Ulyd - girkasse

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Ut fra beskrivelsen i den opprinnelige meldingen og mine egne erfaringer med slitasje i clutchdeler vil jeg også påstå at ulydene kommer fra utløserlageret. Det er riktig at dette ikke skal være helt i kontakt med clutchjæren så lenge pedalen er fri, men lageret sitter tross alt rundt inngående aksling til gearkassa og vil være i kontakt med dennes bevegelse hele tiden.

Lageret har jo to oppgaver pågrunn av plasseringen: Både overføre kraften fra den stillestående clutchgaffelen til clutchfjæren samt ta imot bevegelsene mellom gaffelen og akslingen og clutchenheten.

Når lageret blir slitt slik at det finnes slark i det vil lageret skrangle rundt på akslingen så lenge clutchpedalen er urørt. I det øyeblikk pedalen tråkkes litt på blir det lagt press på lageret og dermed følger delene den banen de skal i forhold til hverandre og ulydene blir borte.

For at det skal bli ulyd når lageret legges inn til clutchen må det ha låst/skjært seg slik at rotasjonsmuligheten i det er borte. Det låter ekstremt, kan jeg love dere. Samtidig vil muligens motoren stoppe i det du tråkker inn clutchpedalen fordi det blir for stor motstand. Å starte motoren med clutchen inntråkket kan en i alle fall bare glemme - påstår en som har erfart det... :roll:

Når det gjelder færer i forbindelse med pedal og wire på CX har jeg liten erfaring, men vet fra andre Citroënmodeller at de ofte har to. En returfjær for selve clutchgaffelen slik at clutchen får ordentlig tak og gaffelen ikke ligger inntil og en fjær som på et eller annet vis strammer opp wiren slik at det blir minst mulig dødgang på pedalen. Skal en se om det er igjen justeringsmonn skal en løfte opp pedalen i stedet for å trykke den ned. Ser ut til at dette gjelder CX også ut fra tegningene. Den utvednige fjæren som Jon savner på de fleste - kan ikke den like godt sitte inni clutchhuset? F.eks. på samme oppheng som selve gaffelen?
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Post Reply