Ulyd - girkasse

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Ulyd - girkasse

Post by Citpilot »

Jøss, forumet er oppe igjen! Da er det vel bare å fyre løs:

Har en ulyd, en skjærende, malende rumling fra girkassen når bilen står på tomgang med giret i fri. Når jeg tråkker inn clutchpedalen blir lyden borte. Er det mulig for noen å si med 100% sikkerhet (eller 99% da) hva dette er? Jeg går ut i fra at det er utløserlageret til clutchen og er uansett forberedt på å hive ut motor/kasse for å bytte. Men kan det være lageret i svinghjulet som er gåent?

Eller bare en justering, hehe..... 8)

Kom igjen CX-doktorer!

Tron
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

95% sikkert at det er utløserlageret. Men skift det i svinghjulet også når du har det oppe. Og skift clutchen også! Selv om den ikke er utslitt.
Har forresten hatt samme slags ulyd i diesel T2 en siden jeg skiftet clutch, selv om begge lagrene i diffen, lageret i svinghjulet, utløserlageret og støttelageret på drivakselen ble skiftet. :cry: Får vel leve med det til det er noe som ryker. :wink:
Mvh
torstes1975
Posts: 4
Joined: Wed 01 Dec, 2004 20:55
Location: Oslo

Post by torstes1975 »

Kan det virkelig være utløserlageret? Trodde ikke dette var i kontakt med clutchen såfremt ikke clutchpedalen er belastet. Etter min mening kan det bare høres det ulyd fra utløserlageret/thrustlageret hvis, som sagt, clutchpedalen er helt eller delvis trykket inn, evt ved for liten klaring på clutchvaier/slavesylinder. Hadde lignende lyd på min turbo`85 når bilen stod i fri, uten at cltuchen var påvirket. Viste seg da å være defekt lager på inngående aksel på girkassa, noe som visstnok ikke er spesielt uvanlig. Det kan selvfølgelig være lyder fra andre lager i gearkassa, evt svinghjulslager..
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Kan det virkelig være utløserlageret? Trodde ikke dette var i kontakt med clutchen såfremt ikke clutchpedalen er belastet.
Du har rett i at utløserlageret ikke trykker mot discen (sikkert ikke rett stavet) når pedalen ikke er trykket inn, men det er når pedalen er ute at lageret vil bråke. Har inntrykk av at det er ganske vanlig at utløserlager lager bråkelyder selv om dem ikke er slitt. Årsaken til at lageret bråker når pedalen ikke er trykket inn er at det er borti discen og følger delvis med rundt. Når pedalen da trykkes inn vil belastningen gjøre at lyden blir borte.
Etter min mening kan det bare høres det ulyd fra utløserlageret/thrustlageret hvis, som sagt, clutchpedalen er helt eller delvis trykket inn, evt ved for liten klaring på clutchvaier/slavesylinder.
En liten korigering: Utløserlager og thrustlager (trøsk-lager) er ikke det samme, om det var det du mente. Thrustlageret er to lagerflater på det midterste veivlageret som skal ta opp bevegelser sideveis på veiva i forhold til blokka. Skulle tro disse skulle være bra slitt før det kan høres i fri.
Men kan det være lageret i svinghjulet som er gåent?
Tror ikke svinghjulslageret vil gi slike lyder. Det er ikke utsatt for særlig belastninger, men er et slags støttelager for ingående aksling på girkassen på innsiden av clutchen. Når bilen står i fri vil ingående aksel og veiva rotera med samme hastighet og lageret vil ikke "rotere". Når clutchen trykkes inn og bilen settes i gir vil derimot ingående aksling stå i ro og svinghjulslageret vil rotere.

Hvis du tar ut motor/girkasse, så bytt for all del alle plater og lager inni der, samt smør opp clutch-armen.
En av TRD Turbo 2'erne våre måtte vi bytte utløserlager på i fjor da forige "clutch-bytter" ikke hadde byttet lageret da clutchen var byttet 20.000km før. Bilder av skrekkeksempel på utløserlager: http://cx.zapto.org/index.php?set_album ... _album.php



IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Mye fornuftig i det ingkogni2 sier her. En par små ting. Utløserlageret kalles også for thrustlager. (Thrust = Trykk) Clutchen på CX skal justeres med 0 klarig (iflg. verkstedmanualen) Det vil si at utløserlageret helt sikkert følger med rundt.
Mvh
torstes1975
Posts: 4
Joined: Wed 01 Dec, 2004 20:55
Location: Oslo

Post by torstes1975 »

For meg høres de ulogisk ut at utløserlageret skal løpe med hele tiden, altså at det er kontakt mellom lageret og trykkplata selv om ikke clutchpedalen blir påvirket. Vet med sikkerhet at mange biler er utstyrt med en egen returfjær på clutchgaffelen nettopp i den hensikt at dette ikke skal skje, samt at det skal være en klaring på noen mm. Nå husker jeg ikke hvordan dette er akkurat på cx, så det stemmer sikkert det dere sier. I alle fall må jo dette jo føre til en omfattende unødvendig slitasje, all den tid utløserlageret benyttes svært liten tid sett i forhold til gangtiden på motoren.

