Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

oyvkri07
Posts: 9
Joined: Sun 20 Jun, 2004 18:22
Location: Gjerstad,8450 Stokmarknes

Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Post by oyvkri07 »

Hei dere som tidligere har hjulpet meg med å finne det rette motoralternativet ifm. Motorbytte.
Jeg har i dette tilfellet ofret en Cx 2,5 TGD til fordel for en C25 E bobil.
Vel Cxen hadde for mye rust etter mitt syn da jeg satte jekken på jekkfestene kom samtlige fester på innsiden av bilen og bilen var heller ikke slik den var forespeilet å være. Men motoren og gearet var god og en annen cx entusiast fikk plukke resene han hadde bruk for.
Jeg Kan trygt anbefale dere å gjøre det samme for nå sitter jeg her med en av Norges raskeste bobiler. samt at verdien er øket betraktelig på bilen. 8)
Jeg måtte kjøpe brukt 1.vifte og 1.radiator , vakuumpumpe tilhørende en varebil C 25 td. Kjøpte nytt eksosanlegg pga større dim. med ny motor.
Fikk laget nytt feste på gearet ifm. motorfeste noe som var forskjellig fra de biltypene. Fikk byttet register reim før motoren ble satt inn.
Intercooler ble plassert inne i støtsfanger og det ble kjøpt inn noen slanger og rør ifm. turbo og intercooler. Det eneste jeg savnet var air condisjon, med så at det ble for mye arbeid å flytte dette fra CX.
Jeg trengte ikke å gjøre noe med bremser for denne bilen er bygd slik at du kan sette inn de ulike motorene uten å endre på annet. Dette kan gjøres på Citroen C25, Peugot J5 og Fiat pga chassis samarbeid mellom disse.
Jeg anbefaler å kjøpe en bobil i tillegg til Cx finn en billig bensin bil og bytt motor evt. selg det hele med god fortjeneste :idea:
Ta gjerne kontakt for nærmere info.
Oddvar
Posts: 5
Joined: Tue 10 Nov, 2009 00:12

Re: Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Post by Oddvar »

Hei der ute.
Er det fremdeles noen som har kunnskap om dette temaet?
Nå er jeg i samme situasjon. Har en svært god bobil på C25 chassis - 1989 mod. Desverre så står det en 2 liters bensinmotor i den som er for svak i dagens trafikk.
Forstår at det er flere varianter av en 2,5 liters dieselturbo fra CX modellene som kan passe. Er det noen som har noe info om hva disse forskjellene er?
Bilen har 14" hjul. Er det forskjel på på utvekslingen i girkassene på de ulike motormodellene?
Det er sikkert mange flere svar som må på plass før prosjekt motorbytte kan begynne.

mvh Oddvar
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Post by pål »

du har tre alternativer når det gjelder dieselmotorer fra cx . 75hk sugediesel 95 hk turbo og 120hk turbo intercooler (Turbo2). Utvekslingen er ulik på alle tre cxene , og jeg vil mene at Turbo2 girkassa er lite egnet for bobil , begge de to andre funker sikkert greit. Enklest er det naturligvis med sugediesel eller vanlig turbo da en slipper intercooler med tilhørende slanger og braketter . Men disse er ikke enkle å få tak i.
har masse Citroèn:-)
Oddvar
Posts: 5
Joined: Tue 10 Nov, 2009 00:12

Re: Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Post by Oddvar »

Takker for raskt svar.
Det virker som om at 95 hk turbodiesel er det rette i denne sammenheng, og at den har betegnelsen 2,5 TRD?
Er det å banne i kirken dersom jeg kjøper en CX og plukker motoren av den?
Det er vel flere motorer og gear tilgjengelig en hele biler. Rust og forfall har vel gjort sitt her også.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Post by jonsto »

Neida, du blir ikke upopulær om du gjør det. Finnes mange godt rustete Breaker. Tror det kan være enklere å få tak i en Turbo 2 enn en Turbo1.
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Post by gopp »

