Hvilke plugger går best til 22-motoren?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Hvilke plugger går best til 22-motoren?

Post by StaaleB »

Jeg kjøpte i går en 22 TRX, tross i mange advarsler om denne motorens luner. Jeg blir nok ikke bedre til å sveise med det første, av å ha denne, men så er det jo generelt morsommere å holde på under panseret enn under bilen... :)

Takk til Geir og Børre som bisto som sakkyndige under besiktigelsen av bilen! :D

Til saken: Den gikk veldig pent på vei hjem de første 10 km, deretter gikk den plutselig over til å trekke veldig slurvete. :(

Jeg kom hjem, men det virket som den ikke ville helt opp i turtall og trakk vel bare på 2-3 sylindre. Det kan kanskje ha sammenheng med at det gikk over til svingete/humpete vei, slik at evt. gørr i tanken kom i sirkulasjon, men det opplevdes mer som tenningsfusk. Tomgangen var ok. I dag tidlig gikk den perfekt, også ved belastning. :? Ettersom bilen har vært lite brukt i det siste er vel dette en påregnelig oppførsel.

Så da blir det først av alt en generell service med plugger, bensinfilter, osv, som jeg fikk råd om ifm spørsmål i en annen tråd.

Instruksjonsboka skal jeg få ettersendt, så spørsmålet er: Hvilke plugger anbefales? Er det noen merker som funker bedre enn andre?

Og jeg ha spesialverktøy for å få ut pluggene eller holder det med gummifingre og behersket temperament?
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Bare et tips,tapp tom og skyll bensintanken.Veldig greit på biler med plasttank.Noen spesielle plugger som er bedre enn andre vet jeg ikke,men
min erfaring er at pluggene varer lenger om du kjører litt "sporty".
Sjekk også at chokewire er slakk når hendelen er inne.Har opplevd at
denne har vært for stram,slik at jeg har kjørt med litt choke på hele
tiden.Viktig også med rene pluggledninger.At det er rent rundt pluggene
er også viktig,blir lett overslag her,
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Takk for tips!
Skal sjekke opp choken. Generell rengjøring er nok på sin plass, ja!
Mitt eksemplar har imidlertid ståltank, noe som forbauset meg litt, da jeg trodde de hadde plasttank alle. Desto større sjanse for gørr og grums kanskje?
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Min første CX var en TRS, og jeg forsto ikke hvorfor den av og til ikke ville gå skikkkelig, den harket og hostet og ville ikke dra for så plutselig å gå igjen. Så demret for meg at det var VANN i bensintanken. Fikk byttet påfyllingsrøret til bensintanken, og etter å ha blåst ut mye hvit røyk gikk den fint siden. Disse påfyllingsrørene er ofte dårlige og har sprekker der vann kommer inn (og bensin renner ut...)
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Fordelen med plasttankene er at de har avtappningsplugg.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Tipset fra Sturla bør du ta seriøst. Dette problemet har 2/3 av mine cx'er hatt. Problemet er at sprekkene ikke alltid er enkle å se. Men har du store mengder vann på tanken ser du det lett som perler eller et skille i bensinfilteret.

Fordelerlokk og rotor har jeg kjøpt på Torshov bil, og det funket fint, og kostet et par hundrelapper, kan være et god tips.

Ståltanken på min gamle cx har forøvrig avtappningsplugg.



-mattis
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Flere av rådene er nå fulgt opp. Hvor mye vann det egentlig var i tanken er litt uvisst, ettersom jeg presterte å spyle ut de første desiliterene på min egen overkropp. :oops:
Men noen milliliter vann fant jeg også i bunnen av det jeg etterhvert fikk samlet opp. Dette ble dekantert og donert til gressklipperen og ny frisk bensin tildelt bilen. Hvis problemet kommer tilbake får jeg vel gå løs på røret.

I tillegg ble det nye plugger, fordelerlokk og bensinfilter, samt generell rengjøring, så nå går den silkemykt og trekker stabilt så vidt jeg kan bedømme. :D
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

I tillegg ble det nye plugger, fordelerlokk og bensinfilter, samt generell rengjøring, så nå går den silkemykt og trekker stabilt så vidt jeg kan bedømme
Flotte greier. :D Ta den med en tur nedover E-18 en gang i blant. Slik at den får strekt litt på beina. :wink: :D
Mvh
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Re: Hvilke plugger går best til 22-motoren?

Post by svp »

Hvilke plugger anbefales? Er det noen merker som funker bedre enn andre?

Og jeg ha spesialverktøy for å få ut pluggene eller holder det med gummifingre og behersket temperament?[/quote]

Heisann, høres litt kjent ut dette...kollega...

Jeg fikk tak i plugger med 4 elektroder på mekonomen, (istendfor 1) og de virker bra på min 22TRS. Skal visstnok ha en god del bedre levetid, men er også dyrere enn de vanlige.

Vanlig std pluggnøkkel funker bra, men på den ene pluggen måtte jeg bruke et flexiledd for å få skrudd ut pluggen, fordi kappa til forgasseren kommer i veien for et vanlig skjøteledd.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Vanlig std pluggnøkkel funker bra, men på den ene pluggen måtte jeg bruke et flexiledd for å få skrudd ut pluggen, fordi kappa til forgasseren kommer i veien for et vanlig skjøteledd.
Mitt beste tips er 3/8 koppnøkkelsett. Universalledd og to forlengere samt en pluggnøkkel med den innvendige gummihetten på plass. Arbeidstid mellom 10 og 20 minutter.
Mvh
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

jonsto wrote:
Vanlig std pluggnøkkel funker bra, men på den ene pluggen måtte jeg bruke et flexiledd for å få skrudd ut pluggen, fordi kappa til forgasseren kommer i veien for et vanlig skjøteledd.
Mitt beste tips er 3/8 koppnøkkelsett. Universalledd og to forlengere samt en pluggnøkkel med den innvendige gummihetten på plass. Arbeidstid mellom 10 og 20 minutter.
Mvh
Det ble omtrent en slik løsning, ja. Mellom 10 og 20 minutter var et godt estimat. Slett ikke verken trangt eller vanskelig i forhold til mye annet man plukker på!
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
Post Reply