tgd blir varm i motbakke

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

tgd blir varm i motbakke

Post by Sturla »

Min TGD (med turbo 1) oppfører seg litt som en gammel Simca, den blir veldig varm i lange bratte motbakker. Nå har ikke dette vært noe problem om vinteren, men nå når det er varmere måtte jeg stoppe på vei opp Måbødalen (opp til hardangervidden), og det holder jo ikke. Jeg synes også den er veldig treg og daff. Begge viftene slår inn, men den overoppheter likevel.

Hva bør jeg begynne med å sjekke? Har aldri hatt dette problemet før.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har snakket litt om temperaturen på Croisetten tidligere. Ditt problem er noe i samme gata. Først et spørsmål: Hva viser tempraturmåleren inne i bilen når viftene slår inn?
Hos meg slo også viftene inn, men måleren viste mange og nitti grader når det skjedde. Prøvde å skifte føleren i radiatoren, men det hjalp ikke.
Følger nå følgende prosedyre: Lufting, radiatorrens kombinert med termostatskifte ( termostaten var tilsynelatende i orden, men det er ikke sikkert den åpner fullt) og hjelper ikke det skifter jeg vannpumpa. Så får vi se. Når det gjelder radiatorrens fikk jeg det tipset å bruke en skje oppvaskmaskin pulver i stedet for å kjøpe i dyre dommer på bensinstasjon. Det ble brukt på lastebiler. Tja, hvorfor ikke? så får man desinfisert i samme slengen. :wink: :D
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Ja, som du beskriver er det rundt 88-90 grader når vifte slår seg inn, og i kø på flatmark holder dette. Det er med litt belastning at temperaturen stigr over 100 og ved 112 lyser varsel for stans.

oppvaskemaskinpulver høres festlig ut, det prøver jeg i dag. Blir det ikke mye skum? Ah, nei, det er meed zalo i oppvaskemaskin... :shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

rundt 88-90 grader når vifte slår seg inn
Min slår seg inn på 94 grader. Når jeg kjører ligger tempen på 83 - 84 grader. Har hatt på en tablett SUN i dag. Så får vi se. Tok ikke sjangsen på å skifte termostat. Skruene satt fast. Venter til jeg får bedre tid. Går jo å tyvkoble vifta også vet du. :wink:
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hm... pussige greier.

Min bil er også slik at termostaten åpner på 83 grader, altså 83 grader på viseren inne i bilen da ihvertfall. Viftene slår seg på på 91-92 grader, og det har jeg lest et sted at er riktig. Men de står på hastighet 1 til den er nede på 84 grader, det tror jeg også sto på samme sted. Dette skjer hver gang jeg står i kø eller lignende. Det skal nok være ekstremt varmt før den starter hastighet 2 på viftene.

Når viftene starter vil jeg jo tro at termostaten i det minste har åpnet opp litt slik at sensoren som sitter i radiatoren har blitt varm. Men det kan jo likevel være at den ikke åpner helt.

Siden bilen virker sløv også ville jeg kanskje trodd at det var noe galt med motoren. Min gamle cx 2000 ble feiljustert 5-10 grader på tenninga en gang for lenge siden av et verksted. Da blir den selvsagt sløv, men det var også påfallende hvor mye mere varme den produserte. Den brukte ikke mye mere bensin på langkjøring, men den gikk dårligere og ble varmere. Kanskje er det timingen til dieselpumpa som er litt feil?




-mattis
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Høres ut som vifte etc. egentlig fungerer, problemet er at den ikke blir kald nok av at viftene går, sikkert gammel gugge i radiator også, og kanskje termostat som er litt skral. Sellers våger jeg meg ikke på noe justering av diselpumpe nå. Den har vært daff siden jeg fikk den, men først trodde jeg det var fordi jeg var vant til 2400gti (noe det kanskje også er)
:shock: Først vaskeaskintesten.
Last edited by Sturla on Wed 13 Jul, 2005 18:10, edited 1 time in total.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Skader nok ikke å rense. :-) Ellers tror jeg det er riktig at 2400gti (en av de raskeste cx'ene) er utrolig mye kvikkere enn en turbo 1 diesel, særlig på lave (og høye) turtall...
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Kjørte en tur nå, og det ser ut som temostat/vifte fungerer. Har helt på en brikke oppvaskpulver så får vi se. Ved 90 grader begynner temperaturen å synke igjen (ved rolig kjøring på flatmark...) det er muligens motbakker den ikke liker.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har fått av "vaskevannet" og hatt på igjen frostveske. Ble ikke noen forandring. Så måtte jeg bite i det sure eplet og ta tempen på manuell måte. Satte et termometer opp i ekspansjonstanken. Når temperaturmåleren inne i bilen viste mellom 92 og 94 grader og vifta startet og stoppet så viste termometeret i tanken 87 grader. Jeg antar derfor at temperaturen er riktig, men at giveren (muligens instumentet) får det veldig travelt når den begynner å bli varm. Kanskje den teller F grader? :wink: :D
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Min også....
Er det noe som går :?:

Bør vi utsette treffene til epidimien har lagt seg?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Citroencx wrote:Min også....
Er det noe som går :?:

Bør vi utsette treffene til epidimien har lagt seg?
Nei! Vi bør ha en "legekonferanse" for å diskutere helbredelsen. :wink: :D
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Vel jeg har hørt om overgangsaderen og damer...
Kan det være noe der? Hva med hormoner? Eller er dette noe vi må leve med? Hetetokter er jo for så vidt naturlig.....

En lege konferanse kan være på sin plass. Eller et seminar eller noe.
Helsedirektoratet bør varsles. Helt klart.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

En lege konferanse kan være på sin plass.
Konferansen avholdes på Halsetløkka Camping på Oppdal mellom kl. 1800 og 2400 fredag den 26/8 - 2005. Alle er hjertelig velkommen! :D :D
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Mener du Jonsto at motoren har ok temperatur, men at instrumentet i bilen viser for høy temp? Nå leser jeg om Diesel CX i Kroatia i en annen tråd her som høres ut til å ha samme symptom som det vi diskuterer. Mine forrige CX (22trs og 2400gti) hadde aldri slike tendenser, med dem kunne det være så bratt og tungt lastet som helst. Jeg har heller ingen synlig effekt av oppvaskvannet. Det er nok verdt et forsøk å bytte termostat, men jeg har ikke lyst til å bryte av fastirrete skruer før ferien..
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply