Hvor blir kjølevannet av?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Trykkteste toppen? Komp.test du mener?
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

pål wrote:Trykkteste toppen? Komp.test du mener?
Nei, etter at den er tatt av blendes alle vannkanalåpningene og det settes på trykk i vannsystemet. Vet ikke helt hvordan de gjør det. Om de fyller på vann og setter på trykkluft eller de går hardere til verks. Hadde en topp som det var mistanke om sprekk. Testet med "sprekksøker", men fant ingenting. Det viste seg da vi prøvde å montere den at det var sprekk, og da var det snakk om at det gikk og trykkprøve dem.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

En annen ting er at det blåser endel fra toppdekslet når jeg tar av gummihetta som går ned til luftfiltret. Skal det blåse her? (Begynner å høres ut som full overhaling)
har masse Citroèn:-)
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Ja det skal blåse litt. Dette er overtrykk som forekommer i veivhuset og er helt normalt. På samme måte som det kan blåse litt når man tar av oljepåfyllings lokket. Blåser det kjempemye så er det galt...

Men som sakt det tar et verksted ca 10min å sjekke om det er vanndamp i eksosen, da vet du helt sikkert om det er toppen/toppakningen som har sagt takk for seg.

cg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ok! Det blir vel til et motorbytte, fra en av delebilene i første omgang. Så blir det full overhaling på lengre sikt.
har masse Citroèn:-)
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

pål wrote:Ok! Det blir vel til et motorbytte, fra en av delebilene i første omgang. Så blir det full overhaling på lengre sikt.
Ja det er kanskje en idé. Men toppakningen har jeg skjønt er et svakt punkt på TurboD'ene. Så dersom delebilene har ca samme km så kan det være at du snart sitter i samme klemma... Du må høre med de andre her som har mer greie på TD, men med underliggende cam så er det kanskje like enkelt å ta og bytte pakningen. Det kan også være toppen som er sprekt, men like ofte er det bare pakningen.

Uansett litt ergelig. Men husk vi vil ha full photo serie av motor- / toppbytte! :) 8)

mvh
Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ja ergelig er det, men bilen/motoren er i daglig drift så da synes jeg det er for mange usikkerhetsmomenter vedr. pakning sprekt topp, osv. så iførste omgang blir det delemotor. Pakningsett kommer jo på ca1000,- det samme gjelder de 17 topp-boltene som også MÅ byttes. Så kommer planing av topp og sliping av ventiler osv. så det blir fort litt kroner utav det når en først begynner med dette.
har masse Citroèn:-)
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

det er ikke strekkbolter på cx trd boltene må ikke byttes onm det ikke er feil på dem.. men må være nøye med å gjøre rent bolthullene.. på dem bilene jeg har byttet topp på har jeg kunn bytta topp pakningen... i dem fleste tilfele på trd t2 har toppen vært sprekt.. det er gjort en forskjel på kjøle kanalene på t2 derfor toppene spreker lettere..

det er en ganske enkel jobb og skifte topp..

men vannet kan også bli borte pga lekkarse i slanger i bak kant av motoren har vært borti lekarser der som har vært vanskelig å finne

noe trykk er det i motoren og om du ikke har et veldig stort olje forbruk er det ingen fare..
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

det er ikke strekkbolter på cx trd boltene må ikke byttes onm det ikke er feil på dem..
Skal ikke motsi deg på dette, men JEG tror det er LURT å skifte boltene. Dette på grunn av det store momentet som blir brukt på TRD T2. Men det er nå meg det da.. :wink: :D
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Mulig jeg har rota med utskriften, men min papirversjon av ""frenchie's" samlede verker, mangler kapittelet med overhaling av topper!! Litt dumt men jeg skal se etter i den elektroniske utgaven også.
har masse Citroèn:-)
Post Reply