Clutch - forbedring fra den orginale

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Clutch - forbedring fra den orginale

Post by s.bjelke »

Noen som vet hva slags clutch som kan brukes som forbedring til den orginale? De som trimmer sine CX'er må jo bytte clutchen mot noe litt sterkere, men hva?

Er delene i CX clutchen ganske standard greier og derfor finnes det mange komatible deler?
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Clutch - forbedring fra den orginale

Post by Citroencx »

s.bjelke wrote:Noen som vet hva slags clutch som kan brukes som forbedring til den orginale? De som trimmer sine CX'er må jo bytte clutchen mot noe litt sterkere, men hva?

Er delene i CX clutchen ganske standard greier og derfor finnes det mange komatible deler?
Hvorfor? Er det noe galt med den?
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Vel ja den er ganske slitt, men tror den holder en stund til (håper :? )
så det blir vel kansje en skikelig overhaling utpå vårparten. Er vel ikke en vanskelig jobb, tar bare litt tid.

Men lurer vel egentlig mest bare fordi jeg er nysjerrig. Hadde jo vært fantastisk om man bare kunne bytte trykkplate med en annen bil og så ha en clutch som tåler litt mere futt.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Tror clutchene i bensin turboene, og diesel turbo 2 ihvertfall tåler en del flere nm en de andre clutchene? De må jo ha en god margin, så vil tippe at de takler 350Nm fint hvis de er i god stand. De burde vel kunne settes inn i alle cx'er?



-mattis
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

s.bjelke wrote:Vel ja den er ganske slitt, men tror den holder en stund til (håper :? )
så det blir vel kansje en skikelig overhaling utpå vårparten. Er vel ikke en vanskelig jobb, tar bare litt tid.

Men lurer vel egentlig mest bare fordi jeg er nysjerrig. Hadde jo vært fantastisk om man bare kunne bytte trykkplate med en annen bil og så ha en clutch som tåler litt mere futt.
Jeg mener å ha hørt at enkelte har benyttet både girkasse og clutch fra Diesel. Men den er hard som bare fy. Ihvertfall har mitt venstreben blitt mye sterkere etter at jeg begynte å kjøre CX Diesel :)

Men det er et pes i bytrafikken...
Jeg har jo kjørt andre CX med slurpemotorer og cluthen er mye mer behagelig i disse.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Jeg har jo kjørt andre CX med slurpemotorer og cluthen er mye mer behagelig i disse.

Merker ikke forskjell på dette mellom min trdt2 og gtit2. Men den gamle cx'en min har en del lengre vandring på pedalen så vidt jeg husker.



-mattis
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

classicparts sleger jo disse Valeo clutchkitene. Men er vanskelig å si hva som er forskjellen mellom GTi clutchen og Turbo Clutchen.......

Var ikke clutch en del av maikonics oppgraderingen?
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

s.bjelke wrote:classicparts sleger jo disse Valeo clutchkitene. Men er vanskelig å si hva som er forskjellen mellom GTi clutchen og Turbo Clutchen.......

Var ikke clutch en del av maikonics oppgraderingen?
TRD2 clutch mener jeg.
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

mm.... CGAT bruker AP clutch i sin 400hk Turbo.
Hadde noen visst mål og diameter på delene hadde det sikkert ikke vært noe problem å finne erstatninger.
Post Reply