rensing av zf automat.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

rensing av zf automat.

Post by citro1cx »

dere som er litt vant med ZF automater, finnes det rensevesker for slike kasser, eller må man ta hele kassa i fra hverandre for å få ut eventuelt skitt og ulumskheter? Dere som har troen på QMI har sikkert noe rensemiddel på lager?
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Nå må du være litt forsiktig. Man pleier vanligvis ikke å fikse noe ved å bytte olje. Er oljen først blitt "møkKete" så er kassa snart ferdig. Når man bytter olje så misker friksjonen som kanskje holder den "sammen".

Dersom den ikke er møkkete, så er det bare å drenere, fyll, kjøre litt, drenere, fyll, kjøre litt... Og til slutt bytt filteret og fyll.

mvh
Carl Georg
Last edited by CarlT on Wed 07 Sep, 2005 22:08, edited 2 times in total.
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Når det gjelder automat eller converter så slites oljen og endrer egenskaper. Denne endringen skjer fortere dersom en kjører med lite olje på kassene.

Når oljen er slitt eller blitt overopphetet får ikke kassa riktig trykk pga oljen skummer. Ventiler og styringer kan sette seg dersom en aldrig bytter olje. Dette kan bedres ved olje skift. Problemet er at en ikke får byttet all oljen uten et sirkulasjons rense anlegg som kobles på slangene mellom kassa og oljekjøler, men dette er det dessverre veldig få verksted som har.


Jeg vil fraråde å tappe av olje og så kjøre litt for så å tappe av mer olje igjen.

Det som går ann er å ta hyppige oljeskift for så å bytte mesteparten av oljen.

Når en tapper ut oljen på automatkassa får en ikke ut oljen i converteren eller skovlehjulet. Det er den oljen som en får byttet med et slikt apperat som jeg nevnte, fordi da kan en kjøre kassa og ny olje fylles mens maskineriet er i gang og gammel olje tas ut i en spilloljetank.

QMI gjør så ventiler og styringer holder seg rene og funksjonelle. Oljen strømmer raskere inn i forskjellige kammere og resulterer i at en får mer effekt ut på drivhjula.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Opps. Glemte en vesentlig detalj... Man MÅ selvsagt fylle på til rett nivå før man kjører igjen!!! Fyll på ojlen til riktig nivå, og deretter med foten på bremsen og motoren i tomgang, kjør automaten gjennom alle gir. Sjekk nivået igjen og etterfyll dersom det er nødvendig. Deretter kan du kjøre noen mil. Så starter du forfra igjen. :)

Men som sakt dersom oljen er møkkete så vil du kanskje få en kasse som er verre med ny olje en den gamle da partikelene i ojle hjelper den slitte converteren med jobben......

mvh
cg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

takk for de gode rådene. Kassa kan nok ikke bli værre enn den er. Jeg kjøpte bilen med defekt kasse, d.v.s. den virker bare i revers. Den forrige eieren fortalte at bilen bare plutselig sluttet å dra og bare stoppet. siden har den stått slik i 3 år. Tanken min er å prøve å redde denne kassa med å rense oljen og at det på den måten kan være unødvendig med et kasse-skift. Har fått råd om å ta et antall olje skift slik at partikler og skitt kommer ut av systemet. Siden den virker i revers har jeg hørt at det kan være skitt som gjør at den ikke virker.
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Hvordan er fargen på oljen?

Det kan være at der så enkelt som du sier dersom oljen er fin...
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

CarlT wrote:Hvordan er fargen på oljen?

