Skiftet nedre motofeste

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Skiftet nedre motofeste

Post by trymgreg »

Har skiftet det nedre motorfestet nå, det var kanskje på tide...
Image
Det gamle hadde gått helt i oppløsning. Gamle til venstre og nye til høyre.

Jeg gjorde slik;

1. Løsnet mutteren på drivakselen - 36mm kopp og "latmannsarm"
2. Satte hydraulikken på høy og kjørte bilen opp på oppkjøringsramper, satte støttebukker under jekkfestene, løsnet hjulet og satte bilen på lav. Åpnet lufteskruen på trykkregulatoren og gjorde systemet trykkløst.
3. Tok av hjulet og mutteren på drivakselen.
4. Fjernet beskyttelsesdekselet i skjermen. Her tok jeg en pause og gjorde
rent inni der. Blir mye dritt der på 17år :? http://cx.zapto.org/albums/album55/DSCN1937.sized.jpg
5. Tok av varmeskjoldet til bremseskiva, fjernet mutter på nedre bærekule og løsnet denne. Bremseskiven hevet jeg med en jekk som også fungerte som støtte for denne. Vridde hele skiva utover og fikk dyttet drivakselen ut av "hubben". Støttet opp drivakselen.
6. Under bilen, løsne to mutterer på støttelageret akkurat nok til at man kan vri boltene 180* ut av sine hakk. Akslingen skal nå være fri, men jeg måtte bruke ett langt skrujern for å få slått den ut av differensialen. Akselen skal nå komme ut ved hjelp av noen gode ekte nordnorske ord & uttrykk (eller profeter). Ikke rart akslingen satt fast; http://cx.zapto.org/gallery/album55/H_drivaksel2
7. Med akslingen ute er det bare løsne på festeskruen( 21mm) i motorfestet. Sett en jekk under motoren, bruk en kraftig jekk som løfter 2 1/4 tonn og legg en trekloss mellom motor og jekken. Løsne skruen og dra den ut.
8. Løft motoren ca. 10-12cm eller så mye du klarer (skulle vel her ha løsnet øvre motorfeste?? Noen som vet?). Nå kommer du til og får løsnet de to festeskruene til motorfestet - disse er 13mm. Det er f** meg enda trangt, men det går. Når festet var kommet vel ut, var det gjøre rent i området. Mye oljetilsølt grus/sand. (Må se å finne ut hvor all oljen kommer fra :? )
9. Monteringen er i motsatt rekkefølge.
Det var ingen o-ring & pakning på min drivaksel, men i flg. Haynes skal det være det. Bytt disse og se over mansjettene når du først har den ute ev. også bytt disse.
10.Sett boltene fant med moment - festeskruer(13mm) til festet 3 mdaN og bolten (21mm) til motoren - 10 mdaN.

NB! Tenk sikkerhet, bruk stødige/kraftige støttbukker og en god jekk!

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ikke kast det gammle festet! Klubben sender dem til CX basis som får vulket på ny gummi!
Mvh
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Neida, skal ikke kaste det. Kjøpte det nye hos klubben, så de skal få det gamle i retur. Må vel bare fjerne litt gammel gummi og olje først 8) :).
Har nå kjørt ett par dager med det nye festet, men bilen føles enda ikke bra. Er enda litt risting når jeg legger i 1.gir og revers og når jeg slår av motoren :( :? . Kan det være at det øvre festet også må byttes?, eller har jeg ikke dratt ordentlig til?

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det var ingen o-ring & pakning på min drivaksel,
Disse tror jeg fremdeles er å få kjøpt hos citroen. Er vel der av to grunner (tror jeg :?: ) For å redusere skrangling og for at det ikke skal komme inn vann og dritt slik at akslingen ruster fast i splinesen.
"Pakningen" er en flat plast ring.
Mvh
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Nå er det gått ett halvt år siden jeg skiftet det nedre motorfestet.
Bilen ble bedre, men jeg har stadig hatt vibrasjoner. Hadde ikke momentnøkkel for hånden da jeg utførte skiftet i sommer, men det har jeg fått lånt meg nå. Samtidig som jeg skiftet dynamo og vannpumpereimer forrige torsdag, så tok jeg en titt under bilen for å etterstramme skruen på motorfestet til riktig moment. Overaskelsen var stor da jeg oppdaget at det nye festet var begynt å gå i oppløsning :evil:, ikke rart at det stadig hadde vært vibrasjoner. Fikk dratt til skruen slik at den nå skal ha riktig moment. Men det ser jo ut til at jeg må skaffe nok ett nytt feste og gjøre jobben på nytt :evil: :evil:, hadde håpet å aldri måtte gjøre dette en gang til :( .

