Gear/synkro

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Gear/synkro

Post by pål »

Okei! Ny greie.Gearkasser.

Har noen en oversikt over utvekslingene på de forskjellige Diesel-kassene, eller er det noen som vet om synkroringene går om hverandre? Jeg har åpnet en reservekasse, tatt masse bilder, reportasje kommer.
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

tabell på utvekslinger finer du her: http://cx.zapto.org/gallery/album50
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Det er like synkroniseringer på kassene men det er to typer i hver kasse..

veldig grei jobb og skifte..

men det lønner seg og kjøpe nye ringer pga ringene sliter seg til på drevene..

trur jeg betalte 112 for den ene typen og 135 for den andre...

selv om det var en her oppe som ville ha 1200 per stk..
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Har plukket ifra hverandre kassa, og har nå mindre forståelse enn noen gang for utsagn som "Trenger ikke skifte girolje-bare etterfylle!". På denne kassa, som var iorden, ligger det noe som kan minne om slipepasta mellom synkroring og drev. Ser IKKE bra ut!!! Og jeg tviler på at dette blir bedre bare ved et oljeskift hvert tredje år!

Hva med rensemidler til å ha på kassa? Jeg åpner jo og rengjør, men det er en relativt stor opperasjon, så for alle som har kassa på bilen mener jeg? Er det noen mulighet for å få ut noe sånt?
har masse Citroèn:-)
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Citrusen kan endel om QMI's produkter.

Kan man bruke motorrensen på girkasser eller har QMI et eget produkt for girkasse rensing?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Et annet spørsmål (kommer på løpende bånd) Det første kulelageret (nærmest clutchen) Kom ut i biter, kuler overalt, er det pga at dette er slitt eller ramler disse fra hverandre om man trekker sideveis? Kanskje dette er typisk og at simmerring og lager bør byttes når kassa først er åpen?
har masse Citroèn:-)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Når det gjelder gearkasser og forskjellige utgaver tror jeg det er lurt å snakke med vår venn Willy han her skrudd masse gearkasser
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Citrusen wrote:Når det gjelder gearkasser og forskjellige utgaver tror jeg det er lurt å snakke med vår venn Willy han her skrudd masse gearkasser
Støttes fullt ut! Han kan en masse og synes det er veldig OK og dele sin viten og erfaringer med oss andre. Han var hos meg forrige mandag og fyllte gasskuler. Har aldri lært så mye om gasskuler! :shock: Trodde jeg kunne litt fra før også, men fant ut at det var innbildning. :wink:
Ring og hør med Willy du Pål. Spør hva han skal ha for å overhale kassa. tatt i betraktning all den lærdommen du får på kjøpet blir det helt sikker veldig billig. (Og en opplevelse du ikke har drømt om! :D )
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Han er sikkert flink, han Willy, men det var ikke det jeg lurte på. Dessuten har jeg allerede fått etpar svar fra en som tydeligvis har skrudd kasse før. Jeg har alltid trodd at kasser er noe fryktelig innviklte greier, men det tror jeg ikke lenger.
har masse Citroèn:-)
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

pål wrote: Hva med rensemidler til å ha på kassa? Jeg åpner jo og rengjør, men det er en relativt stor opperasjon, så for alle som har kassa på bilen mener jeg? Er det noen mulighet for å få ut noe sånt?
Jeg vil verken anbefale eller fraråde det, men "noen" gjør det på følgende måte:
Gearolja tappes ut. Kassa fylles med tilsvarende mengde diesel. Drivhjulene i været og la den gå en stund i hvert gir. Deretter ut med diesel og gørr, så samme prosedyre med tynn motorolje. Etter at dette er tappet av, fylles det opp med en eller annen (evt. rimeligere) gearolje som er i kassa noen dager og til slutt byttes med den gearolja som man skal satse på framover. Som sagt; jeg tør ikke si om dette er "god latin". Jeg vet bare at dette funker for å rense gearkasser på gammelsaabene når frihjulet begynner å krangle pga skitt.

Det er jo også stor forskjell på gearoljer. Noen vet vel hva som funker best til de ulike kassene?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Jeg har alltid trodd at kasser er noe fryktelig innviklte greier, men det tror jeg ikke lenger.
Innviklet er de vel ikke, egentlig. Men....
Jeg trodde som sagt at jeg visste det meste om gasskuler også, mentok skammelig feil. :wink: :D
Det var nå mest at du kunne tilegne deg litt ekstra lærdom jeg tenkte på da. Så kunne jo du kommet oss andre til undsettning. :D
Neida, Pål dette går nok greit, prøv å huske å ta bilder! :D
Gearolja tappes ut. Kassa fylles med tilsvarende mengde diesel. Drivhjulene i været og la den gå en stund i hvert gir. Deretter ut med diesel og gørr, så samme prosedyre med tynn motorolje. Etter at dette er tappet av, fylles det opp med en eller annen (evt. rimeligere) gearolje som er i kassa noen dager og til slutt byttes med den gearolja som man skal satse på framover.
Tror ikke det er noen fare forbundet med å prøve dette. Bare ikke kjør for lenge. Skyll gjerne en par ganger med tynn gearolje eller motorolje. Er en så ekstra lur så behandles så kassa med QMI. Tror du ikke det citrusen? :wink:
Jeg skal prøve på 83 dieselen når jeg får skiftet toppakning.
Mvh
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: Gear/synkro

Post by Citrusen »

Har noen en oversikt over utvekslingene på de forskjellige Diesel-kassene, eller er det noen som vet om synkroringene går om hverandre?

Når du spurte om utvekslinger så snakket jeg om Willy om dette på treffet. En kan få rundt 30 forskjellige utvekslinger på gearkassene til CX.

Willy selv kjører med en utveksling som er mellom Diesel Turbo I og II.

Han har hugget en grøde CX for å overhale og sette sammen gearkasser. Tenkte derfor det kunne være intr. å snakke med han, men det er jo ingen tvang :wink:

Ang QMI er dette kjempebra for alle lager osv som ligger høyt i kassa. Som kjent skal en jo overfylle i forhold til merkene på noen kasser og det er jo pga av det blir for lite smøring i øvre del.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg ser på de tabellen jeg har kommet over at 1. og 2. giret er likt på de tre dieselkassene ihvertfall. samme også på enkelte bensin motorer. Forskjellene kommer på 3-5. gir.
Såvidt jeg vet så prater vår venn Willy ikke spesiellt norsk, og jeg er ikke spesiellt utenlandsk så en slik samtale bør i såfall være "mann til mann" ikke over tlf.
Får nok ta en prat me'n ved neste anledning.
har masse Citroèn:-)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

[quote="pål"]Jeg ser på de tabellen jeg har kommet over at 1. og 2. giret er likt på de tre dieselkassene ihvertfall. samme også på enkelte bensin motorer.

Ja og så er det endret på utvekslingen etter gearkassa, det er det som gjør turbo II lite egnet til å rygge tunge hengerlass :cry: Bror har RD 25 gearkasse med utveksling og den tar i gang med det meste :D
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

når det gjeler utveksling så er det forskjell på diffrensiall en også..
Post Reply