Mer fart i i trd1

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Mer fart i i trd1

Post by Sturla »

Jeg flytter dette over i en egen tråd, min gjentatte sutring over slapp dieselmotor. 8) Dagmatti hadde noen tips om å få litt mer futt i motoren.
Jeg har ikke stor erfaring med å tukle med motorer, men om det er noen tips er det er interessant tema.
Motoren virker altså slapp, men det kan godt være at det er slik den er. Ellers er den svært pålitelig, starter lett og går pent. Den bruker minimalt med olje, og er vel på 0,6-7 på milen, uten at jeg har målt veldig nøyaktig. det står 270000 på telleren, men selger hevdet at motoren som står i ikke har mer enn 210000, men slikt kan man ikke feste for mye lit til. Så gode tips noen?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Hva slags ambisjoner har du?
Er du på jakt etter 10hk eller 50? Er ikke så vanskelig å få mere ut av disse motorene, men er jo mange begrensninger også da :wink:
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Mer fart i i trd1

Post by Citroencx »

Sturla wrote:Jeg flytter dette over i en egen tråd, min gjentatte sutring over slapp dieselmotor. 8) Dagmatti hadde noen tips om å få litt mer futt i motoren.
Jeg har ikke stor erfaring med å tukle med motorer, men om det er noen tips er det er interessant tema.
Motoren virker altså slapp, men det kan godt være at det er slik den er. Ellers er den svært pålitelig, starter lett og går pent. Den bruker minimalt med olje, og er vel på 0,6-7 på milen, uten at jeg har målt veldig nøyaktig. det står 270000 på telleren, men selger hevdet at motoren som står i ikke har mer enn 210000, men slikt kan man ikke feste for mye lit til. Så gode tips noen?
Min trd1 er ikke rask. Men den er definitivt ikke treig helller.
Vel... alt er relativt. Og i bilveredenen i dag så er raske biler til bestemorpris ganske vanlig. Jeg tipper den er omtrent som en Volvo 244 eller en Camry 2.0. eller Mazda 626.

Altså ikke et farts fantom men grei nok.
Og den ligger omtrent på høyde med CX 2.0 RE.
(testet og dokumentert. (hei Jon) :)

Men det den har er jo godt moment og den trekker godt på 4 gir forbi trailere i motbakkene uten at man må leke idiot med girstanga for å hente ut kreftene.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

har du prøvd "lurium" på boks eller flaske? magneter på brennstoffslanger...osv? :P ....eller er du like skeptisk til dette som meg? Etter min mening kan man ikke sammenligne en diesel med en bensinmotor. Jeg har kjørt mye camry 2,0, og den vil jeg absolutt ikke sammenligne med diesel, heller mer i retning cx gti med rundt 130 hk. Men tregt vil det nok uansett gå med 95 hk diesel fordelt på drøye 1400 kg.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Jada, jeg synes den går ok jeg, for all del. Det er ved langkjøring jeg tenker på det, låst bak en som ikke ser i speilet på vestlandsveier der laange flater er sjeldne :), det er da jeg tenker på det. Og sammenligningen med min forrige 2.4gti er nok helt riktig urettferdig. Nei, jeg har ikke prøvd lure midler og magneter etc..
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

det slo meg plutselig at hvis din er bygget om, kan det være en mulighet for at det er "feil" girkasse du har? Om utvekslinga ikke er tilpasset motor kan bilens kjørekarakteristikk bli forandret.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Ja, den tanken har jeg tenkt selv.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

om det er tilfelle kan du ta utgangspunkt i denne tabellen fra en tidligere tråd om utviksling i girbokser:



cx 2000 km/1000/min 4gear 30,8km

cx 2200 km/1000/min 4gear 32,2km

cx 2400 km/1000/min 5gear 33,7km

cx 2400 gti/25 gti km/1000/min 5Gear 33,7km 37,5km gjelder motor m 23/622 og m 25/659

cx 25 gti turbo km/1000/min 5gear 40,55km

cx 22 reflex atena trs km/1000/min 5gear 35,51km
4 gear mod 32,55km

cx 2200d km/1000/min 4gear 31,0km

cx 2500d km/1000/min 5gear 35,51km

cx 25d rd/trd km/1000/min 5gear 44,57km

cx 25d turbo2 km/1000/min 5gear 46,58km

som det kommer fram her er TRD Turbo2 kassa mer "langbeint" enn TRD turbo kassa, eller den ene 5 trinns D kassa. kanskje ligger forklaring her.

resten av tråden:
http://www.citroencx.no/forum/viewtopic ... utveksling

flere spesifikasjoner her (i miles, mph): http://cx.zapto.org/gallery/album50/tek ... er_side_1_
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Legg deg ut på 2000omd. på 4. , da skal du ha ca 80km/t HVIS du har T2kasse.
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Ja jeg tenkte litt på dette, jeg skal selv teste det på min trdt2. Mye vil ha mere, som alle vet. :)

Foran på dieselpumpa er det et plast deksel. Det kan du plukke av. Bak der finner du en 14mm umbraco, den skrur du ut. Vil tro pumpa da tømmer seg for diesel (men som sagt skal jeg gjør dette selv om noen uker, så jeg vet ikke 100% sikkert). Der inne kan du se med et speil, muligens må du vri motoren 180 grader, men med litt fingring finner du en 4mm umbraco der inne. Den vrir du 10-15 minutter med klokka. 10 minutter er antageligvis fint, 15 minutter begynner å bli litt røyk. Dess mere du skrur, dess mere diesel pumper du inn, men på et tidspukt begynner motoren å ryke svart. Det beste er å prøve seg fram til du får bare litt røyk med full gass.

Øker du turbotrykket med å justere waste-gate'n kan du øke dieselmengden mere. Dette kan du gjøre forholdsvis enkelt, men kanskje en ide å kjøpe et måleinstrument så du kan følge med på trykket inne i bilen. Du kan fint øke fra 0.6 bar til 0.8. Trd1 har større turbo enn trd2, så teoretisk kan du øke mye mere også, men jeg tror at du bør ha en ladeluftkjøler (ta en fra en gti t2 eller en trdt2) før du øker mere.

Ved å øke dieselmengden vil du først og fremst få et skikkelig skyv under 2000 rpm (noe den igrunn trenger). Her får motoren ganske mager blanding standard, og dette gir også lite eksos som gir lite trykk fra turboen. Øker du turbotrykket vil du får et mye friskere fraspark rundt 3000o/min.



-mattis
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Takk Dagmatti, det var et tips jeg skal prøve en dag jeg føler meg modig.For øvrig så ligger den i 90 på 2000 omd. på 5 gear, så det er nok ikke en TRD2 gearkasse (med mitt svakt dirrende speedometer, det er vel da snarere 95 tror jeg)
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

"ROTO-DIESEL INSPRUTNINGSPUMP MED ELEKTRISK STOPPANORDNING
FEL: Motorn "kvevs" och saknar styrka vid kraftig acceleration.
ORSAK: Gummiklaffen i den elektriska stoppanordningens magnetventil har svällt.
ÅTGÅRD: Byt ut magnetventilen och dess packning."

Kan dette vera problemet? Har bestilt ein ny sjølv for å sjå om dette kan hjelpa. Har 0 drag i motbakkar. Det snåle er at når det flatar ut att, so "skyt" bilen avgarde.

Helge L
Post Reply