Toppakning på diesel.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Toppakning på diesel.

Post by jonsto »

Etter at min Diesel T2 var gått noe over 100.000 km måtte jeg skifte toppakning. Det samme skjedde nå med min 83 mod. sugediesel. Den begynte å få symptomene ved ca. 107.000 km. det som skjer er at forsterkningen i pakningens "cylinder hull" sprekker. Da blir trykket presset ut i vannsystemet og du får et svakt overtrykk i systemet. Du kan kjøre lenge med dette om du letter en liten cm. på toppa til ekspansjonstanken. Men feilen blir jo bare verre og verre.
Har tatt noen bilder som viser hvordan toppakningene så ut. Først den fra T2.
Image
Når jeg åpner feilen ser man bedre hva som har skjedd.
Fikk uventet hjelp av "hl" med lyset, og da ble bildet riktig bra. Det var altså sprekk inne i cylinderen og over kanten.

Image
På sugedieselen var det en sprekk på cyl. nr. 4 og 2 på cyl nr. 1. Her et bilde av de to sprekkene.
Image
Og her av den ene:
Image
Så dere som har diesel, vær oppmerksom når motorene har gått rundt 100.000 km etter eventuelt skifte av toppakning.
Mvh
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Har nettopp fått skiftet toppakning selv, aner ikke om det er blitt gjort før. Bilen har omlag 320000km på telleren og skal visstnok ha originalmotoren. Jeg er dessverre ikke noe særlig mekkekyndig selv så jeg satte bort jobben til et verksted jeg stoler på. Får den snart igjen - gleder med til å gasse turbodiesel igjen! :D

Når jeg fikk se toppen så jeg noen fine små sprekker i alle kompresjonskamrene ved et slags hull opp i toppen. Mekanikeren fortalte at det var et salgs forkammer og at de små sprekkene jeg så der ikke spilte noen betydning hverken for driftsikkerheten eller levetiden av motoren. De så lignende ting på de aller fleste motorer med et slik "forkammer". Stemmer dette? :?
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

De så lignende ting på de aller fleste motorer med et slik "forkammer". Stemmer dette?
Ja, det stemmer nok. Er ingen på mine to som er nevnt her, men når de er gått såpass langt som din er det normalt. Bak den platen med sprekker blir dieselen sprøytet inn og antenner. Deretter brer forbrenningen seg til resten av brennkammeret. Derfor går forkammermotorer mykere enn direkte innsprøytede.
Mvh
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Hmmm.....

Bringer denne opp til overflaten igjen, er redd det er blitt en aktuell post for mitt vedkommende.

Min trd turbo II begynte for ca. 1 måned siden å kvitte seg med kjølevann i litt hlyere tempo enn ellers, til slutt ganske radig. Vannet spruter ut av slangeskjøtene på baksiden av motoren, mot torpedoveggen. Det er slangene til varmeapparatet, skjøtene mot ekspansjonstanken og "luftekula", som lekekr mest. Til slutt har også registeret til varmeapparatet begynt å lekke.

Motoren er i og for seg pigg nok, ryekr litt ved kaldstart, men er ok elelrs. Ryker nok litt mye vanndamp fra eksosen, men sikker på dette symptomet er jeg ikke.

Er det muligheter for at dette kan være noe annet enn toppakningen? Og kan jeg nøye meg med å ta av toppen, gjøre grundig rent og sette på ny pakning evt. også nye bolter?

Jeg vet at det er "veldig lurt" å slipe toppen, ventilene etc. i samme slengen, men det er klare begrensninger for hva jeg kan forsvare å legge i akkurat denne motoren, den har nok gått sine 300' og vel så det.

Tron
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Mitt råd er å løsne toppa på ekspansjonstanken en omdreining (event. ta den helt av) og se om det blir bedre. Har du trykk på tanken er det toppakningen.
Da er det bare å ta den av. La den bli 110% kald før du begynner å skru den av. Helt klart at det lønner seg og planere toppen og slipe ventilene. I det minste bør du slipe ventilene og skifte tettningene rundt ventilene! Bestill "slipesett" i stedet for bare pakningen så følger allt med.
Er du forresten helt sikker på at det bare er slangene som lekker? Selve "luftekula" har også lett for å sprekke.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Det er ikke mulig lenger å se bildene i det første innlegget.

Skulle gjerne sett de bildene siden vi nettop har tatt av toppen på TRD T2'n og der var direkte tæringer i pakkningen. Pakkningen var bare 1-2 år gammel, så det kan kanskje vær snakk om produksjonsfeil...?

Kan legge ut bilder av pakkninga....

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

jeg har vel ryddet og flyttet litt på bildene på CX arkivet. Men alle bildene jeg tok av pakningen ligger her: http://cx.zapto.org/gallery/album103
Mvh
Post Reply