Hvining i Turboen!?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Hvining i Turboen!?

Post by EngaBhoy »

Det kommer en gradvis hvinende lyd fra motoren når jeg gasser og turbomåleren passerer midtpunktet, skal jeg anta at dette er turboen som har pajat?

Har veldig liten greie på dette. Er det noen som har noen formening om hva som er ødelagt og hvor og hva det koster å få fikset? Må jeg bytte hele turboen, eller kan det hende at det er noe som kan fikses? Og hvor får jeg isåfall reperasjonssett?
Kristian
Turgeneral
Posts: 160
Joined: Thu 09 Oct, 2003 16:03
Location: Oslo

Post by Kristian »

Har vært borte i et lignende tilfelle. Da var det en sprekk i innsugsmanifolden som lagde denne lyden. Sjekk om du har noen sprekker eller hull.
PS det var ikke lett å se sprekken!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Sjekk også om du har lekasje på det fleksible røret (belgen) på eksossiden. Er enig med Kristian at lekasje er det mest trolige. Yler det i selve turboen har du snart turbosalat. :D :evil:
Mvh
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Post by EngaBhoy »

Kan også legge til at det kommer bensinlukt inn i kupeen når jeg gasser (og altså fremproduserer denne lyden). Får sjekke innsuginga.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Oooops :!: :!: :?: :?:

Skal det ikke hvine fra turboen?? Jeg trodde så absolutt at den skulle høres?? Eller er det forskjell fra bensin til diesel??
har masse Citroèn:-)
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

Jeg elsker i alle fall lyden av turboen på min. Men hviner gjør den vel ikke, akkurat. Snarere enn suselyd som tiltar i styrke. Savna den lyden på en Turbo 2 jeg hadde. Mulig intercooleren ødela gleden.
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Post by EngaBhoy »

pål wrote:Oooops :!: :!: :?: :?:

Skal det ikke hvine fra turboen?? Jeg trodde så absolutt at den skulle høres?? Eller er det forskjell fra bensin til diesel??
Vel, for å være helt korrekt kan kanskje lyden som kommer ut av motoren min klassifiseres mer som en susende knurring enn en hvining. Turboer skal visst hvine litt tror jeg (det gjorde iallefall min før knurringa begynte) så tviler på at det er noe galt med din turbo.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

:? Puh :!:

Ble skikkelig redd et øyeblikk :D
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg kjører Diesel T2 . Må faktisk ha opp vinduet for å høre noe til turboen på rundt 2000omdr. , men ved 2500 og oppover så må man nesten ha på hørselvern for å unngå å høre'n :D :twisted:
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

ved 2500 og oppover så må man nesten ha på hørselvern for å unngå å høre'n
Har du dårlig isolasjon eller dårig radio? :D :D :P :roll:
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

He-he :!: :D
Det var liksom derfor jeg ble litt redd for om det var noe galt, da vet du! Poenget mitt er at jeg hører turboen jobbe , helt klart å tydelig. (vel å merke på "stille veier, på dårlig vei med humper å skrangling derimot....)
har masse Citroèn:-)
Post Reply