Vibrasjoner i diesel

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Vibrasjoner i diesel

Post by 25trd »

Jeg har hatt en periode med tildels sterke vibrasjoner i min diesel turbo1 ved akselerasjon. Ingen problemer ved jevn gange eller retardasjon, kun når motoren må jobbe endel.

Hentet den nylig etter å ha fått ny toppakning og nå er vibrasjonene borte. Pakningen var godt blåst ved en av sylindrene så den la bra med kompresjonstrykk ut i kjølesystemet.

Kan vibrasjonene jeg hadde tidligere skyldes toppakningen? Altså at motoren har fått ujevn gange fordi en av sylindrene ikke har fungert slik som de tre andre?
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Kan vibrasjonene jeg hadde tidligere skyldes toppakningen? Altså at motoren har fått ujevn gange fordi en av sylindrene ikke har fungert slik som de tre andre?
Absolutt. Blir ristinger mm selv i en sekser når ene cylinderen ikke fungerer.
Håper du benyttet sjangsen til å kontrolere innsprøytingsdysene når du først var av med toppen
MVh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Jeg har hatt noen vibrasjoner i min trdt2 jeg også, men mine vibrasjoner har vært mest merkbare ved 2000 rpm og en del gasspådrag. Her om dagen byttet jeg gasskuler foran, og da ble vibrasjonene igrunn helt borte!



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

dagmatti wrote:Hei,

Jeg har hatt noen vibrasjoner i min trdt2 jeg også, men mine vibrasjoner har vært mest merkbare ved 2000 rpm og en del gasspådrag. Her om dagen byttet jeg gasskuler foran, og da ble vibrasjonene igrunn helt borte!



-mattis
:shock: Ser man det, ser man det. Har du mulighet for å måle trykket i de kulene du tok av?
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Tja, de kulene har jeg liggende her, og de skal tilbake til klubben. Kanskje kan klubben gjøre det? Jeg har ikke slikt utstyr hjemme.

Men bilen ble veldig merkbart bedre i fjæringen, så helt på topp er de nok ikke. Også er det nå veldig tydlig at kulene bak må skiftes... :roll: :? :D



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

bilen ble veldig merkbart bedre i fjæringen, så helt på topp er de nok ikke
Nei, skjønner det. Hadde vært interesant å vite hvor lavt trykket var, og om ventilene (støtdemperfunksjonen) var i orden. Dette kommer inn under kategorien "kjekt å vite".
Da Willy var hos meg og fyllte kuler sa han: "Bruk originale kuler og etterfyll hvert tredje år. Da har du topp kjørekomfort så lenge du og/eller bilen lever". :wink: :D
Mvh
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Post by svp »

jonsto wrote:
"Bruk originale kuler og etterfyll hvert tredje år. Da har du topp kjørekomfort så lenge du og/eller bilen lever". :wink: :D
Mvh
Hehe
-klassisk
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

svp wrote:
jonsto wrote:
"Bruk originale kuler og etterfyll hvert tredje år. Da har du topp kjørekomfort så lenge du og/eller bilen lever". :wink: :D
Mvh
Hehe
-klassisk
Ja, mulig det, men det er i alle fall stor forskjell på stålkvaliteten i de originale og de uoriginale kulene. Så hvis det er like stor forkjell på resten også så.....
Mvh
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Post by svp »

jonsto wrote:
svp wrote:
jonsto wrote:
Bestrides ikke; jeg ville bare hylle den pussige og sjarmerende formuleringen jeg. :-D
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Tenkte ikke på å sjekke dysene, nei. :( Bør nok få gjort det skjønner jeg, ikke bare på grunn av vibrasjonene - det ser ut som det blir noe ekstra sot i den ene enden av motoren, mistenker lekkasje ved ene dysa :roll:

Ellers har jeg lest andre tråder inne på forumet om samme temaet, og jeg er blitt redd jeg må skifte motorfestene :cry: symptomene mine er altfor like beskrivelsene jeg fant i en av trådene og her ble problemet avhjulpet med motorfesteskifte. Po.... å! :evil:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Du kan verkeleg sjå fram til å skifta høgre motorfeste, he he... :P
(Don't do this at home!)

Venstre feste er enkelt, og sameleis det bak/oppe (her spenner du motoren fast til bøylen som reservehjulet ligg på med ein liten strekkfisk medan du skifter).
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

hl wrote:Du kan verkeleg sjå fram til å skifta høgre motorfeste, he he... :P
(Don't do this at home!)

Venstre feste er enkelt, og sameleis det bak/oppe (her spenner du motoren fast til bøylen som reservehjulet ligg på med ein liten strekkfisk medan du skifter).
Eller en 2-tom-4 som du bruker til å bende motoren bakover sammtidig som en medhjelper tapper ut bolten, så legger du en anne planke i klemm mellom toppen og bjelken ved lykta. Samme for å montere. :wink:

Det under er noe verre, ja. Et tips kan være en jekk.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Skifte av nedre motorfeste;
viewtopic.php?t=1498

:D :D :wink:

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

hvordan går det med festene og vibrasjonene?

Til min store forfjamselse forsvant en god del av vibrasjonene når jeg byttet kuler på bilen. Og nå til min enda større forfjamselse, så vibrerer det igjen mere når jeg byttet fra vinterdekk til sommerdekk. Hmmmm! :wink: :lol:

Det er jo pussig at kuler og dekk skal utgjøre så mye... men for å ta problemene ved roten, så er det vel motoren som trenger en justering her. Det er vel den som skaper vibrasjonene. Det er altså snakk om ganske merkbare vibrasjoner, særlig i 3. gir, og rundt 2000 rpm i 4. gir. Motoren drar ganske bra, og bruker lite drivstoff. Men det forsvinner litt kjøleveske, veeeldig sakte, men har ikke funnet ut hvor (tror egentlig det er koblingen til varmeapparatet som lekker litt). Hva er symptomene på blåst toppakning? Evt. ujusterte dyser? Mistenker at det kan være en av sylindrene som skaper vibrasjonene. Noen gode forslag for hva jeg kan sjekke? :)



-mattis
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Etter en aldri så liten (lang) diskusjon med ingkogni2 har jeg vel blitt noget overbevist om at det er drivakslene som spiller meg et puss. :shock: :? :D Jeg tror dette enklere forklarer hvorfor kulene og dekkene har så mye å si for hvor mye det vibrerer. Sommerdekkene med eike-alu-felgene veier mindre enn halvparten av stålfelgene med vinterdekk, og rister nok lettere. :-)

Så da blir det vel å bytte drivaksler da... :D



-mattis
Post Reply