skifting av øvre bærekule

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
totto
Posts: 43
Joined: Wed 18 Aug, 2004 11:29
Location: Stavanger

skifting av øvre bærekule

Post by totto »

Hadde et prosjekt med å smøre kvinende hjullager. Jeg visste at øvre bærearmslager var slitt på begge sider, så jeg tenkte at jeg skulle kose meg med begge tingene samtidig.(I gata mi er jeg kjent for å mekke på bilen min sent og tidlig)




Jeg fikk låne verktøy fra Jon, og deler bestilte jeg hos mekonomen. Tilsammen kom lagrene på ca kr. 1200. Bildet viser verktøyet, "latmannsarm" og kopp størrelse 30. Verktøyet er solide saker, veier mellom 7 og 8 kilo. Med dette verktøyet kan man altså ta av øvre bærearmslager uten å ta av hele arma.



Det knakte fært når jeg dro til med latmannsarma. Tanken på å levere ødelagt verktøy tilbake til Jon skurte i bakgrunnen. Men det viste seg at gjengene var like solid som utstyret ellers. Jeg brukte en halv time på hver side på montering og demontering.


Image

Nytt lager(til høyre) Dette ble ikke oppdaget på EU-kontroll !

[/img]http://cx.zapto.org/gallery/%D8vre_b%E6 ... sultat[img]

Ferdig resultat !

Også var det hjullagrene da ! Med "tænders gnidsel" fikk jeg opp de, renset de i white spirit og smurt de opp igjen. Men de lager jaggu like mye leven fremdeles ! De så jo hele ut... Noen kommentarer på dette ?

Mvh

trond

Ps får ikke til å legge inn bilder. Men det har jo vært folk inn å sett på bildene på bildeserveren, så det får holde. PSS det var ikke meningen å sette inn bilde av meg selv.
[/img]
Last edited by totto on Wed 10 Aug, 2005 13:59, edited 1 time in total.
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

høyre klikk på bildet og velg "copy image location" eller noe lignende, og sett denne adressen mellom Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: skifting av øvre bærearmslager

Post by citro1cx »

totto wrote:!
Også var det hjullagrene da ! Med "tænders gnidsel" fikk jeg opp de, renset de i white spirit og smurt de opp igjen. Men de lager jaggu like mye leven fremdeles ! De så jo hele ut... Noen kommentarer på dette ?
Mvh
trond
min kommentar på det er at det blotte øye ikke kan avgjøre slitasjen på et hjullager og snakker da av erfaring. Det skal nemelig ikke rare slakken til før lagret lager ulyder. En annen ting jeg har erfart er at man kan kjøre en god stund med dårlige lager så legret har smøring. Et av lagrets værste fiende er varmgang, jo mer motsand i lagret jo mere slitasje og varmgang.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Jeg har blitt fortalt at hjullager av og til hviner fordi det er ørsmå groper i banen, og er det det hjelper vel ikke nytt fett. Mitt haqdde slark på vel en cm, så der var det ikke noe spørsmål om byttte eller ikke...
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Skifte øvre bærearmslager uten å ta ut armen? :?:
Går det da? Her har du samme lager som i bærearmene bak.
Må til med sveiseapparat for å få ut yttre lagerbanen.
Sist jeg kjøpe var prisen ca.500,- for 4 stk.lager SKF.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hm, er vel øvre bærekule kanskje? :?: Men en ting jeg ikke fikk med meg, hvordan fikk du den nye på plass?

Og hvordan finner du egentlig ut om det er slitt? På min ex 22rs var det helt utslitt, bilen gikk gjennom eu kontroll med mangel på nedre bærekule bare.



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det er vaneligvis ikke noe problem å se om den er slitt. (Øvre bærekule altså). Du må helst ha bilen på en to søylers bukk, men det kan gå med jekk også. Senk bilen til laveste posisjon og ta av trykket. Når hjulet er tatt av og du løfter og rikkler på opphenget kan du se slakken. Å få den på plass igjen er like enkelt som å få den ut. Du presser den inn med samme verktøyet.
At slakken på TRSen din ikke ble oppdaget beror på enten en glipp eller dårlig kunnskap om bilen.
Mvh
Post Reply