Videre må jeg jo si at jeg stusser over at et kulelager i rotasjon skal gi i fra seg mindre lyd ved økt belastning?? I de tilfellene jeg har vært borti med defekt utløserlager, har lyden blitt mye mer fremtredende når man har løst ut clutchen, for så å bli svært redusert, eller fraværende når man slipper pedalen.

Det er jo i alle tilfeller lett å høre om det er utløserlager eller lager på den inngående akselen som er defekt, i og med at rotasjonen av denne som regel starter før man har løst clutchen fullstendig ut.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Vet med sikkerhet at mange biler er utstyrt med en egen returfjær på clutchgaffelen nettopp i den hensikt at dette ikke skal skje, samt at det skal være en klaring på noen mm.
Nå er det faktisk slik at fjæren på clutch pedalen på CX drar i samme rettning som når du tråkker ned pedalen!
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

støtter forslag om om slitt utløserlager (eller thrustlager som jeg hører de fleste si). Har aldri hatt dette problemet på mine CX, men kjenner symptomene, b.l.a. fra første 2cv jeg hadde. Cluchen fungerte bra på tross av dette i et par år, da den måtte skiftes etter slitasje.

for at det ikke skal være tvil om hva jeg mener se illustrasjonen:

Image

fjærmekanismen (retur) på CX må vel betegnes å være primitiv. Fordelen med den er at den er lett å justere.

Nå har jeg vridd hodet mitt for finne ut hva jon mener med dette, og hvilken betydning dette skulle ha :
fjæren på clutch pedalen på CX drar i samme rettning som når du tråkker ned pedalen!
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det øverste bildet (av de to nederste) er fra der armen går inn i clutch huset. Den fjæren det er bilde av har jeg KUN SETT 1 eller 2 ganger. Husker ikke på hvilke biler. Fjæra på selve pedalen drar pedalen nedover. Stemmer ikke det da?
mVH
torstes1975
Posts: 4
Joined: Wed 01 Dec, 2004 20:55
Location: Oslo

Post by torstes1975 »

Når man ser på det øverste bildet her fra Citro1cx, samt beskrivelsen under, gir det en god fremstilling på hvordan jeg mener det fungerer.

Image[/quote]

Her har du en fjær som går fra clutchhuset til clutchgaffelen som drar denne vekk fra trykkplata/diaphragm til clutchen når den ikke er i bruk. Dessuten står det jo at man først skal justere klaringen til null, for deretter å løsne opp slik at det blir 1 til 1,5 mm klaring mellom utløserlager og trykkplate. Da vil det jo være ganske usannsynlig at den kan komme ulyd fra utløserlageret når bilen står i fri uten at clutchpedalen er påvirket, i og med at utløserlageret ikke er i kontakt med trykkplata og da heller ikke i rotasjon, eller???

At fjæren, på det nederste bildet, som er plassert ved pedalen drar nedover i clutcpedalens arbeidsretning er jeg enig med Jon om. Sikkert for å lette bevegelsen.


MVH

Torstein
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Utløserlagere, eller rettere hele utløsermekanismen vil jeg tro i "hvilemodus" er såpass slakk at den skrangler. Ikke fordi den roterer men rett å slett fordi den "henger løst" på en måte. Såfort du trår litt på pedalen vil dette strammes til og ulyden blir borte
.
At fjæren, på det nederste bildet, som er plassert ved pedalen drar nedover i clutcpedalens arbeidsretning er jeg enig med Jon om. Sikkert for å lette bevegelsen.
Jeg er enig i fjør-retningen men at den skal hjelpe på bevegelsen har jeg liten tro på. Derimot vil jeg tro at den skal "holde" pedal og wire stramt.
Lars på moelv trodde at wire'en var røket, men den hadde hoppet av øverst på pedalen, antagelig etter at noen hadde "løftet" pedalen med foten eller no'?
har masse Citroèn:-)
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Hallo igjenn.

Fjæra på pedalen drar nedover,men dette er ikke mye til fjær.
Virker mest som den skal motvirke skrammel i pedalen og muligens
hindre at wiren skal hoppe av.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Her har du en fjær som går fra clutchhuset til clutchgaffelen som drar denne vekk fra trykkplata/diaphragm til clutchen når den ikke er i bruk.
Problemet er at på mine 37 CXer finnes denne fjæra på max 2! :wink: :shock: :D
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jonsto wrote:Det øverste bildet (av de to nederste) er fra der armen går inn i clutch huset. Den fjæren det er bilde av har jeg KUN SETT 1 eller 2 ganger.
mVH
bildet er fra serie 1 (sannsynlig 4 trinns kasse, altså ur-cx, ikke rart du ikke kjenner igjen den hvis det er tilfelle) Den returfjæra på girboksen eksisterer kanskje ikke på 5 trinns girbokser?

sant og si er lenge siden jeg var under bilen og justerte cluch, kan i alle fall ikke huske om det er ei fjær der eller ikke, kanskje gir denne serie 2 verkstedmanualen et bedre bilde på hvordan det ser ut?

Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

kanskje gir denne serie 2 verkstedmanualen et bedre bilde på hvordan det ser ut?
Jepp. :D Og den fra 6/85 er et sant H....... :twisted: å tre på plass. :wink: (Men nå er vi vel en smule "off topic", men det er vel ikke uvanelig. :shock: ).
Mvh
Post Reply