Bensinpumpe for insprøytning

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Bensinpumpe for insprøytning

Post by dagmatti »

Hei!

Jeg driver og pusler med å sette injection på min CX22RS. Jeg har kommet så langt at jeg snart skal teste, men mangler foreløpig en vital komponent, bensinpumpen.

Først, kan jeg kjøpe denne brukt fra klubben, evt. hvordan og pris?

Og er det lurt å kjøpe den brukt, jeg mener, hvor langt går disse før de er utslitt?

Og til slutt, har noen erfaring med å kjøre en 22 motor med den mekaiske pumpen demontert? Trenger jeg å tette igjen hullet, eller gjøre noe annet lurt her? Og hvor lenge kan jeg kjøre den mekaiske pumpen tørr? Jeg tenker på hvis jeg i en overgangsfase har den gamle pumpen i bilen mens den går med injection anlegget.



--
hilsen Mattis
Guest

Post by Guest »

hei dagmatti.
synes du har et intressant prosjekt på gang her. 2,2 literen kan kanskje trenge et eksta skuv i motbakken :) . Det første som slo meg var at peugeot 505 gti har i prinsippet samme motor. det kunne vel være noe der som kan koverters til ditt prosjekt? Ellers har jeg lest at douvrin motoren i sin tid ble brukt i bx 4 tc. Denne motoren kunne vistnok yte opptil 300 hk. disse bilene ble produser i et nokså begrenset antall, og ble brukt i div rally på 80 tallet. men prinsippet i denne konstruksjonen er i grunnen det samme som du pusler med.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

hei dagmatti.
synes du har et intressant prosjekt på gang her. 2,2 literen kan kanskje trenge et eksta skuv i motbakken . Det første som slo meg var at peugeot 505 gti har i prinsippet samme motor. det kunne vel være noe der som kan koverters til ditt prosjekt? Ellers har jeg lest at douvrin motoren i sin tid ble brukt i bx 4 tc. Denne motoren kunne vistnok yte opptil 300 hk. disse bilene ble produser i et nokså begrenset antall, og ble brukt i div rally på 80 tallet. men prinsippet i denne konstruksjonen er i grunnen det samme som du pusler med.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Jo, Peugeot 505GTi har samme motoren. Jeg brukte en halv dag på ei dynge, og skrudde ut HELE injectionsystemet fra en 505, og det er nå mer eller mindre tilpasset CX'en. Mangler en liten overgang fra manifolden til gass-spjeldet, samt litt småting. :D Og bensinpumpen da.

Tennings-systemet bruker jeg som det er i bilen, til og med vakuum fra gass-spjeldet kommer til å passe mere eller mindre overens med det som er brukt på fordeleren. Flaks. :lol:

Foreløpig har jeg tatt utgangspunkt i en forgasser manifold, så jeg regner ikke med å øke effekten særlig mye (har stort sett bare borret hull til dysene...). Men mitt hovedmål er heller ikke å øke effekten, ihvertfall ikke i denne omgang. Jeg vil sjekke hvordan dette virker, og blir omsider kvitt chocken. Og jeg har det gøy! :wink:

Manifolden fra 505'en kan ikke brukes. Innfestingen er forskjellig i toppen, og for å få høyt dreiemoment på lave turtall har de klint til og laget gren-rørene laaaange. Alt for lange for cx'ens motor-rom. Jeg har også planlagt å lage en helt ny manifold fra begynnelsen av, hvis den jeg har laget nå fungerer. Og da blir det lange grenrør.

En webside med bilder og slikt kommer (har foreløpig laget noe, men det er langt ifra ferdig! http://cx.zapto.org/ ) . :D Og hvis noen har gode råd og tips, så ikke nøl med å gi meg et hint.



--
mattis
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jeg leser dine innlegg om dette prosjektet med stor fornøyelse. Det er morro å se at noen kan ha det gøy med å eksprimentere med motorer og effekt på citroenbiler. (de fleste ikke-citroen-frelste grøsser jo bare på tanken av å åpne pansret på en gammel citroen). Jeg vet av erfaring med andre motorer at det kan lønne seg å polere innsug og eventuellt fjærne spor etter støpeproduksjonen. Dette vil gi en lettere vei for drivstoffet inn i forbrenningskammret. det kan også være en del effekt å hente på å fjerne det orginale luffiltret og bytte det ut med f.eks kn filter. det kan vel også være en tanke å sette på turbo fra peugeot 505 i samme slengen, har ikke hørt at noen har gjort det før, men det ville sikkert vært en spennende utfordring for deg som har sans for douvrin motoren.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Spennende prosjekt dette ja!! Vanligvis så er det vel halv-gamle Audi'er som trimmes idag, så vi venter spent på fortsettelsen. Pumpe får du sikkert gjennom Helge her: nestformann@citroencx.no . Tenke seg til , de trimmer GTI T2'er helt opp til 250hk. Det er masse skyv :!:
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Tenke seg til , de trimmer GTI T2'er helt opp til 250hk.
Ja, og etter hva jeg vet er det veldig enkelt også. :D Bakdelen er bensinforbruket :!: :evil: :oops: :?
Mvh
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Faktisk har jeg hørt rykter om en trimmet TRD turbo 2 med 300hk!!!
300!!!!!
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Post by Helge S »

s.bjelke wrote:Faktisk har jeg hørt rykter om en trimmet TRD turbo 2 med 300hk!!!
300!!!!!
Jeg har dessverre ikke hatt gleden av å gjøre det selv, men jeg har navnet på to som har trimmet sine XM V6.24 til 340 Hk og 422 Nm :shock: :D
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Post Reply