg selv til å tro at det var bra at akselen måtte ut, så blir det litt hyggeligere. Ikke mye, men litt.

Om det er noen trøst sveiser jeg rust syv dager i uke før ferien, heller ikke gøy :?

Tron
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Om det er noen trøst sveiser jeg rust syv dager i uke før ferien, heller ikke gøy
haha... ja, men vi snakker ikke enten rust eller motorfeste da vettu. ;) Her er det BÅDE OG... :roll:



-mattis
Post Reply