Vibrasjonar i 25TRD 1 -86

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Vibrasjonar i 25TRD 1 -86

Post by hl »

Har problem med kraftige vibrasjonar, tung "dur" i motoren. Både på tomgang og under køyring (men litt mindre i høgresvingar). Varierer med turtalet. Men det rare er, at under rygging blir duren heilt vekke. Og gearstongi vibrerer ikkje noko spesielt. Har nytt øvre motorfeste, dei nede veit eg ikkje tilstanden på.
Nokon som kan hjelpa?
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

tror du ikke det kan ha noe med girboksen eller deromkring å gjøre? for å finne ut av dette ville jeg jekket bilen opp på to støtte bukker og eksaminert den litt nærmere. Det er jo egentlig bare å bruke eleimineringsmetoden, start ytterst med å sjekke hjullager og drivknuter og om det er missteneklige lyder der. Sjekk så om det er vibreringer fra diffen. Om nedre motorfeste er gåent kan du teste det ved å jekke opp motoren noen millimeter og se om vibreringa forsvinner. Kan også være en teoretisk mulighet for at du har karaftige annliggende bremser (siden det er forskjell på sving til h/v side). Dette kan lett kontrolleres ved å kjenne på bremseskivene. Er de varme etter en km uten oppbremsing har du trolig en feil her. Det samme gjelder anliggende håndbrekk.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Både på tomgang
Dermed har det vel neppe noe med drivverk å gjøre?
tung "dur" i motoren
Tenning, eksos etc. kombinert med feil i motoroppheng.?
Det skal ikke mye slakk til før man får kontakt mellom girkasse og festet helt på venstre side.
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote: Både på tomgang

Dermed har det vel neppe noe med drivverk å gjøre?
romling i trøstelager kan gi en romlelyd som høres ut som steinknuseri, selv om bilen står på tomgang.
pål wrote:
tung "dur" i motoren
Tenning, eksos etc. kombinert med feil i motoroppheng.?
Det skal ikke mye slakk til før man får kontakt mellom girkasse og festet helt på venstre side.
en (uheldig)kombinasjon av mange feil har jeg opplevd kan gi symptomer på at noe er galt, det pleier som regel å gå "inflasjon" i ulyder på bilene når først en dukker opp. (man kan jo en kort stund bare lene seg tilbake og nyte kakafoniens forfallssang). 8)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Takk for tips! Får i første omgang bestilla nye nedre motorfester, dei bør sikkert skiftast uansett.
Kva/kvar er trøstelager?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Kva/kvar er trøstelager?
Egentlig er det lagret som tar opp aksiale krefter på veiva, men det blir som oftest brukt om "trykklagret". Altså det lagret du trykker mot plata når du tråkker på clutchpedalen. Kalles også utløserlagret.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Dere har selvsagt rett i det dere sier, men:
kraftige vibrasjonar, tung "dur" i motoren.
Jeg har vanskelig for å tro at dette har med trøstelåger å gjøre.
har masse Citroèn:-)
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Problemet ditt er åpenbart at eksosrøret fra turboen til den store potta ligger an mot bunnpannen til motoren.

Skjerpings folkens! 8)

(Var ikke den eplekjekk så vet ikke jeg...)

Tron

PS: Innlegget er seriøst ment, eksosanlegget ditt ligger på, løsne klemringer og gi anlegget kos med et brekkjern
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Høyrest rimeleg ut, bråkar infernalsk både frå motoren og under bilen. Skal sjå på det til helga. Kjem meg ikkje i nærleiken av ei "grav" før. Er så heldig at broderen er mekanikarutdanna (men diverre er han Subarufrelst, og tykkjer Citroën er noko h...).
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

men diverre er han Subarufrelst, og tykkjer Citroën er noko h..
:shock: Stakkars mann. Han har min dypeste medfølelse. :roll: :wink:
Fra spøk til alvor. Når man først er inne på eksosanlegget så bør en kanskje sjekke opp den flexible biten under der. Det er en ekspanderende belg (ser ut som ei drensrør) med vevd stålbeskyttelse over. Begynner denne beskyttelsen å gå i stykker blir det for mye fleksibilitet der. Sjekk det også når du først er under.
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Feilen viste seg å vera totalt utslite høgre motorfeste. Motoren tek nedi råma.

Medan eg var under der, nytta eg anledningen til å smørja på motorsagkjedeolje alle stader eg kunne koma til. Tok mange timar, brukte kost. Skulle hatt eit stort trau med olje der ein kunne køyra bilen oppi og berre senka han ned :D ...men hadde vel ikkje hatt att mykje bremser etterpå. :(
Post Reply