Distre jeg?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Distre jeg?

Post by Citroencx »

Ja.
Hvor mye bensin kan man ha i dieselen før det er skadelig?
Er 20% en sikker dødsdom?
Den går jevnt men er litt tung å starte.
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Har en pappa som fylte 14liter bensin før han merket det, fylte resten opp med diesel og kjørte. Men det var ikke helt samme draget i bakkene nei. Har ikke merket noe på motoren etterpå. Det er nå 3md siden
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Distre jeg?

Post by jonsto »

Citroencx wrote:Ja.
Hvor mye bensin kan man ha i dieselen før det er skadelig?
Er 20% en sikker dødsdom?
Den går jevnt men er litt tung å starte.
20 % var kanskje i meste laget, men kakker det ikke for jævlig er det vel greit å kjøre. Fyll etter med diesel ofte.
Tung og starte? Merkelig. Vet at de tilsatte bensin i dieselen på lastebilene som kjørte Østerdalen når det begynte å nærme seg 30 speik.
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Takk for beroligende ord.

Det med lastebiler er ikke det noe med viskositeten i dieselen og at den blir for tykk? Vel den tenner fort men kommer liksom ikke opp i turtall uten å file på starteren i 10 sekunder. Så kommer den langsomt kryper opp på 500 så 1000 så 1200 først da kan jeg slippe starteren og da tar det ytterligere 30 sekunder med rusing før den liksom løsner og jeg kan begynne å kjøre.

Den drar greit. Kanksje littegrann dårligere men ikke mye.

En annen ting...
Den kakker ikke i det hele tatt. Den går stillere og mykere.
Hmm er det noe galt med den?

Den har kakka mye siste året altså.
Helt siden jeg bytta registerreim og hadde stått parkert en vinter (fordi hun kjørte for fort og jeg mista lappen i 4 måneder) så har det kakka svært mye.
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Jeg har lært at bensin ikke er bra for dieselpumpa.
Hvor store megder som er skadelig er jeg ikke sikker på, men det kan kanskje funke med 2T-olje...? Noen andre med erfaring??....

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Litt 2T olje vil ikke under noen omstendighet skade. Om vinteren i kalde strøk burde man vel egentlig bruke en dl. olje på tanken. Dette fordi det om vinteren er tilsatt parafin. Denne er mye tørrere enn diesel.
Når det gjelder det med at kakkingen er bortkommet. Kan det være så enkelt som at dysene er blitt renere? Eller at den tenner senere? bensinen tenner jo ikke før dieselen har tatt fyr. Bare noen funderinger rundt emnet.
Skal bli interesant å høre om det forandrer seg etter som du fyller på mer diesel.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

bensinen tenner jo ikke før dieselen har tatt fyr
Er dette riktig? :?: Det er da lettere å tenne på bensin enn diesel?



-mattis
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Bensinen må ha gnist for å tenne, det er derfor vi har tennplugger. På bensinmotorer.

Diesel tenner ved hjelp av rett blanding luft/diesel + kompresjon.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote:
bensinen tenner jo ikke før dieselen har tatt fyr
Er dette riktig? :?: Det er da lettere å tenne på bensin enn diesel?



-mattis
Jeg tror den tenner lettere men at den brenner saktere når den blir antent på denne måten? Det er visst mere energi også i diesel så jeg gjetter at blandigen diesel/bensin gjør at man får en lett antenning men en svakere antenning som brenner saktere.

*vill gjettnig*
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Bensinen må ha gnist for å tenne, det er derfor vi har tennplugger. På bensinmotorer.
Jau, det er jo riktig, men det betyr ikke at bensinen ikke tenner lettere allikevel. :wink:

Bensinmotorer har lavere kompresjon, derfor går ikke bensinmotorene uten gnist. En av grunnene til at bensinmotorer ikke kan ha stort mere enn 11:1 i kompresjon er at bensinen starter å tenne av seg selv, før gnisten kommer. Dette er en form for tenningsbank. Dess lavere oktan-tall dess lettere har bensinen for å selvtenne. Tror parafin har et meget høyt oktantall (er ikke det godt over 100?), akkurat som diesel, og derfor kan de blandes.

