Røyklegger nabolaget!

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Arcticus
Posts: 1
Joined: Thu 01 Sep, 2005 23:11
Location: Harstad
Contact:

Røyklegger nabolaget!

Post by Arcticus »

Har en cx 2,5 TD (85) Etter oppstart går den fint en liten stund og ryker ikke, deretter begynner den å gå ujevnt og røyklegger hele nabolaget. Etter litt kjøring er dette problemet borte, men blir den stående på tomgang for lenge begynner den igjen å gå ujevnt og spy ut røyk.
Forslag til hva jeg må gjøre mottas med takk !
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Dersom dysene har vert oppe, skal en bytte noen skiver under dysa. Om jeg ikke husker feil.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Hvis du har turbo-diesel er det ventilen (maksmengderegulator, også kalt røyk-ventil)som gir mer suppe ved pådrag som er synderen, ikke ta opp noen dyser eller tull med selve pumpa!

Bak på pumpa, mot torpedoveggen, sitter det en "dings", en ventil med et rundt lokk, i midten av lokket er det enten en plasthette med en justeringsskrue under elelr bare skruen :-) Den har inngang for to gummislanger, den ene er dieselretur (tynn) den andre går til en treveis-skjøt hvor det går en slange til innsugsmanifolden og en til en boks som registrerer trykket i innsuget og varsler om det blir for høyt.

Det jeg mistenker har skjedd er at membranene inne i ventilen har sprukket, dette er en veldig vanlig feil, og dermed lekker ventilen diesel til vakum/trykk siden av ventilen. Drivstoffet finner veien opp i slangen til insugsmanifolden og inn i innsuget når det ikke står trykk fra turboladeren på innsuget (dvs. ved tomgang på lavt turtall=varm motor) og så får motoren ekstra suppe, den begynner å gå rart og ryker veldig mye.

Bytt ventilen, eller membranene hvis du får tak i de. Hvilket minner meg om at jeg må gjøre denne jobben selv snart, kjører "på lånt tid" med en gammel ventil fra en delebil. Jeg vet at CX basis har nye ventiler, bare å bytte. Ellers kan sikkert et diesel verksted hjelpe deg. Hvis du er veldig hendig med skiftenøklene kan du sende meg et PM for et tips...

Tron
Post Reply