Treg girspake

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Treg girspake

Post by Sturla »

Hallo,
Var nettopp over fjellet og hentet min "nye" 22TRS, jeg har byttet bort TGD'en :shock:
En umiddelbar ting, gearspaken er veldig "seig", men den skifter pent og skurer ikke på noen gear. mener jeg har lest om selve fremføringen gjennom torpedoveggen, at det kan bli tregt der, der det noe?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN ... L.HTM#Karv

Er dette noe som kan hjelpe?

Er visst mye Citroën kunne gjort bedre på disse overføringene frem til selve kassa :?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Inne i framramma sitter det et ledd på ei plastkule, eller noe, som omgjør den fram - bakoverbevegelsen som kommer fra stanga til en bevegelse på tvers av bilen. ( :shock: skjønte du noe av dette? :wink: ) Den kule kan bli treg. Denne leamikken kan taes ut, men det er vanskelig mens motoren står i. Prøv om du kan få på noe smøring fra en sprayboks. Ellers bør du smøre leamikken på gearboksen. Spesielt den delen som løfter akslingen som går ned i kassa. Har dette problemet på min GTi Turbo. Når den var i daglig drift var den OK, men nå har den stått et år, og nå er den treg som bare det.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Takker, nettopp, bilen har stått lenge, forrige eier sa den ikke var treg når han satte den bort. Får smøre opp og så se.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

Selve gearspaken er hengslet i noe som ser ut som en plasikkopp, et slags skulderledd. sjekk at dette sitter som det skal og smør opp om nødvendig. Du kommer til dette inni bilen ved å fjerne "pynteskinnet" rund gearspaken.
På en -87 CX GTi jeg hadde (som også hadde stått noen år hadde jeg samme problemet, og dette var løsningen
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Post by Ørjan Nagelsen »

Akkurat samme problem på min også som hadde stått i 5 år Da var det et ledd fremme med girkassen.. Smøring er tingen!
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Regelmessig smøring, oljeskift, renhold og ettersyn betaler seg gjerne i at man har en fungerende bil i "generasjoner".
Nesten så man bør fortsette service etter at bilen har rundet 100k? Før i tida var det vel noe som kalltes smøreservice? Tilsvarende finnes knapt lenger (ihvertfall på personbil) Det lar seg heller ikke gjøre på samme måte da bilene ikke lenger lages for å vedlikehold, men heller for å bytte deler kontinuerlig. :?
har masse Citroèn:-)
NEWCX
Posts: 142
Joined: Mon 06 Jun, 2005 19:39
Location: Trondheim

Post by NEWCX »

Hadde det samme problemet da jeg kjøpte min 22 TRS. Girspaken gikk
greit frem og tilbake i lengderetning, men sideveis var den nærmest
umulig å rikke. Den hadde også hatt en lengre hvilepause da jeg kjøpte den. Smurte opp det som var å smøre og sjekket sideveis justering iht
Haynes rep manual. Ingenting hjalp før etter at jeg hadde kjørt 3 - 4
turer Trondheim - Oslo. Da "slapp" den og den har fungert utmerket
siden. Sier ikke at du skal legge ut på flere langturer, men den vil sikkert
gå seg til etter en tids bruk. :D

67 DS 21 Pallas
82 CX Athena
87 CX 22 TRS VIP
97 Evasion 1,9 TD
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Joda den er mye bedre nå, gjentatt smøring med våpenolje er det nå nesten normalt, regner med tregheten vil forsvinne helt nå når bilen er i bruk. Takk for tips.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply