Parafin på tanken!?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Parafin på tanken!?

Post by pål »

Jeg hadde akkurat på 20liter parafin på nesten tom tank og hadde ikke kjørt mange minuttene før jeg skvatt litt!!

Motoren ble veldig stille, nesten helt uten den karakteristiske diesel-bankingen. Men samtidig så ryker den jo heller ikke. To gode ting egentlig, men, tar motoren skade av det?? (fyllte på med diesel når jeg kom inn til byen)
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Neimen Pål, eksperimenterer du nå igjen :?: :D :D
Tror jeg har hørt noe om max 30 - 40 % parafin. Parafinen er ganske tørr og fare for at dyser og pumpe skjærer seg er absolutt tilstede. :cry: Så jeg tror ikke jeg vil anbefale en langtur med ren parafin på tanken. Ellers var det tidligere anbefalt med en smule totaktsolje som tilsettning på vinteren. Dette nettop for å smøre dysenåler og pumpe.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

HA-HA :!:
Bare for å berolige så var det T1'en som fikk gjennomgå. Men trikset er altså totaktsolje da sammen med parafin/diesel forsto jeg?
har masse Citroèn:-)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Har en kompis som kjørte sin RD25 i 2år på parafin med en skvett olje i tanken. Noen her i dalen kjører enda. Men nå er vel parafinen også farget og stortankene er vel snart tomme oppe i dalen. He he
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har en kompis som kjørte sin RD25 i 2år på parafin med en skvett olje i tanken.
Det er et annet aspekt også. Yamaha laget i sin tid påhengsmotorer der du kunne slå over fra bensin til parafin. En representant fra importøren kom med følgende utsagn: "Ikke f... om jeg skal ha av disse motorene. Det skal ikke lukte "fattigmann" etter meg over hele fjorden". :lol: :lol:
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

på parafin med en skvett olje
ren parafin, med olje altså?
har masse Citroèn:-)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Yepp med totakts olje. Kan høre hvilket blandingsforhold han brukte dersom du er intr.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

bare som et mer eller mindre seriøst appropos til de som kjører diesel: http://www.fc.mhf.se/motorforaren/6-00-matolja
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply