Viftereimskifte.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Viftereimskifte.

Post by trymgreg »

Viftereima hyller som en stukken gris :oops: , så det er vel på tide å skifte 8) .

Noen som har en god oppskrift på hvordan jobben gjøres?
Har forlagt Haynes en eller annen plass, finner den ikke :cry: .

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Er det ikke elektriske vifter da? :?
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Viftereim og Dynamoreim, Hydraulikkreim og Vannpumpereim er egentlig det samme.

Hvilke reimer er det som er gåen?
Kan det være nokk å bare stramme til?

Må du bytte reima så må du løse opp strammestagene på Hydraulikkpumpa, Dynamoen eller vannpumpa avhengig av hva som er gåent. Sitter den ødelakte reima innenfor en frisk reim må du av med den friske også.

Reimskivene på kammen løsner du med en 10mm (tror jeg). bruk 1/4 skralle med kort forlenger og 10mm-kopp. Du må løsne alle de små skruene inne i kanten av reimskiva. Da tar du løs begge reimskivene med reimer og det hele. Når det skal tilbake må du ha reimene i sporene sine på skivene før du moterer alt sammen tilbake.

Hydraulikkpumpa er ganske opplakt og det samme gjelder for dynamoen.
Løsne staget som holder pumpa/dynamoen stram og slakk opp.

På vannpumpa er det løpehjulet som er strammingen. Dette må slakkes opp. Tror det er en 13mm.




IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Takk skal du ingkogni2!
Skal skifte alle fire når jeg først holder på der, så er det gjort. Har hatt de liggende klare siden i sommer.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Da var alle reimene skiftet, unntatt en :evil: . Reima til hydraulikkpumpa, som jeg hadde kjøpt fra CX-Basis i Tyskland (selvfølgelig :? ) var for lang.
Jeg hadde fått en 10x665, mens riktig jo skal være 10x625. Heldigvis fikk jeg tak i ny riktig i morges på Autoparts. Så den blir satt på plass ikveld.
10x665 er vel til biler med automat gir ?

Men nå er det ingen hyling derifra lenger :D , så nå er det bare å hive seg over neste problem :( .
Som er lekasje av kjøleveske fra denne (noen som vet den norske betegnelsen på den?)

Image

tror det er fra denne, men det kan være fra noen av de tilsluttete slangene også. Hadde denne av i sommer og prøvde å rense den, det var kanskje ikke så lurt :oops: .

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
turbo 1
Posts: 59
Joined: Wed 01 Feb, 2006 00:39
Location: 2740 Roa

Post by turbo 1 »

Fordelingsboks for kjøleveske vil vel være en passende benevning på den.Har sikkert noen liggende å slenge, så dersom du ikke har selv eller klarer å oppdrive noe i nabolaget er det bare og ringe meg. Tlf 90134960/61320784.
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Dette er vel en sak som skal sørge for automatisk lufting av kjølesystemet.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

jank wrote:Dette er vel en sak som skal sørge for automatisk lufting av kjølesystemet.
Nei. Kanskje litt for bastant, men om vi sier lufting av varmeapparatsystemet så ok. Har vel til hensikt og sette vannet i en roterende bevegelse for å separere vann og luft. Kanskje separator er et bra ord? Det en ikke må glemme på 25 motorene er å lufte på vannpumpa.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

trymgreg wrote:Da var alle reimene skiftet, unntatt en :evil: . Reima til hydraulikkpumpa, som jeg hadde kjøpt fra CX-Basis i Tyskland (selvfølgelig :? ) var for lang.
Jeg hadde fått en 10x665, mens riktig jo skal være 10x625. Heldigvis fikk jeg tak i ny riktig i morges på Autoparts. Så den blir satt på plass ikveld.
10x665 er vel til biler med automat gir ?

Men nå er det ingen hyling derifra lenger :D , så nå er det bare å hive seg over neste problem :( .
Som er lekasje av kjøleveske fra denne (noen som vet den norske betegnelsen på den?)