Det kan være at der så enkelt som du sier dersom oljen er fin...
har vært i garasjen å sjekket oljen. Den ser faktisk veldig fin ut (på peilepinnen), helt blank og uten partikkler. Kan ha en misstanke om at forrige eier har prøvd å fylle på ny olje, mener det er en smule overfyllt (fikk ikke målt dette skikkelig da bilen står i en liten helling...(ja nettopp, idiotene som bygde garasjen min mente det var lurt å bygge garasegulvet i helling :evil: )) La også merke til at det lå ei tom flaske med dextron III i bilen som trolig er brukt, er det riktig type olje?
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Her er der en mulighet. Demonter dekslene i enden av kassen plukk ut fjærer og stempler i ventilene.Gjør allt dette godt rent for "ir".
Er der lukt av oljen som brent asbest? da er der muligheter for att kassen må overhales evnt byttes.
Hengende ventiler er ett velkjent problem på ZF 22 kasser.
Dett er enkelt og komme til ventilene når man har fjærnet forhjulet og motor festet.
ikke prøv alle "kjerring rådene" automat olje av god kvalitet er dyr.
er nesten sikker på att det er de 2 ventilene som henger.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Finnemann wrote:Her er der en mulighet. Demonter dekslene i enden av kassen plukk ut fjærer og stempler i ventilene.Gjør allt dette godt rent for "ir".
Er der lukt av oljen som brent asbest? da er der muligheter for att kassen må overhales evnt byttes.
Hengende ventiler er ett velkjent problem på ZF 22 kasser.
Dett er enkelt og komme til ventilene når man har fjærnet forhjulet og motor festet.
ikke prøv alle "kjerring rådene" automat olje av god kvalitet er dyr.
er nesten sikker på att det er de 2 ventilene som henger.
dette høres interessant ut. så det du sier er at hvs jeg skrur av venstre forhjul ,og fjernet motorfestet, trenger jeg ikke ut med med kassen, men ka derimot komme meg inn til ventilen ved å skru av dekslet?
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

har nå jobbet meg igjennom "lista" meg gode råd, men kassa virker fortsatt bare i revers. Har tappet ut i flere venninger og fylt på, men ingen endring. Oljen var forrrsten noe grumsete, og hadde en mere grå-lilla farge. Jeg tror kassa er ferdig, og som det ble sagt må den nok enten overhales eller byttes.
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

citro1cx wrote:Oljen var forrrsten noe grumsete, og hadde en mere grå-lilla farge. Jeg tror kassa er ferdig, og som det ble sagt må den nok enten overhales eller byttes.
Arrgh Det var kjipt. Ojle fargen er en god indikator noe noe er muffens.

Det som er litt rart er at forrige eier sa at det skjedde bare helt plutselig, vanligvis når clutch pakka går så skjer dette over tid. Den begynner og slippe litt, deretter mer og mer, og til slutt; Bare revers...

Håper du finner en god kasse som du kan bytte den ut med.:)

mvh
Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

leste en plass om at melomskslinger på tidlige ZF 22 kasser ofte er dårlige og kan ryke, dette medfører at blen slutter å virke i A, 2 og 1, men fungerer godt i revers. noen som har hørt om dette stemmer? Noen som vet hvor den akslingen sitter?

om denne akslingen er defekt, er det vel bortkasta arbeid med oljeskift!!?


Image

Image

kilde:
http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN ... TM#Automat
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Trodde det var akslingen som går inn i kassa.

Har også hørt rykter at den akslingen er det citroen som har levert.

Når kassa overhales på ZF og de leverer akslingen er det ikke noe problem. I følge rykte. Jeg vet ikke.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Her er noen diagrammer viss du har lyst til og overhale... Ser relativt enkelt ut.. :shock: :roll: :)

http://www.jie.com/4hp22/4hp22sch1.htm
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

CarlT wrote:Her er noen diagrammer viss du har lyst til og overhale... Ser relativt enkelt ut.. :shock: :roll: :)

http://www.jie.com/4hp22/4hp22sch1.htm
vel..når jeg får ut girboksen og den nye er montert, skal den gamle på benken for å demonteres (et lite huggetreff for meg selv i all beskjedenhet). Dette sprengebildet vil nok komme godt med da.
Post Reply