Overhaling av automatkasser

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Overhaling av automatkasser

Post by Tor Olav »

Til alle ZF-slitere - dersom dere ikke ennå har overhalt automatkassene deres, nærmer dagen seg hvor taket plutselig glipper, og bilen i beste fall bare går i revers. Det er jo litt trist dersom resten av bilen er i bra form.... Og ikke tro du løser problemet med å sette inn en annen brukt kasse!
Klubben har kontakt med en kar på Øvre Romerike som har overhalt en del kasser - han har nå satt inn en nyoverhalt kasse i min GTI for 11 lapper, ikke så dyrt når du tenker på alternativene. Og enda billigere blir det dersom du har tid til å ta ut- og innmontering selv.
Han jobbet så effektivt og bra at jeg har gitt ham et oppdrag til...
Og du verden så deilig det er å kunne sette bilen i revers uten det vanlige dunket, og å ta en kickdown i en rundjøring uten å være redd for at den skal begynne å slure :D

Undertegnede eller Helge MS kan besørge kontakt med mannen.
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

Jeg er litt rådvill.
I Pallase en min (som har gått 170.000 km) sitter det en ZF-kasse som girer silkemykt og viker meget god. Men jeg har jo lest så mange skrekkhistorier om disse gearkassene at jeg alltid er litt redd for at den plutselg skal ryke....

Min plan er å sette den hos Berg's Automatservice i Oslo til våren (når jeg tar den ut fra vinterdvalen) for bytte av olje / filter, samt at de skal få vurdere om den trenger noen justeringer og ev utføre dette.
Bør jeg heller få dette utført av den nevnte karen fra Øvre Romerike, er han "CX-ekspert"?

Selv har jeg ingen erfaring eller kunnskap om automatkasser. Bør man overhalle dem FØR den viser symptomer på slittasje (som i mitt tilfelle), eller hodler det å kjøre pent og vedlikeholde den på gitte intervaller?
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Vel, før eller siden må du nok gjøre noe, men det er kanskje ikke noe poeng å reparere på noe som fortsatt virker?
Hyppig oljebytte og god oljekvalitet forlenger levetiden vesentlig - på XM'en skifter jeg girolje like ofte som motorolje.
Spørsmålet er vel om hvor mye man kan bidra med effektivt forebyggende vedlikehold når kassa allerede har gått 170.000, dersom tidligere eier ikke har forstått alvoret...

Jeg har kjørt automatgiret CX siden 1994, og har lært meg at det er minst to tegn på at kassa har påbegynt det siste verset:
- Når det sier "klunk" og det rykker når du setter den i revers (selv med tomgangsturtall)
- Dersom den slurer når den blir utsatt for stor sentrifugalkraft, for eksempel i en rundkjøring i hastigheter over det som er "anbefalt".

Oljelekkasjer er heller ikke særlig gode nyheter, forresten.

Mitt råd - dersom du vil ha en ekspertuttalelse, bruk en som både kan CX og ZF fremfor en som bare kan det sistnevnte. Jeg har selv brukt Oslo Automatgir for å fikse en oljelekkasje på Peugeot'en min og de fikk det ikke til (mager trøst - jeg slapp å betale noe)
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Post by steinarsv »

Jeg fant en kasse til kr 1200,- hos huggeren (tatt ut av en bil med 120000 km på telleren).
Taua så bilen til Vestby hvor jeg fikk skifta kasse for kr 5000,- inklusive skifte av olje på "byttekassa".

Så kassa ut og inn skulle ikke koste med en 4-5 lapper, hva utgjør så "overhalingen" man betaler 6 lapper for?
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Tja, jeg vet ikke helt hva jeg har betalt for jeg :) , men jeg antar at det er:
- En fullstendig rens av kassa (når man bytter olje, får man vel bare ut ca. 1/3), og det samler seg vel en del dritt i den etter hvert
- Rensing av ventilene (kan visstnok gjøres uten å montere ut kassa)
- Bytting av slitedeler, slik som båndene
- Bytting av simmeringer og pakninger vil jeg tro
- Kontroll av diverse funksjoner slik som oljepumpe, lagre, converter m.m. antar jeg

Oslo Automatgir tar 19.000 + moms for denne jobben for ZF 4HP18-kassa, som blant annet sitter i XM'en, om "vår mann på Øvre Romerike" gjør en like omfattende jobb vet jeg ikke, men den fungerer som ny i hvert fall...

Det hører med til historien at tidligere eier satt inn en brukt kasse i bilen min vinteren/våren 2004 ettersom den opprinnelige kassa ga opp ved ca. 170.000 km - denne brukte kassa holdt vel kanskje 16-17.000 km før den konka ut.
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

nå vet jeg at klubben har ei ZF kasse som også er overhalt etter alle kunstens regeler. Det hadde vel kanskje vært aktuellet å høre med klubben først om man i tillegg vil legge igjen penger i kassa?
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Det er samme kar som gjør denne jobben, enten direkte for medlemmene eller for klubben - når han har hatt ledig tid har han fått defekte eller usikre kasser fra delelageret og levert dem tilbake i overhalt stand, og klubben har solgt dem videre.
Da min kasse gikk i november hadde ikke delelageret noen flere overhalte, så jeg ventet på at en skulle bli overhalt i romjula.

Så min mye kasse kommer derfor fra en annen bil, og min gamle kasse skal forhåpentligvis en gang gjøre tjeneste i en annen CX...
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Tor Olav wrote:Det er samme kar som gjør denne jobben, enten direkte for medlemmene eller for klubben - når han har hatt ledig tid har han fått defekte eller usikre kasser fra delelageret og levert dem tilbake i overhalt stand, og klubben har solgt dem videre.
Da min kasse gikk i november hadde ikke delelageret noen flere overhalte, så jeg ventet på at en skulle bli overhalt i romjula.

Så min mye kasse kommer derfor fra en annen bil, og min gamle kasse skal forhåpentligvis en gang gjøre tjeneste i en annen CX...
aha.. ser man det ja. snakket med sjefshuggern og han skryter noe alldeles hemningsløst over jobben som er gjort med disse kassene. Har vurdert strekt en slik kasse selv, får ta en runde til i tenkeboksen tror jeg.
Post Reply