Drivakslinger - restaurering?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Drivakslinger - restaurering?

Post by trymgreg »

Har ett ekstra sett med driakslinger liggende, og tenkte å gå over disse og bruke dem. Ble litt inspirert når jeg leste gjennom denne http://tedperkins.com/driveshafts.htm.
TP bruker her terpentin = white sprit?, er det noe annet man kan bruke for å rense knutene? Parafin?

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jeg må bare si det er en fryd å Ted perkins' gode dokumentasjon på hans arbeid, den kan nok inspirere alle og enhver av oss. :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ja, dette var en kjempeside! Hører så absolutt med i pensumet til CX mekanikkeren. Jeg har satt verktøyet for å ta indre venstre knute ut av gearkassen på ønskelista! :D
Kan ellers nevne at det går å ta fra verandre den yttre knuten, altså ta ut kulene. :wink: (Da må man vær obs slik at man får den riktig sammen igjen). Dette for å kunne inspisere kulebanene for slitasje og/eller skader.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

det er jo et virkelig hendig verktøy, men får man kjøpt dette da Jon? og til hvilken pris? Selve glidehammeren er vel enkel å skaffe, men den som festes på, den er vel spesiallget for cx vil jeg tro. Kanskje det går an å ta mål av denne og la en metallkyndig person lage til en?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

det er jo et virkelig hendig verktøy, men får man kjøpt dette da Jon? og til hvilken pris?
Med gode kontakter innenfor miljøet på videregående, avdeling for jern og andre metaller måtte vel noe la seg gjøre. Skal se på saken når jeg får tid. :wink:
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Sånn for å komme innpå spørsmålet igjen, om ingen har noe imot det, så kan du vel bruke det du har. Diesel, whitespirit, bensin, motorvask etc.etc. for å få vekk gammelt fett. Ville vel brukt f.eks. rødsprit tilslutt for å få en ren overflate. (vet ikke men det kan jo hende at det nye fettet reagerer på no slags vis med diverse andre rengjøringsmidler)
har masse Citroèn:-)
Post Reply