Oddvar wrote:Takker for raskt svar.
Det virker som om at 95 hk turbodiesel er det rette i denne sammenheng, og at den har betegnelsen 2,5 TRD?
Er det å banne i kirken dersom jeg kjøper en CX og plukker motoren av den?
Det er vel flere motorer og gear tilgjengelig en hele biler. Rust og forfall har vel gjort sitt her også.
Hvis du har tid til å vente til over vinteren, så har jeg en 2.5 TRD 120 hk til salgs. Den står i en bil jeg bruker nå, og virker som den er i god stand, selv om den puffer litt røyk (trolig turbo), og dieseldysene nok skulle hatt en service. Hvis denne motoren får litt kjærlighet tror jeg den kan gå mange tusen til, og prisen for det hele blir billig :)
Gopp
-----------------
Har no' CX
Oddvar
Posts: 5
Joined: Tue 10 Nov, 2009 00:12

Re: Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Post by Oddvar »

Takker for god respons.
Utveksling i gearkassa virker å være et tema som må avklares. Er gearkassene til turbo 1 og 2 ombyttbare?
Pål mener at gearkassa til turbo 2 er lite egnet til en bobil. Bobilen har 14 " hjul og en reell vekt på 3200 kg mens CX modellene sansynligvis ligger i området 1500 kg.
Til gopp: Ja, jeg har tid til å vente til over vinteren. Kan du beskrive bil og motor nærmere?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Post by pål »

Girkassene er "festehull" og ellers helt identiske. Kun utvekslingen som er anderledes. Spesiellt sluttgir/diff på T2 er spesiell. Girkasse fra suge eller T1 er nok eneste alternativ. Selv kjører jeg i disse dager med en T1/2 motor med suge-kasse ; kunne sikkert tauet med meg en traktor men turtallet fra 100kmt og oppover er ikke spesiellt behagelig :roll:
har masse Citroèn:-)
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Post by gopp »

Oddvar wrote:Takker for god respons.
Utveksling i gearkassa virker å være et tema som må avklares. Er gearkassene til turbo 1 og 2 ombyttbare?
Pål mener at gearkassa til turbo 2 er lite egnet til en bobil. Bobilen har 14 " hjul og en reell vekt på 3200 kg mens CX modellene sansynligvis ligger i området 1500 kg.
Til gopp: Ja, jeg har tid til å vente til over vinteren. Kan du beskrive bil og motor nærmere?

Hei Oddvar. Dette er bilen det er snakk om: viewtopic.php?f=1&t=4891

Bortsett fra dette lille uhellet med parkeringen med slitte dyser, fungerer motoren utrolig bra. Jeg har dratt tung henger bak denne bilen, og det er knapt merkbart. Den starter lett, lekker ikke noe sted, men puffer litt røyk når man starter opp, noe som trolig er tettingen i turboen. Girkassen på bilen er ikke god, for tidligere eier har kjørt lenge med en clutchwire som ikke var strammet, og derfor en clutch som ikke løser ut. Synkringene på noen av girene er derfor kaputt, men ellers er den grei. Jeg tror ikke du kan bruke kassa likevel, akkurat som andre påviser, da man nesten ikke kan bruke 5.giret før man har 100 km/t. Meget langbeint den bilen, og hadde det ikke vært for at jeg simpelthen hater lukta av diesel, så skulle jeg vurdert å sette inn denne motoren i min 25 TGI (2.5 bensin Break) pga. forbruk og trekkraft. Speedometeret står på 277k, men det gjorde det under sist EU-kontroll i 2006 også :) Det er derfor ikke godt å si hvor langt den har gått. Bilen skal hugges når jeg er ferdig med å bruke den som "byggebil" for mitt garasjeprosjekt, for det er noen biter på den som jeg trenger til TGI'en. Jeg er vel egentlig en "skrotnisse" som liker å "redde" biler fra skroten, men akkurat denne bilen ser jeg ingen grunn til å redde, selv om det er mange fine deler på den.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Oddvar
Posts: 5
Joined: Tue 10 Nov, 2009 00:12