Tror kanskje Citroencx er inne på noe her. Antakeligvis har det mye å si hvor fort blandingen brenner også, til syvende og sist er det tiden da eksplosjonsfronten treffer toppen av stempelet som teller. Går ut ifra at man kan høre tenningsbank på en diesel på samme måte som på en bensin. Men det er vel muligens skumlere med for sen enn for tidlig tenning?

En annen sak er jo dieselpumpa. Som sagt over, å blande i litt 2t olje er sikkert ikke det dummeste å gjøre. :D CX-pumpa er meget hårsår på å bli smurt riktig, den infoen kommer fra folk som har kjørt pumpa på vegetablisk olje. Om det er helt relevant vites ikke. :D



-mattis
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote: Går ut ifra at man kan høre tenningsbank på en diesel på samme måte som på en bensin. Men det er vel muligens skumlere med for sen enn for tidlig tenning?
Når jeg først er i gjettemodus kan jeg jo fortsette.
Jeg tror at dette med kompresjonstenning, at drivstoffet antenner på grunn av varme ved kompresjon er dagliglivet til en diesel. Men i bensinmotorens verden heter det tenningsbank.

Derfor hører man ikke tenningsbank i en disel for det man hører fra en disesel "knakketiklakketirklaetitiklakk" er nettopp tenningbank. :)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Derfor hører man ikke tenningsbank i en disel for det man hører fra en disesel "knakketiklakketirklaetitiklakk" er nettopp tenningbank

Hihi, la meg også fortsette litt i den modusen. ;)

Vet altså ikke om det stemmer 100%. Men tenningsbank var/er i mine øyne det at eksplosjonen treffer stempelet for tidlig, altså mens stempelet er på veien opp. Da får man en "ping" lyd i bensinmotorer. Dette kalles banking. Det er i lengden meget skadelig for stempeler og annet.

Men det kan så klart skyldes at du har justert tenningen feil også! Det trenger ikke være at bensinen selvtenner. Stiller du tenningen 10-15 grader for tidlig vil det pinge som bare det. Vil tro at det samme er tilfelle for en diesel. Eksplosjonsfronten vil treffe toppen av stempelet en viss tid etter at dieselen er sprøytet inn. Denne tiden vil så variere avhengig av drivstoffet, og du får varierende grad av tenningsbank.

Derfor vil jeg tro at du hører god forskjell på "bråket" fra en dieselmotor avhengig av hvilket drivstoff du kjører på, og avhengig av hvordan du stiller tenningen.


-mattis
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote:
Derfor hører man ikke tenningsbank i en disel for det man hører fra en disesel "knakketiklakketirklaetitiklakk" er nettopp tenningbank

Hihi, la meg også fortsette litt i den modusen. ;)

Vet altså ikke om det stemmer 100%. Men tenningsbank var/er i mine øyne det at eksplosjonen treffer stempelet for tidlig, altså mens stempelet er på veien opp. Da får man en "ping" lyd i bensinmotorer. Dette kalles banking. Det er i lengden meget skadelig for stempeler og annet.

Men det kan så klart skyldes at du har justert tenningen feil også! Det trenger ikke være at bensinen selvtenner. Stiller du tenningen 10-15 grader for tidlig vil det pinge som bare det. Vil tro at det samme er tilfelle for en diesel. Eksplosjonsfronten vil treffe toppen av stempelet en viss tid etter at dieselen er sprøytet inn. Denne tiden vil så variere avhengig av drivstoffet, og du får varierende grad av tenningsbank.

Derfor vil jeg tro at du hører god forskjell på "bråket" fra en dieselmotor avhengig av hvilket drivstoff du kjører på, og avhengig av hvordan du stiller tenningen.


-mattis
Japp.
Virker logisk....
Nå får vi bare vente på Dr. stempel,s innspill og se... :wink:
Post Reply