Image

tror det er fra denne, men det kan være fra noen av de tilsluttete slangene også. Hadde denne av i sommer og prøvde å rense den, det var kanskje ikke så lurt :oops: .

mvh
Har lært at den "tingen" kalles for "egget"...

En av delebilene (en TRD T2) våre ble satt still pga at "egget" eksploderte rett nord for fauske før jul i 2002 (tror jeg) etter at pappa og en kjenning hadde henta enda en TRD T2. Symtomene før smellen var hurtig stigende temperatur til kokepunktet før det ble et smell og panseret løfta seg synbart over luft-inntaket til varmeaparatet. Var ikke med på den turen, men har blitt fortalt at det var ei vann/damp-søyle som ble blåst ut sammen med masse rust-gørr og avleiringer fra kjølesystemet. Mange likhetstrekk med ei hydrogenbombe. Konlusjonen var at "egget" var gått tett.

Er på tynn is nå, men lekasje fra "egget" KAN jo være et symtom på at "egget" er i ferd med å tettes til.

Andre som har opplevd prøvesprengninger for hydrogenbomber på sine CX'er?

Vittsen med "egget" mener jeg er å innsnevre sirkulasjonen i systemet for å lettere få driftstemperatur. Mener jeg har det eksploderte "egget" liggende i delebilen. Skal ta en tur å se i morgen.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

trymgreg wrote: tror det er fra denne, men det kan være fra noen av de tilsluttete slangene også. Hadde denne av i sommer og prøvde å rense den, det var kanskje ikke så lurt :oops: .

mvh
Tror ikke det er noe krise å ta av "egget". Du kan kanskje kjøre en runde radiatorrens mens du først holder på med kjølinga, og koble på en hageslange på slangene inn til registret begge veier, men husk å gjøre som Jonsto sier, luft anlegget ved vannpumpe, ikke bare en gang men manger.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Vittsen med "egget" mener jeg er å innsnevre sirkulasjonen i systemet for å lettere få driftstemperatur. Mener jeg har det eksploderte "egget" liggende i delebilen.
Finnes ingen innsnevring her. Det er bare en "boks". Vannet kommer inn gjennom det øverste røret på siden, og fortsetter til varmeapparatregisteret gjennom det nedre. Forbindelse på toppen til eksp. tank.
Plasten i denne "dingesten" blir sprø med årene. Derfor er det snart gjort å brekke den i stykker når en skal ta av slangene.
Mvh
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Du kan kanskje kjøre en runde radiatorrens mens du først holder på med kjølinga, og koble på en hageslange på slangene inn til registret begge veier, men husk å gjøre som Jonsto sier, luft anlegget ved vannpumpe, ikke bare en gang men manger.
Blir ikke å kjøre noen rens nå, gidder ikke søle med iskaldt vann når det er 5-6 minusgrader + friskbris ute :wink: . Dessuten spylte jeg gjennom systemet i sommer da jeg skiftet radiator, men kommer kanskje til å skifte kjølevesken til våren igjen - så da får vi se.
Tror det syndes en del med å skifte kjøleveske og spyle igjennom systemet rundt omkring - eller? De bilene jeg har vært borti har det tydeligvis ikke vært byttet hvert andre år på, hvis det har vært byttet i det hele tatt :? :( .
Blir å ta "egget" fra TRI'en (delebilen) og sette på så lenge. Også bestiller jeg ett nytt i morgen hos Østbyen Bil (Citroen). De skulle ha 182.- for det, og det er jo en levelig pris.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Det var ikke "egget" som var synderen :D , men den slangen som kommer inn fra oljekjøleren :( . Er ett lite hull helt oppe ved slangeklemmen, fikser det foreløpig men litt lerretsteip, så får vi se om denne er å få tak i hos Citroen - og samtidig få avbesilt "egget".

Image

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Post Reply