Re: Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Post by Oddvar »

Stadig nye spørsmål trenger seg på.
Bobilen slik den står nå har gearstanga på rattet. CX modellene har vel gearstanga i midtkonsollet?
Lar det seg gjøre å kombinere dette?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Post by jonsto »

Er vel samme innfestingen på gearboksen mener jeg. Bare ta av stagene på bensinkassa og sette dem på kassa til dieselen.
Mvh
Oddvar
Posts: 5
Joined: Tue 10 Nov, 2009 00:12

Re: Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Post by Oddvar »

Hei igjen der ute
Mye har hendt siden sist. Jeg tok kontakt med biltilsynet for å få deres syn på et motorbytte. Fikk kontakt med en hyggelig og meget dyktig saksbehandler som nå har kommet med premissene som må oppfylles for å få godkjent et motorbytte. I hovedsak så går dette på dokumentasjon av bremser og styring, og at dette er omforenlig med det orginale chassis. CX motoren er ikke lenger et alternativ. Det er godt mulig at CX motoren er identisk med en av de motorene som blir godkjent, men det skal også stemme med gear, drivverk og hjuloppheng. Motorer som blir godkjent kan hentes fra Peugeot J5, Citroen C25, Talbot og Fiat Ducato i årsklassene fra 1989 til 1993.
Takker for god support.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Post by jonsto »

:shock: :? Er det forskjell på motorene i J5 og C25 før og etter 1989 da?
Mvh
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Re: Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Post by Adelsøn »

Motoren i C 25 og CX er helt identiske. Gearkassene er også stort sett like bortsett fra sluttutveksling og innfesting. Satte inn CX gearkasse i en J5 (lik som C25 bortsett fra dekaler)for noen år siden og det var ikke noe problem. En kjenning på et bilverksted satte inn CX 120 hk motor og gearkasse fra en 25 GTi bensinbil, noe som viste seg å være en ganske brukbar kombo. Hans bil er godkjent. Selv om Biltilsynet sier du må bruke fra C25, Ducato eller J5, skulle jeg gjerne se den biltilsynsmann som klarer å se forskjell fra en CX-motor om du setter den inn. Mener å huske at det er en bøy på et dieselrør som er annerledes :wink:

Får du tak i en CX TRD - motor så sett inn den, gjerne med gearkasse fra "motoren under", altså 75 hk gearkasse til 95 hk motor/ 95 hk gearkasse til 120 hk motor. Setter du inn gearkasse fra 120 hk motor kan du kjøre 70 km/t på andre, men får antagelig aldri brukt femte gear :lol: .

Det vil nok lønne seg å få noe hjelp hvis du ikke er vant mekaniker med konvertering fra bensin til diesel. Flere her på forumet er sikkert villig til å komme med nyttige råd og vink. Alt går, det tar bare litt tid...
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
Albert
Posts: 2
Joined: Sat 28 Jun, 2014 22:46

Re: Motor og gear bytte fra Cx til C 25

Post by Albert »

Dette ser interesant ut. Jeg har en C25 TD. Hymer 1993 mod, Bobil, som motoren sansynligvis havarerte på for tre dager siden. Jeg venter å få hjem bilen i løpet av tre dager med Falck redningsbil. Så er det vel bare og begynne åse hva som er galt. Motoren på bilen er er faktisk det eneste på bilen som ikke fungerer, så det blir vel til at jeg enten overhaler motoren eller at den byttes ut. Girkassa ble byttrt ut i fjord sommer med bytte kasse fra Helstrøm i gøteborg.
Dette med bytte til CX motor og kasse høres interesant ut, og jeg håper noen har mere erfaring med dette en det jeg har.
Post Reply