HJELP! Det er olje på rare steder her....?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

HJELP! Det er olje på rare steder her....?

Post by s.bjelke »

Skrudde akuratt ut en tennplugg og der fant jeg masse olje. Det skal vel ikke være slik?
:?

Det var olje på gjengene og på selve ringen som går inn i kammeret. Og når jeg ser ned i hullet der ser jeg en liten dam av olje som ligger der hvor gjengene til pluggen begynner.
Hjelp meg :(
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ikke få panikk! :wink: Dette er ikke helt uvanelig. Har sett det flere ganger, men aldri gjort noe med det. Det bør man jo gjøre. Det er ei pakning der et sted, men er ikke sikker på hvor. En O-ring eller noe går jeg ut fra. Legg ei fille over og kjør motoren på starteren noen omdreininger før du setter i pluggen igjen!
Mvh
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Det sitter pakninger, ringer, mellom toppdekselet og "rørene" ned til tennpluggene. Disse er vel blit gamle og "daffe". En bagatell å bytte, men kjøp ny toppdekselpakning i samme slengen og still ventilene mens du er i gang, så kommer det jo noe godt ut av det hele...

Tron
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

hmm, ja takk for de beroligende ordene :)
Ventiljustering og topppakkningsbytte er nok greit å ta i samma slengen ja.
Får ta det før Oppdaltreffet
:D
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Viktig å holde tunga rett i munnen her: Det er forskjell på toppakning og toppdekselpakning
har masse Citroèn:-)
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

pål wrote:Viktig å holde tunga rett i munnen her: Det er forskjell på toppakning og toppdekselpakning
:oops:

Hadde kansje noe med at mitt lettere dyslektiske hode syntes at toppdekselpakkningsbytte ble et litt for langt ord :wink:
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

toppdekselpakkningsbytte
Det er vanskelig nok å uttale, så å skrive er nok....... :D :D :D

Ble egentlig bare nærvøs for at du sto hos delepusher'n å kjøpte toppakning unødig. :wink:
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

s.bjelke wrote:hmm, ja takk for de beroligende ordene :)
Ventiljustering og topppakkningsbytte er nok greit å ta i samma slengen ja.
Får ta det før Oppdaltreffet
:D
Bare noen ord om ventiljustering.
Det er EKSTREMT viktig at klaringen ikke er for liten.
Hvis klaringen er for liten og armen holder ventilen litt når den skal være lukket (oppe) vil du få brente ventiler og det er dyrt, mye arbeide og en langtekkelig affære.

Det er bedre med ørlite for mye en for lite klaring!
Når du justerer ventilene gjør dette nøyaktig etter boken.
Klaringen er angitt i forhold til motortemperatur også. Kald/varm motor.
Når temeperaturen øker, forandrer klaringen seg fordi metall utvider seg.
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Ja, men vi får se hvordan det blir. Blei utrolig hektisk her nå. Kom en uventet ferietur krypende oppover ryggen og så er det jo rett på arbeid nå snart.
Men men...... :wink:

Er det foresten noen beskrivelser/bilder der ute av hvordan man bør gå frem? Jeg har jo det bildet i manualen. Men det viser ikke akuratt i detalj hvordan man skal gå frem.... Eller er oprasjonen ganske rettfrem?
Skru av toppdekselet(da må man jo av med manifolden, kansje lurt å bytte luftfilter i samme slengen?) og skru på den anviste skrua for å endre klaring. Men lurer litt på hvordan jeg skal måle klaringen. Hvordan skal jeg legge målebladet for å få et riktig mål?
Post Reply