Men hva kan årsaken være at festet har gått i oppløsning igjen etter bare ett halvt år og ca. 6-7000 km?
Er det;

1) Dårlig kvalitet på det "nye" festet? Kjøpt fra klubben!

2) Pga stadig olje lekasje fra registerreim området? Lekasjen var betydelig etter at jeg byttet til en tynn olje (Castrol GTX5 Lighttech), men har avtatt etterhvert som jeg har etterfylt med annen olje. Har etterfylt med en liter Castrol TXT og 3-4 liter Shell Helix Plus Diesel.

3) Fordi jeg ikke hadde skrudd skruen godt nok til?

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Om det er en diesel bil har du kanskje en diesel-lek. noe som spiser gummi relativt fort.
har masse Citroèn:-)
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Jo, det er nok diesel purka det her er snakk om. Men jeg har ingen diesel lekasje i det området.
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Om du har lekkasje frå simmringen på dieselpumpa, vil det sjå heilt tørt og fint ut oppe i motorrommet. Kanskje lurt å ta av plastdekselet og kontrollera.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Jeg tittet litt nøyere på det nye festet. Det skal ligge et plastlokk eller en form for deksel på toppen av festet. Var denne så oppspist på det gammle at den var vekk? Da får du all oljelekasjen rett på gummien.
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

jonsto wrote:Jeg tittet litt nøyere på det nye festet. Det skal ligge et plastlokk eller en form for deksel på toppen av festet. Var denne så oppspist på det gammle at den var vekk? Da får du all oljelekasjen rett på gummien.
Mvh
Kan man kle det med oljebestandig gummi?
En slags muffe man trer over?

For slik gummi finnes jo.
Drivstoffledningene til pumpa er jo av gummi.
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

jonsto Posted:

Jeg tittet litt nøyere på det nye festet. Det skal ligge et plastlokk eller en form for deksel på toppen av festet. Var denne så oppspist på det gammle at den var vekk? Da får du all oljelekasjen rett på gummien.
Mvh
Det var ikke noe plastlokk på hverken det gamle eller nye festet. Som du ser var det gamle bare ei smørje av gml. gummi og olje, og det nye(kjøpt fra klubben) er vel ett regummiert fra CX-basis?
Fabrikknye fester har vel dette lokket? Er det det blanke man ser på dette bidet fra CX-basis?
Image

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Fabrikknye fester har vel dette lokket? Er det det blanke man ser på dette bidet fra CX-basis?
Jepp. Skal informere klubben om at de må spørre om kunden trenger dette når de får inn bestillinger. Tror muligens jeg har ett liggende om du vil ha, men er ikke sikker.
Mvh
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Klart jeg vil ha :D
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Da var det bare å hive seg rundt igjen. Bikkja sendt på hyttetur og bilen parkert i garasjen på bukker for å skifte nedre motorfeste, nokengang.
Det jeg skiftet i juli -05, er bare ei smørje av olje og gummi :evil: .

Problem :? ; Får ikke ut drivakselen. Den sitter bomfast :evil: . Så jeg blir å skifte med den på plass ( har løsnet den fra hjulnavet ).
Bør jeg løsne på øvre feste :? , synes det knirker faretruende når jeg hever motoren med jekken.
Hva gjør dere?

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Når jeg gjorde denne drittjobben på mitt dieseldyr, måtte jeg ha av drivakselen for å få motoren langt nok opp. Drivakselen tar i ramma ellers. Men, jeg fikk et tips om at dersom du løsner øvre festet, så kan du vippe motoren fremover og da klarer du akkurat å lirke inn festet.

Kjøpte originaldel fra CXBasis. De mente at de var betraktelig bedre kvalitet. Ville ikke valgt revulka del på annet enn bensinmotor. "alle" dieseler lekker litt ned på festet.
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
Post Reply