Motorbytte 2 - 89'CX TRD T1 Break til TRD T2 Break

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Bytter du motorfestene når du først har motoren ute?
Det kan jo være en ide :wink:

Gratulerer med skoleplass på Fauske. Du må bare ta deg en tur til Bodø når du vil prate litt CX og kanskje skru litt 8) .

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Bytter du motorfestene når du først har motoren ute?
Det kan jo være en ide
Nå er bilen kommet inn i garasjen. Diverse forstillingsdeler må byttes, så jeg gjør det først fordi den "nye" motoren ikke er 100% klar enda. Motorvestet nede var dårlig, så det må byttes. Festet på girkassen bruker jeg videre på den andre motoren. Øvre feste tror jeg er bra, men jeg har ett splitter nytt liggende.

I går fikk jeg også fikset høyderegguleringsmotoren. Når vi fikk bilen så skulle det være koblet fra under der, men det var det ikke. Den funker nå i allefall :D . På bilen er det en boks på venstre side av fremre potte som er like bred som avstanden mellom potta og rammevangen. I framkant er det et gitter og i bakkant er det lukket med vegg. "Boksen" ser ut som den er orginalmontert. Noen som har noen ideer på hva dette kan være?
Kan ta bilder av den hvis noen vil det også.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

HJELP! Har fått ut begge øverbruene + nedre bru på venstre side, men klarer ikke å få på igjen dedre bru. Brua var skimset både forran og bak. Den brua jeg skal ha inn nå er fra en av delebilene. Problemet er at jeg rett og slett ikke får skimsen som skal sitte i bakkant på. Allt for dårlig plass. Noen teorier om hvorfor noen?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Det er et tips å sette shimsen fast i armen med "lynlim" og så presse veggene ørlite grann utover med en gjengebolt og to muttre. Bruk de samme shimsene som satt på originalt, det er en som er litt smalere enn den andre, om begge er like brede er det feil mener jeg. Sjekk også at du får den smale på riktig side(fremme eller bak-jeg husker ikke), ellers blir det jo feil i forstillingen.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

I Gasskula nr. 4 fra 1998 står det veldig godt beskrevet hvordan skifting av gummiforinger skal utføres. (Men den har du vel ikke :wink: ). Det er riktig som Sturla sier at en bruker en gjengestang med to muttere for å presse sidene litt fra hverandre. Jeg bruker også den samme stanga til å presse fra hverandre festene til svingarmene bak.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Klarte det :D .... eller... Pappa klarte det (:oops:) mens jeg var på jobb.
Løsningen: vinkelsliper... Lagde en liten kileform av den bakre skimsen (den tykkeste). Kom på plass da med litt bruk av sleggehammer. Da har jeg bare igjen begge øver-bruene, så er forstillinga ferdig.

MEN...

Vi målte den gamle brua og den nye brua med et skyvelære og da fant vi ut at den nye var 1,4 mm bredere en den gamle... :? :oops: .
Med bredere så mener jeg lengere avstand mellom flatene der skimsene skal ligge mot. Snåle greiier.

Så: Noen som vet om drivakslingene fra en Automat kan brukes på en diesel? Leddene mine har sett bedre dager, men på automaten (delebil) er de relatift bra. Hvis ikke selve akslingen passer, må jeg vell bare bytte over leddene?

På fredagskvelden tok jeg motet til meg og monterte ladetrykk-måleren. Slangen tok jeg inn gjennom proppen i torpedoen ved ekspansjonstanken, bak hanskerommet, gjennom mittkonsolen, over rattstammen og opp på siden og baksiden av "spidometer-huset". Selve instrumentet festet jeg med dobbelsidig tape. Ikke særlig pent, men det duger.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Så: Noen som vet om drivakslingene fra en Automat kan brukes på en diesel?
Sorry, har begge typer i garasjen, automaten har kortere akslinger.

Tron
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Da må jeg vell flytte over kulene i leddene og bruke selve akslingen oppat.

Får ikke gjort mere med bilen selv før jeg kjører opp den 20.09.05( :D ).
Vi kjører til Fauske i morgen(torsdag) med flyttelasset mitt. Så skal vi til Mo med bilen på et verksted (som jeg har nevnt tidligere i en annen tråd) viss innehaver har jobbet på Citroën i 30 år og vet va han gjør. Oppdraget denne gang er bytte av tannstang.

Vet ikke noe om fremtidig nett-tilgang på hyblen, så det kan bli ganske stille fra min side fremmover.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Her skjer det ting. Torsdag i forige uke (25.08) tror jeg det var så gjore min far det store. Om kvelden på onsdag hadde han litt bankelyder fra motoren (Røde TRD T2; http://cx.zapto.org/gallery/V%E5re-CXer ... _CX?full=1 , men tenkte ikke på det. Morgenen etter kjørte han å hentet 700kg hundefor, bankelyden ble bare verre og verre, og tilslutt døde bilen av seg selv i en oppoverbakke.

Årsaken var: Knekt veiv i bæringen mellom sylynder 1 og 2 fra registersiden, noe som førte til at reimhjulet på veiva vred seg og registeret kom ut av lage. Alle støtstengene på eksosen var formet som grise-romper etter at stemplene hadde truffet ventilene, som igjen førte til at eksosventilene ikke opnet som de skulle og at det da ikke ble plass til frisk blanding i forbrenningsrommene og motoren døde så ut av seg selv. I allefall: Min motor som skulle i min bil ble nyttet som nød-løsning, så nå er jeg fri for motor :? .
Planen nå er å byte veiva på havaristen, få blokka gjennomlyst for sprekker, sette det sammen igjen og bruke den motoren i steden.

Det rare er at den ene bolten på overfallet på støttelageret var løsnet og ramlet ned i bunnpanna og den anre bolten, samt selve overfallet var på god gli, så om veiva knakk fordi dette hadde skrudd seg ut, eller om det skrudde seg ut fordi veiva knakk er ikke godt å si.
Bilde av veiva kommer, men når er ikke godt å si.


Så skal vi til Mo med bilen på et verksted (som jeg har nevnt tidligere i en annen tråd) viss innehaver har jobbet på Citroën i 30 år og vet va han gjør. Oppdraget denne gang er bytte av tannstang.
Tannstanga ble byttet og LHM forbruket gikk noe ned (fra 1 liter i døgnet til 0,5 liter i døgnet). Her om dagen oppdaget imidlertid min far at det lak inn i bilen fra bremseventilen. Håpet nå er at det skal bli helt tett...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Da var min bil kommet inn i garasjen (for ente gang). Denne gangen er det bare en siste overgang før EU-kontroll på Tirsdag. Desverre for mg så får jeg ikke skiltene før x antall dager etterpå, da bilen har vert avskiltet så lenge at skiltene er makkulert og jeg må få nye :( (var litt for treg med å bestille EU... :oops: ). Må låne pappa sin TRD T2 med planet topp og øket komp :D (den som knakk veiva og nå har "min" motor) 8).

Mitt mye omtalte motorbytte håper jeg å få gjort i høstferien. Skal bygge oppigjenn den som knakk hvis blokka og toppen har overlevd. Hvis blokka må kasseres har jeg ett emne for lite (bortsett fra en sugediesel som ligger i biter på garasjeloftet. Kan en sugediesel-blokk påmonteres oljedyser og bli en T2?) til mine (til nå) to prosjekter.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Blokka er vel mye den samme, mangler vel slikt som uttak til olje for turboen men.
har masse Citroèn:-)
Post Reply